وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای قطری به ادعای امریکایی ها درباره مذاکرات دوحه پاسخ داد

خواست ایران، تحقق تضمین برمبنای توافق 2015


گروه سیاسی/ میزبان مذاکرات اخیر رفع تحریم‌ها، روز گذشته میهمان تهران بود. «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر درحالی دیروز به ایران آمد و با وزیر خارجه و دیگر مقام‌های ایرانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد که تنها یک هفته از مذاکرات رفع تحریم‌ها در پایتخت این کشور گذشته است. امیرعبداللهیان در نشست مشترک با همتای قطری خود، هم از میزبانی این کشور قدردانی کرد و هم به اظهارات ضدایرانی مقام‌ها و رسانه‌های امریکایی پاسخ داد؛ از جمله این تأکید که «هیچگونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ‌گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای امریکا را نداریم. مطالبات ما کاملاً در چهارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است.» این پاسخی بود به فرافکنی اخیر مقام‌های امریکا از جمله «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه این کشور که مدعی شد «ایران طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته مطالباتی فرعی مطرح کرده که خارج از چهارچوب برجام بوده‌اند و طرح این ادعاهای جدید عدم جدیت تهران در مذاکرات برجام را نشان می‌دهد.»
باوجود این، مذاکرات رفع تحریم‌ها، صرفاً یک مسأله مورد اشاره وزیر امورخارجه کشورمان بود. اظهارات امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای قطری، نشان می‌دهد مسائل و گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای، یک محور مهم مورد بررسی در سفر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی بود.
قدردانی از همکاری قطر در تسهیل مذاکرات
پس از پایان مذاکرات اخیر در دوحه، امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با همتای قطری، ارزیابی ایران از این مذاکرات را مثبت خوانده و گفت که «برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و در صورت واقع‌بینی امریکا، توافق دست‌یافتنی است.» با‌وجود این، مذاکرات، یک محور مباحث روز گذشته دوطرف هم بود.
به گزارش فارس، وزیر خارجه کشورمان، از حسن میزبانی دولت قطر و نیز از هماهنگی‌های خوب و نقش سازنده و تلاش‌های امیر قطر و وزیر خارجه این کشور برای انجام گفت‌وگوهای سه‌جانبه غیرمستقیم هفته گذشته قدردانی کرد.
مطالبه ایران در چهارچوب توافق 2015
وی در واکنش به اظهارات ضدایرانی مقام‌های امریکا درباره علت به نتیجه نرسیدن این دور از مذاکرات، تأکید کرد: برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم (اما) برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف امریکا ما هیچگونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچگونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای امریکا را نداریم. مطالبات ما کاملاً در چهارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است. امیرعبداللهیان اضافه کرد: ما در گفت‌وگوها به طرف امریکایی تأکید کرده‌ایم براساس آنچه در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد و بارها طرف‌های غربی نیز اعلام کردند،  هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام بشود باید از میان برداشته شود.
ضرورت تضمین مؤثر از سوی امریکا
وزیر امور خارجه ادامه داد: در گفت‌وگوهای اخیر در دوحه یک موضوع اساسی که بر آن تمرکز کردیم، بحث تضمین مؤثر از سوی امریکا در حوزه هر آن چیزی است که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد. پس مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست، ولی در مسیر اخذ تضمین‌ها، امریکا باید متعهد باشد که جمهوری اسلامی ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود. امیرعبداللهیان گفت: این چیزی است که تاکنون طرف امریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند. بار دیگر تأکید می‌کنم ما حسن نیت داریم، اهل مذاکره منطقی و در این مسیر جدی هستیم.
حل مشکل اقامت تجار ایرانی در قطر
امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این نشست خبری، با اشاره به هماهنگی‌های دو کشور در زمینه جام جهانی گفت: توانستیم از زمان دیدار سران دو کشور، در این خصوص کارگروه‌هایی را فعال کنیم و برخی از هماهنگی‌های ضروری برای تسهیل وضعیت ورزشکاران و مشارکت طرفداران تیم ملی در مسابقات جام جهانی به نتایج خوب و رضایت‌بخشی رسیده است. وی همچنین از حل شدن مشکل اقامت طولانی‌مدت تجار ایرانی در قطر خبرداد.
امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه درباره تقویت سازوکارهای منطقه‌ای و همکاری‌های درون‌منطقه‌ای گفت‌وگوهای مثبتی داشتیم، اظهارکرد: قطر همواره در حوزه گفت‌وگو و همکاری‌های هر چه بیشتر منطقه‌ای نقش مثبتی را ایفا کرده و این مسیر همچنان از سوی دوستان و برادران در قطر و سایر کشورهای منطقه پیگیری خواهد شد.
حمایت قطر از گفت‌وگوهای منطقه‌ای
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر با اشاره به اینکه سفر وی در فضای تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته است، اظهارکرد: مهم است که همه طرف‌ها، شرکا و کشورهای همسایه تلاش‌های سازنده‌ای برای موفقیت گفت‌وگوهای هسته‌ای و منطقه‌ای داشته باشند. وی اضافه کرد: ما مستمراً از گفت‌وگوهای منطقه‌ای حمایت می‌کنیم؛ گفت‌و‌گوهایی که بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه برگزار شود. در این چهارچوب، این گفت‌وگوها می‌تواند نتایج مثبتی برای ملت‌های ما داشته باشد.
وزیر خارجه قطر ضمن تأکید بر بازگشت همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای، ابراز امیدواری کرد با همکاری طرف ایرانی، راه‌های تازه‌ای برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو طرف ایجاد شود. وی از همکاری مسئولان دو طرف برای برگزاری جام جهانی فوتبال و تسهیلاتی که به تماشاگران ایرانی تعلق خواهد گرفت، قدردانی و ابراز امیدواری کرد ایرانی‌ها بتوانند به‌خوبی در قطر به تشویق تیم ملی کشورشان بپردازند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7951/1/619236/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها