هادی‌ حجازی‌فر در نشست رسانه‌ای جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران خبر داد

افزایش 400 درصدی بودجه جشنواره تئاتر عروسکی


محسن بوالحسنی
روزنامه نگار

 صبح دیروز سه‌شنبه ۱۴تیر نشست رسانه‌ای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، با حضور هادی حجازی‌فر، دبیر جشنواره و کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد. در ابتدای این نشست، نظری ضمن تشکر از حجازی‌فر بابت پذیرش این مسئولیت گفت: از آقای حجازی‌فر تشکر می‌کنم با وجود وقت کمی که داشتیم قبول زحمت کرد و مسئولیت دبیری جشنواره را پذیرفت و به سرعت و با همفکری استادان و صاحبنظران تئاتر عروسکی، دبیرخانه را تشکیل و فراخوان را تنظیم کردند و همچنان از او می‌خواهم با برگزاری هر چه باشکوه‌تر جشنواره نمایش عروسکی در توسعه نمایش عروسکی قدم‌های جدی بردارد و این انتظار دور از ذهنی نیست. حجازی‌فر هم بعد از سخنان کوتاه نظری به تشریح چشم‌انداز جشنواره امسال پرداخت و گفت: تمام تلاش‌مان این است که جشنواره‌ای متفاوت داشته باشیم. با همفکری و نشست‌هایی که با خانواده نمایش عروسکی داشتیم، فراخوان جشنواره با توجه به آسیب‌شناسی دوره‌های قبل تدوین شد.سعی نمودیم فراخوان جامع و کامل باشد اما طبعاً ایراداتی دارد ولی همه تلاش ما این است که جشنواره را به بهترین شکل ممکن و بدون نقص برگزار کنیم. این مطلب را هم شفاف بگویم که هر جا احساس کنیم اشتباه کردیم به آن اعتراف می‌کنیم و روندمان را تغییر می‌دهیم. هم‌اکنون تحرک دادن به جشنواره‌ای که نزدیک به ۴سال است به‌ دلیل کرونا و مسائل دیگر راکد بوده، سخت است اما مطمئنم اتفاقات خوبی می‌افتد و به‌عنوان مثال برای ایجاد این تحرک با خیلی از دوستان جهت حضور در این دوره صحبت کردیم تا دست به تولید بزنند.
 افزایش ۴۰۰ درصدی بودجه
دبیر جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره لزوم جدیت در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره گفت: همیشه بهانه تولید تئاتر عروسکی، جشنواره‌ها بوده‌اند و حالا تصور کنید کسی که ۴سال قبل وارد دانشگاه شده تا به حال چقدر کم کار عروسکی دیده است. از آقای سالاری و نظری کمال تشکر را دارم که در این فرصت کم برای راه‌اندازی جشنواره از ما حمایت کردند. امیدوارم بتوانیم از دوستان شهرداری و میراث فرهنگی هم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره کمک بگیریم. حجازی‌فر همچنین درباره جزئیات برگزاری این دوره از جشنواره توضیح داد: جشنواره بر اساس درجه‌بندی مخاطب در سه بخش برگزار می‌شود. هم‌اکنون از طریق سایت جشنواره ثبت‌نام انجام خواهد گرفت. در این دوره ۴۰نمایش داریم که ۱۰نمایش متعلق به بخش فضای باز و ۳۰نمایش نیز در بخش بزرگسال و کودک و نوجوان حضور خواهند داشت که البته با توجه به کیفیت کارها قابلیت افزایش آثار وجود دارد. او با اشاره به تغییرات فراخوان این دوره هم گفت: در این دوره بخش بازخوانی متون را حذف کردیم و فقط گروه‌ها بازبینی خواهند داشت. همچنین برای حفظ انگیزه بچه‌ها به ۲۰گروهی که در بازبینی رد شده‌اند هم کمک هزینه پرداخت خواهد شد تا هزینه تمرین و آماده‌سازی کارهایشان تأمین شود. کمک‌هزینه‌ها بین ۳۰ تا ۵۰میلیون تومان در بخش صحنه‌ای و برای بخش فضای باز بین ۲۰ تا ۲۵میلیون تومان خواهد بود، البته می‌دانیم که هزینه نمایش‌های عروسکی بسیار زیادتر از کارهای دیگر است. این کارگردان و بازیگر صاحبنام در ادامه صحبت‌هایش به بودجه جشنواره اشاره کرد و گفت: می‌توانم بگویم جشنواره امسال نسبت به دوره گذشته افزایش بودجه ۴۰۰درصدی داشته است، چون این پول از بودجه تئاتر هزینه می‌شود. تمام تلاشم را می‌کنم تا زمان برگزاری جشنواره این بودجه را به جیب تئاتر بازگردانم و امیدوارم  بتوانم اعلام کنم این جشنواره صددرصد با هزینه‌ای خارج از تئاتر برگزار شده زیرا معتقدم تئاتر عروسکی این توان را دارد که هم درآمدزایی کند و هم مورد توجه قرار گیرد. عمیقاً باور دارم تئاتر عروسکی می‌تواند بخش خصوصی را پای کار بیاورد. نظری هم اضافه کرد:«جشنواره تئاتر عروسکی برای ما جشنواره‌ای ویژه‌ است و به‌ دلیل ماهیتش در همه جای دنیا مورد توجه قرار دارد. نه تنها من بلکه معاون هنری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  نیز در تلاش برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن جشنواره هستند.»
 جشنواره‌ای سراسر رقابتی
کارگردان نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این مسأله اشاره کرد که در این دوره ۲تغییر عمده در فراخوان داشته‌ایم. اول اینکه چون بچه‌های عروسکی در حوزه‌های دیگر فعال هستند در فراخوان این بند که یک کارگردان فقط با یک نمایش می‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد حذف شده است و مسأله بعدی درباره کارهایی است که از سه دوره قبل‌تر در جشنواره حضور داشتند و کمتر دیده شدند که این آثار می‌توانند دوباره در جشنواره حضور یابند. حیف است بچه‌های جوان عروسکی از دیدن نمایش‌های تأثیرگذار سال‌های گذشته محروم باشند. حجازی‌فر درباره رقابتی برگزار شدن جشنواره هم گفت: این دوره ازجشنواره کاملاً رقابتی برگزار خواهد شد و خیلی امید داریم بتوانیم چند چهره را به دنیای عروسکی معرفی کنیم. همچنین جایزه ویژه‌ای هم برای دوستانی داریم که به بچه‌های عروسکی کمک می‌کنند یا طرح ویژه‌ای برای اجرایشان دارند. از طرف دیگر تلاش می‌کنیم برنامه‌ریزی به شکلی باشد که گروه‌ها یک روز کامل سالن را دراختیار داشته باشند و از سالن‌های خصوصی هم برای برگزاری جشنواره کمک می‌گیریم. همچنین مهم‌ترین بزرگداشت ما در این دوره برای آقای «حسن دادشکر» خواهد بود که امیدوارم از لحاظ روحی و جسمی در حالشان تأثیرگذار باشد.
صدایمان را بشنوید
او در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» درباره خروجی کیفی مدنظر برگزارکنندگان این جشنواره هم گفت: در وهله اول یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما درگیر کردن خانواده‌ها با تئاتر عروسکی در افتتاحیه و اختتامیه است اما باید برنامه‌ای تدارک ببینیم که با وجود عمومی‌تر شدن جشنواره بتوانیم امنیت را برای خانواده‌ها تأمین کنیم و در حریم تئاترشهر فضا برای حضورشان فراهم شود. من به‌عنوان یک عضو خانواده عروسکی بیشتر دغدغه‌ خالق‌ها را دارم تا مخلوق‌ها. تقاضا برای تولید آثار عروسکی وجود دارد و باور دارم تئاتر عروسکی به راحتی می‌تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و خودگردان باشد اما نیازمند حمایت مسئولان است. خروجی این دوره از جشنواره را سال بعد خواهیم دید. باور دارم همه هنرمندانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند محصول همین جشنواره هستند. اگر ما بتوانیم انگیزه و امید را به خالقان نمایش عروسکی بازگردانیم به هدف‌مان رسیده‌ایم. او تأکید کرد: همچنین امیدوارم با مساعدت آقای نظری و محمد‌جواد طاهری رئیس تئاترشهر این‌ امکان فراهم شود که یکی از سالن‌های تئاترشهر برای همیشه به اجرای نمایش‌های عروسکی اختصاص پیدا کند و ما این اتفاق را در اختتامیه اعلام کنیم. از شهرداری تهران، شرکت‌ها و مؤسسات نیز خواهش می‌کنم با ما همراهی کنند. هرچند وظیفه شهرداری است که از نمایش عروسکی حمایت کند و عناوینی که در بیلبوردها درباره شهر تهران می‌آیند، در عمل هم اتفاق بیفتد. خانواده عروسکی، خانواده نجیبی است اما امیدواریم با توجه به اینکه صداسازی هم بلدیم، برای تحقق خواسته‌هایمان مجبور نشویم فرکانس صدای خود را بالا ببریم.
گفتنی است نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران از 22 تا 30 تیرماه در تهران برگزار خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7950/1/619107/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها