اخبــــــار


دو جلسه مهم اقتصادی دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد
تأکید مخبر بر جذب سرمایه بخش خصوصی 
در طرح‌های کلان اقتصادی

روز گذشته در دو جلسه طرح‌های کلان اقتصادی و شورای اقتصاد که به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد، راه‌های توسعه و جذب سرمایه‌های داخلی برای طرح‌های کلان اقتصادی بررسی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر در جلسه‌ای درباره طرح‌های کلان اقتصادی، با تأکید بر اینکه برای اجرای این طرح‌ها باید بسته‌ای زمان‌بندی شده در راستای سرمایه‌گذاری و چگونگی واگذاری این پروژه‌ها به مردم ایجاد شود، گفت: در کنار اجرا و اتمام این طرح‌ها، سودآوری و زودبازده بودن و همچنین چگونگی راه‌اندازی و طراحی صنایع پایین‌دستی هم باید لحاظ شود.
وی گفت: در برنامه‌ریزی برای این طرح‌ها به گونه‌ای عمل شود که مردم و بخش خصوصی در سود حاصل از ارزش افزوده محصولات این پروژه‌ها بهره‌مند شوند و همچنین به مردم اطمینان و تضمین‌های لازم داده شود که سرمایه‌گذاری آنان در این طرح‌ها با حاشیه سود مناسب به آنها داده خواهد شد. در این جلسه درباره ۵ طرح اولویت‌دار در حوزه نفت و پالایشگاهی شامل طرح توسعه میادین گازی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و استان‌های خراسان رضوی، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر و فارس، احداث پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی، میدان نفتی آزادگان، میدان نفتی یادآوران و طرح تولید زودهنگام میدان نفتی چنکوله با سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری و اشتغالزایی بالای صدهزار نفر بحث، بررسی و تصمیم گیری شد.
شتاب‌بخشی به توسعه میادین مشترک نفت و گاز
معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای اقتصاد نیز، شتاب بخشی به توسعه میادین مشترک نفت و گاز را ضروری خواند و گفت: باید میادین مشترک هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند چرا که توجه به این میادین امروز به یک مطالبه عمومی در کشور تبدیل شده است. مخبر با اشاره به درخواست وزارت نیرو برای احداث بخش بخار نیروگاه‌های گازی اظهار کرد: باید تلاش کنیم با ایجاد انگیزه در بخش خصوصی، بهره‌وری و بازدهی نیروگاه‌های برق کشور افزایش پیدا کند تا ضمن تأمین نیازهای مصارف خانگی، شاهد تأمین نیازهای بخش صنعت و سایر مصارف باشیم. معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر ممنوعیت خرید و واردات کالاهای خارجی مشابه تولید داخل از دستگاه‌های اجرایی خواست در توسعه و تولیدات در دست اقدام، حتی‌المقدور از ظرفیت‌ها و تولیدات داخلی استفاده کنند و صرفاً نیازهای مازاد از طریق واردات تأمین شود. سرمایه‌گذاری در طرح تولید زودهنگام میدان نفتی چند لوله، سرمایه‌گذاری در طرح احیای چاه‌های نفتی کم‌بازده و غیرفعال توسط شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی شرکت ملی گاز ایران برای اجرای طرح تکمیل و بهبود پالایشگاه‌های گازی و سرمایه‌گذاری در طرح توسعه میادین گازی مناطق مرکزی ایران از جمله درخواست‌های وزارت نفت در این جلسه بود که پس از بحث و بررسی به تصویب رسید.

روز گذشته از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد
اصلاح ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت

گروه سیاسی/ تغییر سازوکار ورود نمایندگان میان دوره‌ای به کمیسیون‌های تخصصی و مسکوت ماندن تقاضای استرداد لایحه ایجاد 3 منطقه آزاد تجاری - صنعتی از جمله اهم اتفاقات جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بود. بررسی تقاضای استرداد لایحه ایجاد ۳منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس، دوغارون و مازندران در دستور کار جلسه دیروز قرار داشت که با تذکر قانونی علیرضا سلیمی نماینده محلات مسکوت ماند.

اصلاح ایرادات شورا به شفافیت
همچنین ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه گانه در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اصلاح شد. سخنگوی کمیسیون با اعلام این خبر، گفت: این طرح در نشست علنی پس از هفته سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه بررسی می‌شود. علی حدادی در این باره افزود: برخی از نهادها و سازمان‌ها که دارای جلسات محرمانه و طبقه‌بندی شده بودند و در طرح آمده بود، مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود که در کمیسیون اصلاح شد. وی افزود: نهادهایی همچون شورای عالی امنیت ملی و شوراهای تأمین پیش از این به‌دلیل حساسیت جلسات آنها، در صحن علنی از فهرست این قانون حذف شده بودند اما برخی جلسات نیز مدنظر شورای نگهبان قرار داشت که در کمیسیون حذف شد. همچنین مواردی درباره قوه قضائیه و دولت مورد ایراد شورا بود که برطرف شد. جلسه آتی مجلس سه‌شنبه ۲۱ تیر برگزار می‌شودونمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه‌شان می‌روند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/2/618447/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها