با مصوبه وزارت بهداشت واکسیناسیون کرونا وارد مرحله جدید شد

تزریق دوز چهارم برای همه


گروه اجتماعی/ تعداد بیماران جدید مبتلا به کرونا در دو روز گذشته چهار رقمی شد. شاخص ابتلا با جهشی فزاینده سد عدد هزار بیمار جدید را شکست به‌ طوری که این شاخص در 24 ساعت منتهی به روز گذشته به 1084 مبتلا رسید که از این تعداد 150 نفرشان بستری شدند. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد و ۱۰۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. البته آمار فوتی‌ها همچنان در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و در 14 تیر ماه نیز 4 نفر جان‌شان را از دست دادند. مجموع جانباختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۴۰۸ نفر رسید. در همین حال با افزایش شمار مبتلایان، تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیز در شیب صعودی قرار گرفته است. 
دکتر پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه اکنون مجدداً روی شاخه بالارونده بیماری هستیم و به نظر می‌رسد که این وضعیت، آغاز یک پیک باشد، به ایسنا ‌گفت: از آنجایی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته، ممکن است تعداد افراد زیادی درگیر بیماری شوند و وقتی جمعیت بالایی درگیر بیماری شود، مطمئناً عوارض و مرگ‌ومیر و بستری در آی‌. سی‌. یو بیشتر می‌شود.
به گفته او، حدود یک هفته است که مجدداً موارد سرپایی‌مان افزایش یافته که افزایش چشمگیری هم هست و به نظر می‌رسد که آغاز یک موج جدید دارد در کشور اتفاق می‌افتد. حال باید صبر کنیم که یک هفته تا ۱۰ روز دیگر بگذرد تا درباره ارتفاع این موج و شدت آن بتوانیم اظهارنظر کنیم.
طبق اعلام وزارت بهداشت، وضعیت واکسیناسیون نیز اینگونه است؛ تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۱۶۴ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۱۴ هزار و ۵۴۲ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۹۵۲ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و بنابراین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۶۵۸ دوز رسید. در همین حال روز گذشته دکتر کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مصوبه یکصد و هجدهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا را ابلاغ کرد.مصوبه ابلاغی به مراکز بهداشت کشور به تزریق یک دوز یادآور واکسن کرونا برای همه گروه‌های سنی تأکید دارد یعنی چنانچه افراد بیش از 6 ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن‌شان گذشته است می‌توانند برای تزریق دوز چهارم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. مراکز بهداشت شبکه‌های بهداشت در مناطق مختلف کشور جدول مربوط به پایگاه‌های تزریق واکسن و همچنین موجودی نوع واکسن‌ها را به روزرسانی می‌کنند. آن‌طور که معاونت بهداشت تأکید کرده است، با توجه به در پیش رو بودن بازگشت حجاج از مکه مکرمه و گردهمایی اربعین حسینی و همین طور بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از مهر ماه، لازم است ضمن تداوم استفاده از ماسک و تقویت مراقبت‌های مرزی بر تشخیص بموقع ورود سویه‌های جدید بیماری، همچنین مردم نسبت به تزریق دوز یادآور واکسن اقدام کنند.
در مورد تزریق دوز چهارم واکسن کرونا سؤالات زیادی برای مردم پیش آمده است. با توجه به اینکه 80 درصد سبد واکسیناسیون در ایران سهم سینوفارم است بنابراین بیشتر افراد در ایران واکسن سینوفارم زده‌اند که واکسن غیرفعال است، درحالی‌ که تحقیقات نشان می‌دهد دوز بوستر اگر واکسن متفاوت نوترکیب باشد؛ چه واکسن پروتئینی مثل پاستوکووک و اسپایکوژن و یا نوترکیبی مثل آسترازنکا، ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند. از طرفی اغلب افراد مسن نیز در کشور سه دوز واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند. طبق اعلام نظر کارشناسان اگر افراد دوز سوم را متفاوت از دو دوز قبلی زده‌اند، یعنی دو دوز سینوفارم، بهارات، برکت زدند و سومی را پاستوکووک، پاستوکووک پلاس، اسپایکوژن یا آسترازنکا زدند، بهتر است که دوز چهارم را مشابه دوز سوم بزنند. ولی افرادی که سه دوز سینوفارم، بهارات یا برکت زده‌اند، بهتر است چهارمی را پلتفرم متفاوت بزنند که سیستم ایمنی بیشتر تحریک شود.
واکسن‌های پاستوکووک، اسپایکوژن و کوورازی، واکسن‌های پروتئینی هستند که برای دوز چهارم توصیه می‌شوند،بنابراین چنانچه این واکسن‌ها در دسترس نبودند پیشنهاد متخصصان تزریق واکسن آسترازنکا است و اگر هیچ‌کدام از این واکسن‌ها در دسترس نبودند پیشنهاد می‌شود واکسن مشابه سه دوز قبلی تزریق شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7950/1/619111/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها