وزیر امور خارجه در ادامه سفر منطقه‌ای خود با رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد

اسد: موازنه در منطقه به نفع مقاومت در حال تغییر است


وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود وارد دمشق شد. سفر حسین امیرعبداللهیان به سوریه، چهارمین سفر وی در دوران مسئولیت وزارت خارجه‌اش به این کشور بوده است. این سفر از آن جهت اهمیت دارد که 4روز پس از سفر به آنکارا انجام شده و سطح تنش‌ها بین سوریه و ترکیه بالا گرفته است. حسین امیرعبداللهیان که به منظور دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات عالی سوریه به دمشق سفر کرده، بعدازظهر دیروز با بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.  رئیس جمهور سوریه در این دیدار، سفر وزیر امور خارجه کشورمان به دمشق در شرایط کنونی را با توجه به تحولات منطقه‌ای و...

​​​​​​​گروه سیاسی/ وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود وارد دمشق شد. سفر حسین امیرعبداللهیان به سوریه، چهارمین سفر وی در دوران مسئولیت وزارت خارجه‌اش به این کشور بوده است. این سفر از آن جهت اهمیت دارد که 4روز پس از سفر به آنکارا انجام شده و سطح تنش‌ها بین سوریه و ترکیه بالا گرفته است. حسین امیرعبداللهیان که به منظور دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات عالی سوریه به دمشق سفر کرده، بعدازظهر دیروز با بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. 
رئیس جمهور سوریه در این دیدار، سفر وزیر امور خارجه کشورمان به دمشق در شرایط کنونی را با توجه به تحولات منطقه‌ای و جهانی با اهمیت خواند و افزود: وضعیتی در حال شکل‌گیری است که موازنه را در منطقه به نفع ما تغییر می‌دهد. وی کشورهای غربی را به تحریک اوضاع در سوریه به منظور تسویه حساب، رقابت و امتیازگیری از طرف‌های دیگر متهم کرد.
بشار اسد با اشاره به نگرانی‌ها و خطرات موجود در منطقه اظهار داشت: بعضی از این موضوعات بین کشورهای منطقه مشترک است و باید از طریق راه حل سیاسی و گفت‌وگو‌های مشترک مورد حل و فصل قرار گیرد. خوشحالیم که در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران بخشی از راه حل سیاسی در منطقه است. وی تأکید کرد: ما از راه‌حلی که سوریه را از جنگ دور کند، استقبال می‌کنیم. رئیس جمهور سوریه روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورش را یک رابطه همپیمانی راهبردی خواند و افزود: طی ۴۰ سال گذشته شاهد روابط رو به رشد بین دو کشور بوده‌ایم.
وی فلسطین را موضوع مورد توجه مشترک جمهوری اسلامی ایران و سوریه خواند و یادآور شد: با توجه به فشارها روی کشورهای محور مقاومت، یک هم‌پیمانی شکل گرفته که هم‌پیمانی اراده‌ها در رویارویی با نظام سلطه است و البته کشورهای کمی در دنیا دارای چنین اراده‌ای هستند.
باید مانع وقوع بحران جدید در منطقه شویم
وزیر امور خارجه پیش از این سفر در اظهاراتی گفته بود: «در ادامه سفری که ۴ روز پیش به ترکیه داشتم ضروری است که با مقامات سوریه هم مشورت‌هایی را داشته باشیم. تحولاتی در منطقه در حال وقوع است که باید تلاش کنیم جمهوری اسلامی ایران همواره نقش سازنده‌ای در منطقه ایفا کند و مانع وقوع بحران جدید در منطقه شویم. بخشی از سفر من به سوریه با این هدف انجام می‌شود که در مسیر استقرار امنیت در منطقه بین سوریه و ترکیه به عنوان دو کشوری که ایران روابط مهمی با هر دو طرف دارد، قدم برداریم. بخش دیگر سفر من هم پیگیری مناسبات دوجانبه و رایزنی با بشار اسد و مقامات عالی‌رتبه سوریه درخصوص مسائل مختلفی است که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد.»
مخالفت با هرگونه اقدام نظامی
اشاره وزیر امور خارجه به «مانع شدن برای وقوع بحران جدید» احتمالاً به تهدیداتی بازمی‌گردد که رئیس‌جمهور ترکیه انجام داده بود. رجب طیب اردوغان در هفته‌های اخیر گفته بود این کشور در حال آمادگی برای انجام یک عملیات نظامی مهم به منظور عقب راندن نیروهای کرد و ایجاد یک منطقه حائل به عمق 30 کیلومتری در شمال سوریه است. ترکیه این عملیات احتمالی را برای ایجاد یک منطقه امن برای کشور خود بیان کرده است. گرچه جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام داشته است نگرانی‌های امنیتی کشورهای مختلف از جمله ترکیه را درک می‌کند اما اقدامات نظامی و جنگ را غیرمشروع و مخرب معرفی کرده است. کشورهای دیگر از جمله روسیه نیز مخالفت خود را با اقدام احتمالی ترکیه اعلام کرده‌اند. حسین امیرعبداللهیان پس از ورود به فرودگاه دمشق برای دیدار و گفت‌‌وگو با مقامات عالی‌رتبه سوریه در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از حضور در سوریه گفت: «سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران نقطه عطف جدیدی در روابط 2کشور به شمار می‌رود. در طی این سفر وارد مرحله جدیدی از همکاری‌های همه جانبه 2کشور از جمله در حوزه‌های متنوع اقتصادی و تجاری شدیم.»
اقدام صهیونیست‌ها برای بی‌ثباتی
وزیر خارجه ادامه داد: «امروز فرصت خیلی خوبی است که با همکارم آقای فیصل المقداد، آخرین وضعیت مناسبات 2کشور را مورد بررسی قرار دهیم. اقدام روز جاری رژیم صهیونیستی و تجاوز آن به تمامیت ارضی سوریه را قویاً محکوم می‌کنیم. در کنار تحریم‌هایی که علیه مردم مقاوم سوریه اعمال می‌شود، صهیونیست‌ها به دنبال بی‌ثبات‌سازی و افزایش مشکلات مردم در سوریه هستند.» امیرعبداللهیان بیان کرد: «اکنون که مردم سوریه در حال بازگشت به شهرها و منازل مسکونی خود هستند، می‌خواهند با این اقدامات خودشان دمشق را به صورت نادرست، ناامن جلوه دهند.»
تلاش ایران برای حل سوءتفاهم‌ها میان ترکیه و سوریه
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: «مردم، دولت و رهبری سوریه در دفاع از تمامیت ارضی کشورشان با قدرت عمل می‌کنند. ما نگرانی‌های کشور همسایه خود ترکیه را درک می‌کنیم. قویاً مخالف هرگونه اقدام نظامی با هر توجیهی هستیم و برای حل سوءتفاهم‌های موجود بین سوریه و ترکیه از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگوی سیاسی تلاش می‌کنیم.»

​​​​​​​

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7947/1/618696/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها