مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری درگفت‌و‌گو با «ایران»:

طرح «ارسال پیامک مالکیت سیم‌کارت‌ها» آغاز شد



میترا جلیلی

اجرای طرح «ارسال پیامک اطلاع‌رسانی تعداد سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام مشترکین» با رویکرد شفافیت در حوزه خدمات ارتباطی و به منظور آگاه‌‌سازی مردم از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام‌شان ثبت شده است، از اواخر خردادماه آغاز شده و ادامه دارد.
پیمان قره‌داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با اعلام این خبر به «ایران» گفت: این طرح قرار بود از ۲۵ اردیبهشت ماه سال‌جاری آغاز شود ولی با توجه به همپوشانی زمان اجرای این طرح با بحث ساماندهی اتباع خارجی از طریق وزارت کشور و الزام مراجعه این اتباع به دفاتر پیشخوان، این طرح به تعویق افتاد تا شاهد تشکیل صف و بروز نارضایتی‌های احتمالی نباشیم. وی افزود: در این طرح، همه مشترکین اپراتورهای تلفن همراه پیامکی با ماسکCRA.IR دریافت می‌کنند تا درخصوص تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام‌شان ثبت شده، اطلاع‌رسانی شود.
قره‌داغی یادآور شد: تاکنون بالغ بر 180 میلیون سیم‌کارت توسط اپراتورهای فعال تلفن همراه کشور به کاربران واگذار شده که البته بیش از 141میلیون عدد از این سیم‌کارت‌ها فعال هستند که بدین ترتیب حدود 40 میلیون سیم‌کارت غیرفعال است. ما این آمادگی را داریم که ظرف 24ساعت برای همه کاربران پیامک ارسال کنیم ولی این کار را بتدریج انجام می‌دهیم تا از ازدحام احتمالی مشترکین در دفاتر پیشخوان خدمات دولت یا اختلال در خدمات اپراتورها جلوگیری شود. وی افزود: این طرح با ارسال روزانه 400هزار پیامک برای مالکان سیم‌کارت‌ها آغاز شده است و ممکن است این روند شتاب بیشتری بگیرد و تعداد پیامک‌هایی که روزانه ارسال می‌شود افزایش یابد.
قره‌داغی ادامه داد: ممکن است برخی کاربران از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام‌شان است، خبر نداشته باشند. گاه نیز خود کاربران به هردلیل سیم‌کارت‌شان را در اختیار شخص دیگری قرار داده و در طول زمان فراموش کرده‌اند که این موضوع می‌تواند برای آنها دردسرساز شود زیرا مسئولیت هرگونه سوء‌استفاده به عهده مالک سیم‌کارت است و باید پاسخگو باشد. وی یادآور شد: روند واگذاری سیم‌کارت طی سال‌های اخیر کاملاً سختگیرانه شده تا صدور و فعال‌سازی سیم‌کارت بدون اطلاع هموطنان رخ ندهد؛ به‌عنوان مثال برای سیم‌کارت اولی‌ها، درخواست سلب امتیاز مالکیت و...، فرایند ارسال رمز یک بار مصرف(OTP) اجرایی شده است. به این ترتیب اپراتورها بعد از دریافت درخواست مشترک برای خدمات مهم مرتبط با سیم‌کارت مانند صدور و سلب امتیاز مالکیت سیم‌کارت، بررسی سیستماتیک را آغاز کرده و با ارسال رمز یک‌بار مصرف (OTP) به معرف سیم‌کارت اولی‌ها یا یکی از سیم‌کارت‌های فعال مشترک، احراز هویت را انجام داده و خدمت مورد تقاضا را ارائه می‌دهند.
قره‌داغی یادآور شد که درسال‌های گذشته نیز بستر استعلام تعداد سیم‌کارت‌های مشترکین با ارسال کد ملی مشترک به سرشماره پیامکی 3000150 فراهم بوده است.
 
راه‌هایی برای رفع مغایرت
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با اشاره به اینکه هر شخص می‌تواند درمجموع تا 10سیم‌کارت به نام خود داشته باشد، گفت: پس از دریافت پیامک مربوط به طرح رگولاتوری، چنانچه کاربران مغایرتی در تعداد سیم‌کارت‌های به نام خود مشاهده کردند می‌توانند از چند راه اقدام
کنند.
قره‌داغی یادآور شد: ما تلاش کرده‌ایم تا در صورت وجود مغایرت، کاربران کمترین نیاز به مراجعه حضوری به نمایندگی‌ها، عوامل فروش و پشتیبانی اپراتورها داشته باشند. رگولاتوری بتازگی همه اپراتورها را ملزم کرده است که در برنامه‌های کاربردی خود همچون «همراه من» و...، بخشی را به نام مدیریت سیم‌کارت ایجاد کنند تا کاربران بتوانند براحتی از تعداد سیم‌کارت‌هایی که در آن اپراتور به نام‌شان است مطلع شوند. کاربران می‌توانند با مراجعه به درگاه رسمی اپراتور خود از این برنامه کاربردی به‌صورت تحت وب یا اپلیکیشن استفاده کنند.
در این روش کاربر باید در هر اپراتور به طور جداگانه از وضعیت مالکیت سیم‌کارت‌هایش مطلع شود و پس از مراجعه به بخش مدیریت سیم‌کارت، علاوه‌بر اطلاع یافتن از تعداد سیم‌کارت‌های به نام خود، حسب نیاز نسبت به قطع یا سلب مالکیت سیم‌کارت مورد نظر اقدام کند.
علاوه‌بر روش فوق مشترکین می‌توانند طی تماس با مرکز پشتیبانی هر اپراتور، نسبت به قطع شماره سیم‌کارت مورد مغایرت یا سلب امتیاز آن اقدام کنند. شماره‌های مراکز تماس و پشتیبانی هر اپراتور نیز در جدول زیر آمده است.
قره‌داغی، بهترین و راحت‌ترین روش را استفاده از سرویس موجود در سامانه پنجره ملی خدمات هوشمند دولت می‌داند که کاربر می‌تواند مدیریت همه سیم‌کارت‌های خود را در همه اپراتورها انجام دهد.
وی افزود: کاربران به منظور اطلاع از وضعیت سیم‌کارت‌های به نام خود می‌توانند به آدرس اینترنتی My.gov.ir مراجعه کنند. البته باید حتماً با سیم‌کارتی که به نام آنهاست وارد شوند تا مراحل احراز هویت فرد انجام شود. بعد از ورود موفق به این پنجره، کاربر باید به بخش «خدمات مستقیم» و ذیل آن «خدمات امور عمومی» مراجعه کند، به این ترتیب می‌تواند به‌صورت یکجا تعداد خطوط ثابت و سیار به نام خود را مشاهده کند. همچنین کاربران می‌توانند با نصب برنامه کاربردی «دولت همراه»، از درگاه اینترنتی به نشانیiran.gov.ir نسبت به رفع مغایرت احتمالی مورد نظر اقدام کنند.
در صورت عدم امکان رفع مغایرت‌های مشاهده شده احتمالی، مشترکین می‌توانند با در دست داشتن مدارک هویتی معتبر (کارت ملی و شناسنامه عکس‌دار) به نزدیک‌ترین نمایندگی و عامل فروش معتبر که در درگاه اینترنتی اپراتور اطلاع‌رسانی شده، مراجعه کنند. 
توصیه رگولاتوری به حجاج
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری همچنین با اشاره به موسم حج یادآور شد: به حجاج و خانواده‌های آنها توصیه می‌کنیم با مراجعه به پرتال اپراتورها حتماً هزینه خدمات رومینگ بین‌الملل را مشاهده و بر مبنای آن، تماس خود را مدیریت کنند تا در بازگشت، هزینه‌های بالایی بر آنها تحمیل نشود. قره‌داغی افزود: در صورت استفاده از سیم‌کارت اپراتورهای ایرانی، بهتر است حجاج در سرزمین وحی از بسته‌های ویژه رومینگ بین‌الملل (رومینگ حج)
 استفاده کنند.
وی همچنین یادآور شد: با پیگیری و هماهنگی رگولاتوری، کدهای USSD ویژه‌ای برای غیرفعال کردن رومینگ هم اختصاص داده شده است. برای این منظور کاربران همراه اول با شماره‌گیری کد «ستاره 10ستاره291مربع»، کاربران ایرانسل با شماره‌گیری کد «ستاره 1111مربع» و کاربران رایتل هم شماره‌گیری کد «ستاره 210مربع» می‌توانند رومینگ خود را غیرفعال کنند. قره‌داغی افزود: موضوع رومینگ گاه در مناطق مرزی مشکل‌ساز می‌شود چراکه بدون اطلاع کاربر ممکن است رومینگ اعمال شود و مشکلاتی پیش بیاید. در همین راستا بهتر است کسانی که ارتباطی با خارج از کشور ندارند با ارسال کدهای USSD یا مراجعه به درگاه اپراتور مربوطه، رومینگ را غیرفعال کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/7/618416/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها