نخست وزیر انگلیس پس از برکناری 5 وزیر و 22 مشاورش، با استعفا از رهبری حزب خود در مسیر خداحافظی از پستش قرار گرفت

استعفا به «جانسون» رسید


«بوریس جانسون»، متخلف‌ترین نخست‌وزیر تاریخ انگلیس، روز پنجشنبه بعد از به راه افتادن سونامی استعفاها در کابینه‌اش که از عصر سه‌شنبه آغاز و در نهایت منجر به کناره‌گیری 5 وزیر و 22 مشاور وی از سمت‌های خود شد و بعد از ماه‌ها رسوایی‌های مختلف از «پارتی گیت» گرفته تا جنجال‌ها بر سر رأی اعتماد و بحران اقتصادی که افزایش هزینه‌های زندگی انگلیسی‌ها را به دنبال داشت، سرانجام استعفایش از رهبری حزب محافظه کار انگلیس را اعلام کرد. این شیرین‌ترین خبری بود که بسیاری از انگلیسی‌ها و بویژه رسانه‌های این کشور مدت‌ها انتظار آن را می‌کشیدند. به گزارش سایت روزنامه «گاردین»، نخست‌وزیر انگلیس که بعد از چالش‌های بسیار و رسوایی‌های پیاپی به نظر می‌رسید، به هیچ شکلی حاضر به کناره‌گیری از سمت خود نیست، بعد از رسیدن شمار استعفاهای چند ماه اخیر در کابینه‌اش به عدد 59، در سخنانی کوتاه کناره گیری خود از رهبری حزب محافظه کار را اعلام کرد و گفت از اینکه «بهترین شغل دنیا» را رها می‌کند، «غمگین» است. 

​​​​​​​ بنفشه غلامی/ «بوریس جانسون»، متخلف‌ترین نخست‌وزیر تاریخ انگلیس، روز پنجشنبه بعد از به راه افتادن سونامی استعفاها در کابینه‌اش که از عصر سه‌شنبه آغاز و در نهایت منجر به کناره‌گیری 5 وزیر و 22 مشاور وی از سمت‌های خود شد و بعد از ماه‌ها رسوایی‌های مختلف از «پارتی گیت» گرفته تا جنجال‌ها بر سر رأی اعتماد و بحران اقتصادی که افزایش هزینه‌های زندگی انگلیسی‌ها را به دنبال داشت، سرانجام استعفایش از رهبری حزب محافظه کار انگلیس را اعلام کرد. این شیرین‌ترین خبری بود که بسیاری از انگلیسی‌ها و بویژه رسانه‌های این کشور مدت‌ها انتظار آن را می‌کشیدند.
به گزارش سایت روزنامه «گاردین»، نخست‌وزیر انگلیس که بعد از چالش‌های بسیار و رسوایی‌های پیاپی به نظر می‌رسید، به هیچ شکلی حاضر به کناره‌گیری از سمت خود نیست، بعد از رسیدن شمار استعفاهای چند ماه اخیر در کابینه‌اش به عدد 59، در سخنانی کوتاه کناره گیری خود از رهبری حزب محافظه کار را اعلام کرد و گفت از اینکه «بهترین شغل دنیا» را رها می‌کند، «غمگین» است. او گفت سعی کرده است، همکارانش را متقاعد کند که با تغییر رهبری چیزی درست نمی‌شود اما نتوانسته است. «جانسون» در عین حال تأکید کرد که همچنان در برابر استعفا از مقام نخست‌وزیری مقاومت می‌کند زیرا می‌خواهد «به مأموریت انتخاباتی» خود عمل کند و بنابراین تا زمانی که رهبری جدید برای حزب تعیین شود، به عنوان نخست‌وزیر به کار خود ادامه خواهد داد.
همان‌طور که روزنامه «لس آنجلس تایمز» در تحلیلی نوشته است، «بوریس جانسون» می‌خواست مانند «وینستون چرچیل» که او را قهرمان خود می‌دانست، باشد یعنی مردی که می‌تواند کشورش را از بحران‌های سخت عبور دهد. اما در بحران‌هایی که خود به وجود آورد، غرق شد. او یکی از افراطی‌ترین نخست‌وزیرهای انگلیس بود: این کشور را از اتحادیه اروپا خارج کرد، مدیریت درستی در قبال کرونا نداشت، افشاگری‌ها از درون کابینه‌اش خشم مردم را برانگیخت و در نهایت صبر حزب‌اش را تمام کرد. او به زعم هم حزبی‌هایش یکی از دروغگوترین و تفرقه برانگیزترین نخست‌وزیرهای کشورش بود.
حالا چه خواهد شد
به گزارش سایت شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، «جانسون» همان‌طور که در سخنرانی‌اش نیز اعلام کرده، در حال انتصاب کابینه جدیدی است و تا زمانی که حزب، رهبر جدید خود را انتخاب کند، در پست نخست‌وزیری می‌ماند. این در حالی است که با توجه به تعداد زیاد استعفاهای سه‌شنبه تا پنجشنبه هفته پیش، او برای تکمیل کابینه جدید، زمان زیادی لازم دارد. هرچند که این زمان برای او فرصتی طلایی است تا بتواند همان‌طور که می‌خواهد تا اول اکتبر (9 مهرماه) بر کرسی نخست‌وزیری‌اش تکیه دهد. ولی حزب و رسانه‌ها این را نمی‌خواهند و او را تحت فشار قرار داده‌اند تا زودتر از این زمان قدرت را واگذار کند، با این حال هیچ مکانیسمی که بتواند «جانسون» را مجبور کند بعد از استعفا، زودتر از زمانی که می‌خواهد و اعلام کرده، از سمتش کنار برود، وجود ندارد. بویژه که روند انتخاب رهبری حزب محافظه کار هم طولانی است. 
به نوشته سایت شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، مطابق قوانین حزب محافظه کار، کسی می‌تواند نامزد رهبری این حزب شود که حمایت حداقل 8 نماینده حزب را در مجلس عوام داشته باشد. نامزدهای نهایی باید در دو مرحله به رقابت با یکدیگر بپردازند. در مرحله نخست هر نامزدی که کمتر از 18 رأی و در مرحله دوم هر نامزدی که کمتر از 36 رأی بیاورد، حذف می‌شود. این فرایند می‌تواند تا آنجا ادامه پیدا کند که دو نامزد باقی بمانند. پس از آن بین آن دو نفر رأی‌گیری انجام می‌شود و نفر برنده، رهبر حزب خواهد شد.
نبرد برای جانشینی «جانسون»
به‌طور منطقی انتظار می‌رود، «دومینیک راب»، معاون نخست‌وزیر، جانشین «بوریس جانسون» شود. اما خود او علاقه چندانی برای به دست گرفتن رهبری حزب ندارد. رسانه های انگلیسی نیز بابت این مسأله خوشحال هستند. بنابراین اگر نمایندگان حزب بخواهند دوره انتقالی و به عبارتی مدت زمان انتظار برای خلاص شدن از «جانسون» را کوتاه کنند، بهترین راه آنها این است که رقابت برای تعیین رهبر حزب را بسرعت به پایان رسانند. اما نامزدهای احتمالی چه کسانی خواهند بود؟
به نوشته «فایننشال تایمز»، برجسته‌ترین نامزدهای جانشینی «بوریس جانسون» زیاد نیستند. نخستین آنها «ناظم زهاوی» است که هفته پیش به عنوان جانشین «ریشی سوناک»، وزیر دارایی انگلیس شد. «زهاوی» از حمایت «لینتون کراسبی» استراتژیست حزب و تاچریست‌های حامی برگزیت برخوردار است. در کنار او «لیز تراس»، وزیر خارجه انگلیس هم از گزینه‌های قابل توجه است. همان طور که «ریشی سوناک» و «ساجد جاوید» می‌توانند واجد شرایط نخست‌وزیری باشند. بجز اینها «پنی موردانت»، وزیر بازرگانی، «جرمی هانت»، وزیر خارجه سابق و «تام توگندات»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام از گزینه‌های مطرح هستند. ضمن اینکه «بن والاس»، وزیر دفاع نیز حامیان فراوانی دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7952/1/619342/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها