واکنش وزیر علوم به تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲

شیوه برگزاری آزمون سراسری را باید یک‌سال زودتر ابلاغ کنیم


گروه اجتماعی/ وزیر علوم با تأکید بر اینکه آماده اجرای سیاست‌های جدید کنکور ۱۴۰۲ هستیم، گفت: اگرچه بر اساس قانون باید یک سال زودتر شیوه برگزاری آزمون سراسری را ابلاغ و اعلام کنیم اما با کمی انعطاف‌پذیری و آمادگی سعی می‌کنیم سیاست‌ها را اجرایی کنیم.
محمدعلی زلفی‌گل در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ اظهار کرد: وزارت علوم درمورد کنکور ۱۴۰۲ منتظر تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی است. ما فقط مجری برگزاری آزمون سراسری هستیم و سیاستگذاری توسط مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود. ما نمی‌توانیم برای این دو نهاد تعیین تکلیف کنیم و فقط مجری هستیم.وزیر علوم در خصوص کم بودن زمان برای تغییر شیوه اجرای کنکور ۱۴۰۲ گفت: اگرچه براساس قانون باید یک سال زودتر شیوه برگزاری آزمون سراسری را ابلاغ و اعلام کنیم اما با کمی انعطاف‌پذیری و آمادگی سعی می‌کنیم سیاست‌ها را اجرایی کنیم.
زلفی‌گل به حذف دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲ در صورت ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس‌جمهور و حذف درس زبان فارسی علی‌رغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر پاسداشت زبان فارسی اشاره کرد و گفت: مراجع سیاستگذاری برای کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی هستند، وزارت علوم هم اگر نظر کارشناسی داشته باشد، ‌در صحن علنی جلسه شورا ارائه می‌دهد. ما اجازه تعیین تکلیف نداریم. وی در پایان اظهار کرد: در دستور جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که هفته اخیر در وزارت علوم برگزار شد، تغییرات برخی زیرگروه‌ها مشخص شد، اما مقرر شد کنکور سال آینده در صورتی که مصوبه جدیدی نداشته باشیم براساس شیوه فعلی برگزار شود.
اینها در حالی است که این روزها کنکور سال 1401 در حال برگزاری است و طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ اواسط مرداد ماه جاری روی سایت این سازمان قرار می‌گیرد.  وی همچنین اعلام کرد که نتایج نهایی کنکور هفته آخر شهریور ماه روی سایت این سازمان منتشر می‌شود.
اعلام زمان ابلاغ مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
اما در حالی مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتراض‌هایی را به همراه داشت که حالا وزیر علوم نیز می‌گوید ابلاغ آن باید زودتر صورت می‌گرفت که دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: براساس اعلام سازمان سنجش فرصت ابلاغ مصوبه کنکوری شورا در خصوص تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری تا ۱۵ تیرماه تعیین شده و امیدواریم رئیس‌جمهور تا قبل از این زمان، این مصوبه را ابلاغ کند.
 منصور کبگانیان با اشاره به لحاظ کردن سوابق تحصیلی برای دانش‌آموزانی که در سایر رشته گروه‌هایی غیر از آنچه که از مقطع دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اند، توضیح داد: در اذهان عمومی نسبت به سوابق تحصیلی سوء‌تفاهمی وجود دارد و برخی‌ها بر این تصور هستند که نمره‌ای که در دوران دبیرستان کسب می‌کنند، همان سوابق تحصیلی آنها است. در حالی که سوابق تحصیلی همان امتحانات نهایی عادلانه‌ای است که در آن یک داوطلب روستایی با داوطلب شهری تفاوتی ندارد و منظور همان آزمون‌های تشریحی است.وی ادامه داد: در نظر گرفتن سوابق تحصیلی برای پذیرش در آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ تنها پایه دوازدهم را شامل می‌شود چون دانش‌آموزان پایه یازدهم آمادگی لازم را ندارند ضمن آن‌که سهم سوابق تحصیلی ۴۰ درصد است و در سال بعد (۱۴۰۳) سوابق پایه یازدهم نیز مشمول این قانون خواهد شد. کبگانیان با بیان اینکه پس از پایان آزمون سراسری سال‌جاری بیشتر با مردم صحبت خواهیم کرد، ادامه داد: به‌تدریج در هر سال دانش‌آموزان پایه پایین‌تر به این قانون (تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری) اضافه خواهند شد و در نهایت بعد از گذشت چند سال، مبنای عمل، سوابق تحصیلی ۳ سال پایانی تحصیل دبیرستان با ۶۰ درصد تأثیر خواهد شد.دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در این زمینه یکسری استثناهایی از جمله برای دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در هنرستان‌ها و یا رشته‌های هنری هم وجود دارد، اظهار کرد: همه این موارد در اصلاحیه آخری که در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، لحاظ شده است و توسط ریاست جمهوری ابلاغ خواهد شد. در این اصلاحیه اختیاراتی به شورای سنجش و پذیرش داده شده مبنی بر این که اگر نیاز به تدوین آیین‌نامه‌ای برای هر کدام از گروه‌های داوطلبان آزمون سراسری در زمینه ایجاد سوابق تحصیلی وجود دارد، در این زمینه اقدام کنند.کبگانیان ادامه داد: دانش‌آموزانی که در مهر ماه سال‌جاری وارد سال آخر دبیرستان شوند، توجه داشته باشند که در آزمون سراسری، سوابق تحصیلی آنها لحاظ خواهد شد و برای افرادی که از دوره دبیرستان فارغ‌التحصیل شده باشند، برای ایجاد سابقه تحصیلی، آیین‌نامه‌ای تدوین شده که سوابق تحصیلی نیز برای آنها لحاظ شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/22/618435/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها