اخبـــــــــار


وزیر بهداشت تأکید کرد
مردم سالی یک بار واکسن کرونا را تزریق کنند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توصیه می‌شود سالی یک بار واکسیناسیون کرونا انجام شود و با توجه به اینکه هنوز خطر کرونا در دنیا از بین نرفته است، توصیه می‌کنیم کسانی که شش ماه از تزریق آخرشان گذشته، یک نوبت تزریق انجام دهند.بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: یکی از بزرگترین موفقیت‌های ایران در زمینه کرونا بوده است، چرا که واکسیناسیون در حجم وسیع و در زمان کوتاه انجام شد. ما از واکسن‌های مؤثر هم استفاده کرده و از شهریور 1400 واکسن را با حجم زیاد وارد کردیم و تا امروز 150 میلیون دوز واکسن وارد کرده ایم، البته از دی ماه 1400 ورود واکسن متوقف  و تولید داخلی انجام شد. ما در 6 مرکز تولید واکسن داشتیم.وی تأکید کرد: این حجم زیاد باعث شد ایمنی مردم بالا برود و در اجلاسی که در ژنو داشتیم جزو چند کشور موفق در کنترل بیماری کرونا بودیم و با توجه به اینکه در خرداد کلاً رقم مرگ ناشی از کرونا تک رقمی بود در ستاد کرونا به این نتیجه رسیدیم که در فضای باز استفاده از ماسک الزامی نیست ولی در جاهایی که بسته است و تهویه ندارد ، بویژه در وسایل نقلیه عمومی باید استفاده شود.
عین‌اللهی گفت: بیماری کرونا به طور کلی از بین نمی‌رود و مثل آنفلوانزا می‌شود. بعد از مرحله همه‌گیری به مرحله آندمی و تک‌گیری می‌رسد. از این‌رو توصیه می‌شود سالی یک بار واکسیناسیون انجام شود و با توجه به اینکه هنوز خطر کرونا در دنیا از بین نرفته است، توصیه می‌کنیم کسانی که 6 ماه از تزریق آخرشان گذشته، یک نوبت تزریق انجام دهند و در سال‌های بعد با توجه به شرایط بین‌المللی این واکسن را در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره شیوع وبا در کشور نیز اعلام کرد: از بیماری وبا هنوز آمار قابل توجهی نداریم و 40 مورد گزارش شده و در مناطق مرزی این خطر وجود دارد . سعی داریم کنترل کنیم، اما مهم است که شست‌و‌شوی خوب سبزیجات را مد نظر قرار دهیم ،چون وبا از این راه منتقل می‌شود.  عین‌اللهی همچنین با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای مقابله با حفره‌های شبکه توزیع دارو در کشور گفت: طبق قانون با مافیای دارو برخورد می‌کنیم.وی درخصوص سخنانی درباره فساد در شبکه تأمین دارو که مطرح شده است نیز اظهار داشت: وزارت بهداشت یکی از اولویت‌های خود را تأمین دارو قرار داده و در خود سازمان غذا و دارو تغییرات زیادی صورت گرفته است. اکنون در مرحله‌ای هستیم که منتظریم بیمه‌ها آمادگی پیدا کنند و از این رو یکی از برنامه‌های دولت تقویت بیمه‌هاست. ما برای اولین بار بیشتر مردم را بیمه کردیم و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه شدند. عین‌اللهی با تأکید بر اینکه تعداد بسیار کمی هستند که بیمه ندارند، گفت: افرادی که وسع مالی خوبی دارند را نمی‌توانیم بیمه کنیم اما کسانی که در سه دهک پایین قرار دارند، با کد ملی می‌توانند خدمات بیمه دریافت کنند. وزیر بهداشت تأکید کرد: همزمان با تقویت بیمه‌ها باید بتوانند پوشش دارویی را ایجاد کنند. اکنون سامانه تی تک هم تقویت شده و کنترل دارو را انجام می‌دهد. وی از نظارت وسیع در این زمینه خبر داد و گفت: در شرکت‌های توزیع‌کننده و داروخانه‌ها این نظارت وجود دارد.عین‌اللهی همچنین درخصوص برخورد و مقابله با شبکه مافیای دارو گفت: طبق قانون با این شبکه برخورد خواهد شد.

اولین تجربه دو روز متوالی بدون فوتی کرونا در ایران ثبت شد
آمار بستری‌ها همچنان افزایشی است

در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، هیچ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست نداد و مجموع جانباختگان این بیماری، برای دومین روز متوالی در عدد ۱۴۱ هزار و ۳۸۶ نفر ماند، هر چند با بستری شدن ۷۰ نفر روند بستری‌ها همچنان افزایشی است. ۱۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۲۶۸ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۲۴۳ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۱۸۶ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۶۹۷ دوز رسید.در حال حاضر صفر شهرستان در وضعیت قرمز، صفر شهرستان در وضعیت نارنجی، ۹۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
ایران رتبه اول اهدای عضو در منطقه را دارد

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران رتبه اول اهدای عضو در منطقه خاورمیانه و رتبه ۳۶ در دنیا است و اکنون ۶۵ هزار بیمار پیوند عضو شده‌اند.
امیرحسام علیرضایی افزود: ۹۲۵ مورد اهدای عضو در سال گذشته در کشور انجام شده و اکنون  ۲۵ هزار بیمار در لیست پیوند اعضا قرار دارند و میانگین روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار نیازمند عضو فوت می‌‌کنند.به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: سالانه ۳ هزار مرگ مغزی قابل اهدا در کشور رخ می‌‌دهد، از این تعداد تنها هزار مرگ مغزی به اهدا رسیده و اعضای قابل اهدای ۲ هزار بیمار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌‌شود. چنانچه از هر بیمار مرگ مغزی ۳ عضو اهدا شود، حدود ۶ هزار عضو قابل پیوند به اهدا می‌‌رسد. علیرضایی تصریح کرد: رضایت دادن خانواده‌ها برای اهدای عضو عزیزشان ایثار محسوب می‌‌شود و هر عضو اهدایی، یک زندگی را نجات می‌‌بخشد. به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، اعمال جراحی پیوند عضو در کشور به‌خوبی  انجام می‌‌شود در این زمینه صرفه‌جویی مالی  خوبی داشته‌ایم چرا که بیماران برای پیوند عضو به سایر کشورها نرفته‌اند. واحدهای شناسایی و فراهم‌آوری اعضای دانشگاه‌ها باید پویاتر از همیشه کار کنند تا هیچ عضوی از دست نرود.

کلاهبرداری از ۲۰۰ نفر
در پوشش فروش سؤالات کنکور و امتحان نهایی

رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا از دستگیری دو نفر که اقدام به کلاهبرداری درقالب فروش سؤالات کنکور و امتحانات نهایی کرده بودند، خبر داد.سرهنگ مصطفی نوروزی دراین باره گفت: با نزدیک شدن به ایام برگزاری امتحانات نهایی و آزمون‌های کنکور، فعالیت مجرمان سایبری تحت عنوان فروش سؤالات کنکور و آزمون‌های نهایی افزایش یافته است، در همین راستا برابر رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی، کانال‌ها و گروه‌های فعال در این حوزه پایش و شناسایی عاملان و گردانندگان آنها در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته است. وی افزود: طی بررسی‌های فنی و تخصصی صورت گرفته از سوی کارشناسان پلیس فتا، دو نفر از گردانندگان کانال‌های فعال در حوزه فروش سؤالات کنکور و امتحانات نهایی مورد شناسایی قرار گرفته و با هماهنگی مراجع قضایی در دو استان مختلف دستگیر شدند.
رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ادامه داد: این افراد در بازجویی‌های انجام شده به کلاهبرداری از حدود ۲۰۰ نفر از داوطلبان و خانواده‌های آنان در قالب فروش سؤالات امتحان نهایی و کنکور اعتراف کردند.بر اساس اعلام سایت پلیس، وی افزود: اقدامات پلیس فتا در زمینه برخورد با هرگونه فعالیت مجرمانه در این حوزه به صورت ویژه در دستورکار واحدهای این پلیس قرار دارد.رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا فراجا در توصیه به شهروندان گفت: با توجه به اینکه فعالیت هرگونه تارنما، صفحه و کانال در شبکه‌های اجتماعی پیرامون فروش سؤالات امتحانات نهایی و کنکور صرفاً با هدف کلاهبرداری از داوطلبان بوده و نمونه‌های موجود در کانال‌ها مربوط به سؤالات سال‌های قبل و با انگیزه جلب اعتماد کاربران است، لذا اکیداً توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان به این تبلیغات توجه نکنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/22/618432/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها