تیم ملی والیبال با عملکردی خیره کننده لهستان صدرنشین را در خانه‌اش شکست داد

غول کشی


مهری رنجبر
خبرنگار اعزامی به لهستان


 
موقعیت؛ گدانسک، خیابان منتهی به استادیوم غول پیکر آرگو آرنا. ترافیک سنگین نشان می‌‌داد که لهستانی‌ها مثل همیشه، بازی والیبال را از دست نمی‌دهند. هرچه جلوتر می‌‌رفتی، حجم ماشین‌ها بیشتر می‌‌شد. حتی بعضی‌ها با پرچم قرمز و سفید لهستان، کلاه‌هایی به رنگ پرچم، پیاده به طرف استادیوم می‌‌رفتند. البته زن‌هایی هم بودند که تل‌هایی با گل‌های سفید و قرمز به سر داشتند و نام «پولیش» را فریاد می‌‌زدند. سیل جمعیت از دور شبیه به رودخانه‌ای خروشان بود؛ رودخانه‌ای که انگار رنگ سفید و قرمز داخلش ریختند. در کافه‌های نزدیک استادیوم هم جای سوزن انداختن نبود. شهر برای غریبه‌ها چیزی شبیه به آن روزهایی بود که در تهران خودمان دربی بزرگ پایتخت میان استقلال و پرسپولیس را داریم.
بعضی‌ها که اتوبوس تیم ملی ایران را می‌‌دیدند، با لبخند و تکان دادن دست، یا حتی کف زدن از میهمانان استقبال می‌‌کردند. لبخند تنها هدیه بدون هزینه است که لهستانی‌ها خیلی خوب از آن استفاده می‌‌کنند. اتوبوس که جلوی استادیوم ایستاد، بازیکنان یک به یک پیاده شدند و به رختکن رفتند. استادیوم ۱۵ هزار نفری آرگو آرنا بین دو شهر گدانسک و سوپوت قرار دارد و تور وسط زمین والیبالش مرز بین دو شهر است. سمت راست گدانسک و چپ سوپوت. سالنی که مسئولان برگزاری از قبل روی صندلی‌هایش، برگه‌های رنگی قرمز و سفید به رنگ پرچم لهستان چیده‌اند و هواداران خوب می‌‌دانند با اشاره شومن سالن چطور از آن استفاده کنند تا پرچم کشورشان را به رخ هر بیننده‌ای بکشند. آنها آمده بودند تا تیم کشورشان با دلگرمی به حمایت‌شان، هفته سوم لیگ ملت‌ها را با برد شروع کند. هواداران لهستانی والیبال قبل از شروع بازی با خواندن شعر پرچم، تیم کشورشان را تشویق می‌‌کردند. حتی بدون لحظه‌ای خستگی. بویژه زمانی که بازیکنان ایرانی روی خط سرویس قرار می‌‌گرفتند، انگار انرژی بیشتری پیدا می‌‌کردند تا با خواندن آنها را تضعیف کنند و تمرکزشان را به هم بریزند. اما این شگرد هم کارساز نشد. گربیچ سرمربی تیم ملی لهستان همه بازیکنانش حتی بارتوش بدنوژ را فراخوانده بود تا در خانه دستش پر باشد، اما آن هم چاره‌ساز نشد. این بار تلاش بازیکنان جوان ایران همه معادلات را به هم زد؛ حتی زور تجربه هم به انگیزه جوانی نچربید و بال و پر عقاب‌ها در خانه‌شان ریخت. با اینکه بعد از بازی دیگر حتی نای حرف زدن هم نداشتند اما تنها خوشحالی این شاهکار بزرگ آنها را سرپا نگه داشت تا سوار اتوبوس شوند و به هتل بروند.
 
شروع بد، پایان شیرین
تیم ملی والیبال ایران بازی را در ست نخست بد شروع کرد، ملی‌پوشان انگار بدجور در تله تماشاگران لهستانی گیر افتادند و به همین خاطر ست اول را ۲۵-۲۱ باختند. اما ست دوم جور دیگری رقم خورد و ۲۵-۲۳ به نام ایران شد. شاگردان عطایی در ست سوم هم به لهستان مغرور امان ندادند و
 ۲۵-۲۲ بردند. اما ست چهارم با اینکه بازی پایاپای پیش رفت ولی با اشتباهات جزئی ورق در امتیاز ۲۷-۲۵ به سود لهستان برگشت. اما ست پنجم، جدای از چهار ست دیگر بازی بود، ستی که ۱۰ امتیاز از ۱۵ امتیازش را امین اسماعیل‌نژاد به تنهایی و با سرویس‌های حساب‌شده‌اش از لهستان گرفت تا دیگر جای حرفی نماند و سالن را در سکوت مطلق برد و تنها فریاد شادی تعداد کم ایرانی‌ها شنیده می‌‌شد؛ شادی که به تبع برد ۱۵-۷ ایران و پیروزی ۳-۲ به وجود آمد. بردی شیرین که محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال را به صعود تیم به دور نهایی امیدوار کرده است: «شاهکار بچه‌ها را به مردم عزیزمان تبریک می‌‌گویم. تیم ما شانس صعود به دور نهایی لیگ ملت‌ها را هم دارد.» تیم ملی والیبال ایران با این پیروزی، لهستان را از صدر جدا کرد تا فعلاً تیم دوم جدول باشد و ایران هشتم و امیدوار به صعود به دور نهایی. گربیچ سرمربی لهستان هم به بازی عالی ایران اعتراف کرد: «ایران عالی بود. این مسابقه درس والیبالی به من داد که باید بازیکنان را بهتر بشناسم و روی برخی نکات بیشتر کار کنیم. وقتی حریف خوب والیبال بازی می‌کند، ما هم باید به خوب بازی کردن ادامه دهیم.»
 
سایت fivb : ایران شجاع لهستان را تحقیر کرد!
عملکرد تیم ملی والیبال چشم‌ها را خیره کرد. حتی سایت فدراسیون جهانی در این باره نوشت: «ایرانیان شجاع در افتتاحیه هفته سوم لیگ ملت‌ها، لهستان را شکست داده و مانع ادامه روند پیروزی‌های این تیم شدند. بازیکنان لهستان و سرمربی آنها در اولین بازی مقابل تماشاگران خود به شکل خوبی حاضر نشده و در ست پنجم تحقیر شدند. این بار تیم جوان آسیایی نشان داد که با چهره‌های جدید همچنان حریف سرسختی برای قهرمان فعلی جهان است. شکست لهستان در حالی اتفاق افتاد که این تیم با قوی‌ترین ترکیب و شش برد پیاپی پا به این رقابت‌ها گذاشت.»
 
شکست ایتالیا، مجوز دور نهایی را صادر می‌‌کند؟
کارسخت ایرانی‌ها در هفته آخر دور مقدماتی لیگ ملت‌ها با بازی مقابل لهستان شروع شد و ملی‌پوشان امروز ساعت ۱۶:۳۰ مقابل ایتالیا به میدان می‌‌روند. آنها طبق برنامه دیروز استراحت کردند تا با حضور در جلسه آنالیز و تمرین عصر برای بازی مقابل مردان سرزمین چکمه آماده شوند. تیمی که با پیروزی  روز اول تا ظهر دیروز صدرنشین جدول رده‌بندی بود. دو ‌تیم ایران و ایتالیا تا به حال ۲۴ بار مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که ۸ پیروزی سهم ایران بوده و ۱۶ بار دیگر لاجوردی‌پوشان برنده از زمین خارج شده‌اند. آخرین بار هم دو تیم در المپیک پکن مسابقه دادند که ایتالیا ۳-۲ برنده شد. بعید نیست این بار تیم ایران با ورژن جدید برای انتقام مقابل لاجوردی‌پوشان به زمین برود. هرچند کار راحتی نیست. بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال درباره بازی با ایتالیا می‌‌گوید: «مسلماً همه مسابقات در لیگ ملت‌ها دشوار است و هیچ مسابقه‌ای آسان نیست، به همین دلیل بازی به بازی جلو می‌رویم و برای هر مسابقه برنامه خاص داریم. شک نکنید کار سختی در سه بازی آینده داریم و امیدوارم بتوانیم تیم‌ها را خوب تحلیل کرده و در جریان بازی با بهره‌گیری از آنالیز و عملکرد خوب، مردم را با پیروزی خود خوشحال کنیم.»
تیم ملی والیبال به شرط پیروزی در بازی امروز مقابل ایتالیا صعودش به د‌ور نهایی لیگ ملت‌ها را قطعی می‌‌کند. البته این در شرایطی است که صربستان از سد اسلوونی عبور کرده باشد؛ این دیدار دیشب برگزار شد. عطایی این موضوع را تأیید می‌‌کند: «ما برای هر بازی برنامه‌ریزی می‌کنیم و در صورت موفقیت، صعود هم به دست می‌‌آید. فعلاً یک مرحله را گذراندیم و ان‌شاءالله بازیکنان سه مرحله بعدی را هم به خوبی پشت سر بگذارند.» تیم ملی والیبال بعد از بازی امروز، تنها چند ساعت برای بازی فردا فرصت دارد. بازی سوم هفته سوم مقابل اسلوونی، ساعت ۱۹:۳۰ جمعه انجام می‌‌شود. تیم یازدهم جدول با ۳ پیروزی و ۹ امتیاز تا قبل از بازی دیشبش مقابل صربستان. بازی که کادر فنی از قبل روی برد آن حساب کرده است.
 
صعود یک پله‌ای تیم ملی والیبال 
در رنکینگ جهانی
تیم ملی والیبال بعد از برتری برابر لهستان، در رنکینگ جهانی یک پله صعود کرد. ایران که در پایان هفته دوم به رده یازدهم رنکینگ جهانی رفته بود، با پیروزی ارزشمند مقابل لهستان مدعی، ۱۲ امتیاز مثبت گرفت تا با ۲۶۲ امتیاز تیم دهم جدول رده‌بندی جهانی باشد. ژاپن با ۲۷۸ امتیاز تیم هفتم است. تیم‌های لهستان، برزیل، فرانسه، روسیه، ایتالیا و امریکا در رده اول تا ششم هستند.

برش
تبدیل جهنم گدانسک به گلستان با هنرنمایی اسماعیل‌نژاد

​​​​​​​پسر آذری تیم ملی والیبال در هفته اول لیگ ملت‌ها به رغم عملکرد نه چندان خوب در برزیل، جزو بهترین‌های ایران بود اما عملکرد خوب او از هفته دوم به چشم آمد؛ جایی که اسماعیل‌نژاد در همه بازی‌ها عنوان امتیازآورترین بازیکن تیم ملی را از آن خود کرد. البته شاهکار امین سه‌شنبه شب بود. او مرد کلیدی بازی مقابل لهستان بخصوص در ست پنجم بود و با سرویس‌های مهارنشدنی ورق را به سود تیم ملی برگرداند. اسماعیل‌نژاد در امتیاز 2 ست پنجم، پشت خط سرویس قرار گرفت و در اتفاقی کم‌نظیر 10 امتیاز متوالی برای تیم ملی به دست آمد. ستاره تیم ملی والیبال در پایان بازی گفت: «طبق پیش‌بینی‌هایمان بازی را بردیم. یک هفته تمرین کرده و طبق آنالیزهایمان پیش رفتیم. لهستان تیم دست وپا بسته‌ای نیست و جزو قدرت‌های جهان است. خدا را شکر در ست پنجم بهتر از آنها ظاهر شده و بازی را به نفع خودمان تمام کردیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7951/1/619237/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها