رئیس‌جمهور بر نقش سرمایه گذاری داخلی در رونق بخشی شرکت‌های بزرگ اقتصادی تأکید کرد

هدایت نقدینگی به سمت تولید ملی


گروه سیاسی/ رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیأت دولت، با تأکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های ایجاد شده برای تقویت مبادلات تجاری با کشورهای منطقه بویژه همسایگان، به دیدارهای خود در اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر اشاره و تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی از جمله دستگاه‌هایی است که می‌تواند با توجه به زمینه و ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در کشورهای همسایه، در زمینه مبادلات اینگونه محصولات فعال‌تر شود.
تسریع در انجام توافق‌ها با کشورهای همسایه
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی همچنین به فرصت استفاده از خط اعتباری و نیز سرمایه‌های داخلی و خارجی برای رشد سرمایه‌گذاری در کشور، توسعه صنعت و اجرای طرح‌های مشترک با دیگر کشورها، از جمله پیگیری و اجرای کریدور رشت - آستارا و ادامه آن از طریق جمهوری آذربایجان اشاره و بر تسریع در پیگیری توافق‌های انجام شده بین ایران و دیگر کشورها از سوی وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مربوطه تأکید کرد.
هدایت نقدینگی به سمت تولید
رئیس‌جمهور با اشاره به امضای تفاهمنامه ۷ میلیارد دلاری توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان، این اقدام را یکی از شاخص‌های مهم اتکا به توان داخلی و استفاده از سرمایه‌ها و نقدینگی موجود در کشور و هدایت آن به مسیر رونق تولید خواند و گفت: اگر نقدینگی در امر رونق تولید به کار گرفته شود، رشد آن باعث نگرانی نخواهد بود. این نقدینگی سرگردان است که باعث تورم و نابسامانی‌های اقتصادی در کشور می‌شود. آیت‌الله رئیسی افزود: با امضای این تفاهمنامه که گامی مهم در مسیر تلاش‌های دولت برای افزایش سرمایه‌گذاری در امر رونق تولید است، شرکت‌های بزرگ اقتصادی به‌عنوان جریان پیشران اقتصاد کشور، فعال شده‌اند و مردم در آینده نزدیک ثمرات و نتایج این اقدامات را شاهد خواهند بود.
وی مشارکت بانک‌ها در اجرای اینگونه طرح‌ها را عامل تحرک و اعتماد بیشتر بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در کشور خواند.
واردات هر نوع کالا باید قانونی باشد
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات کشور گفت: واردات هر نوع کالا به کشور باید مستند و تابع مقررات و دارای اسناد قانونی لازم باشد. پیش از آنکه کالایی به گمرکات وارد شود و در آنجا دپو و به دلایل مختلف معطل بماند، باید همه ابعاد قانونی واردات آن در مبدأ مورد رسیدگی قرار گیرد تا از انتقال به گمرک و سپس توقف آن به دلایل مختلف، جلوگیری شود. رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود با تسلیت شهادت حضرت امام محمدباقر(ع) به نقش آن بزرگوار در توسعه علوم و معارف الهی اشاره و تأکید کرد: معرفت الهی یکی از شروط مهم موفقیت برای انسان‌های سالک است و جامعه امروز بویژه مؤمنان نباید از کسب معارف الهی و رشد معنوی غافل بمانند. هر فردی حتی در بالاترین مسئولیت اجرایی می‌تواند با بهره‌گیری از معارف الهی، پیشرفت در کار و زندگی خود را تکمیل و تسریع کند.
اعتماد به خوداظهاری در پرداخت یارانه
همچنین در جلسه سه‌شنبه گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از روند رسیدگی به اعتراض کسانی که یارانه آنان در جریان اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، قطع شده است، ارائه کرد. در این گزارش با مرور شاخص‌های تعیین دهک‌های مشمول و دلایل حذف برخی خانوارها از شمول دریافت یارانه تأکید شده که به اعتراضات رسیدگی و پرداخت یارانه، به تناسب شاخص‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است. رئیس‌جمهور پس از استماع این گزارش تأکید کرد: بررسی‌ها دقیق، با نگاه مثبت و اعتماد به خوداظهاری‌ها و تفکیک بین حساب‌های تجاری و شخصی انجام شود تا حقوق ملت کاملاً مورد توجه قرارگیرد و حق کسی پایمال نشود.
تسریع در پرداخت یارانه مشمولان
آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: یارانه کسانی که در بررسی‌ها، صلاحیت آنان برای دریافت یارانه احراز شده است بسرعت و بدون وقفه پرداخت شود. رئیس‌جمهور گفت: هم پرداخت یارانه به افراد برخوردار و ثروتمند و هم قطع پرداخت به نیازمندان ناحق است و باید با اتقان کامل در این زمینه عمل کرد. آیت‌الله رئیسی همچنین تأکید کرد که وزارت تعاون، شرایط و تمهیدات لازم برای تفکیک اعضای خانوار، بررسی درخواست‌ها و اعلام نتیجه به متقاضیان را با رعایت زمان‌بندی‌های تعیین شده و در حداقل زمان ممکن فراهم کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7951/1/619238/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها