اطلاعات یکی از مشاوران سابق کاخ سفید درباره نقش ترامپ در آشوب 6 ژانویه، جنجال‌آفرین شد

ترامپ آتش بیار شورش در کنگره


زهره صفاری/ نخستین شهادت یکی از مشاوران «دونالد ترامپ» در کمیته تحقیق آشوب 6 ژانویه برای رئیس جمهور سابق امریکا گران تمام شد، چرا که این دستیار 26 ساله شواهدی را افشا کرد که نشان می‌‌داد کاندیدای مغلوب انتخابات 2020 ریاست جمهوری ایالات متحده، نه تنها دستور آشوب را داده که خودش نیز قصد پیوستن به اغتشاشگران مسلح کاخ کنگره را داشته است. به گزارش «نیویورک تایمز»، ششمین جلسه کمیته منتخب کنگره برای رسیدگی به این پرونده بدون برنامه قبلی و پس از اعلام آمادگی «کاسیدی ‌هاچینسون»، مشاور سابق کاخ سفید برای افشای شواهدی مهم درباره رئیس‌جمهور، هماهنگ و روز سه‌شنبه برگزار شد. این در حالی بود که این مشاور زن پیش‌تر با کمیته تحقیق آشوب 6 ژانویه بارها صحبت کرده بود که در چهار مورد آن کمیته با توجه به افشاگری‌های مهم وی، برای حفاظت از جان او، نامش را محرمانه نگه داشته بود. به باور کارشناسان آنچه «هاچینسون» درباره 6 ژانویه و شخص ترامپ فاش کرد بسیار عجیب و بحث‌برانگیز بود.
«کاسیدی ‌هاچینسون» 26 ساله که به عنوان دستیار «مارک میدو»، آخرین مسئول دفتر کاخ سفید در دوران ترامپ از همه جزئیات و اخبار فاش نشده حواشی رئیس جمهور سابق امریکا آگاه بود، پس از ادای سوگند در برابر اعضای کمیته تحقیق، در توصیف روز 6 ژانویه 2021 شواهدی شوکه‌کننده از «دونالد ترامپ» در اختیار بازپرسان پرونده قرار داد: «آن روز آقای ترامپ هیجان‌زده و عصبی سعی در ترغیب بیشتر هوادارانش برای آشوب داشت و نگرانی مشاورانش از آن بود که او ممکن است مرتکب جرمی شود و بحرانی قانونی و قضایی برای کشور ایجاد کند.» بواقع به گواه حاضران، تصویری که او از ترامپ در 6 ژانویه در این جلسه فاش کرد چهره یک رئیس جمهور روانپریش بود که حریصانه برای حفظ قدرت تلاش می‌‌کرد و قدرتمند بودن برای او معنایی جز اعمال خشونت نداشت. «هاچینسون» گفت: «آقای ترامپ معتقد بود این افراد مسلح قصد آسیب به او را ندارند و نباید گارد حفاظتی مانع آنها شوند. مشاوران ارشد او در روز آشوب تلاش زیادی برای کنترل شرایط داشتند اما آقای ترامپ برای همراه شدن با هوادارانش در کاخ کنگره اصرار داشت.» او به نقل از یکی از نیروهای گارد حفاظتی «ترامپ» گفت: «آقای ترامپ آنقدر خشمگین بود که حتی در یک لحظه سعی داشت با گرفتن فرمان اتومبیل مخصوصش، راننده را وادار به حرکت به سوی کاخ کنگره و اجتماع هوادارانش کند.» به نوشته «نیوزویک»، همزمان با این شهادت افشاگرانه، ویدیویی از خودروی ترامپ در روز 6 ژانویه منتشر شده است که حرکت دست رئیس جمهور را نیز نشان می‌‌دهد. این پست در همان زمان بیش از 640 هزار بار بازدید داشت اما با این شواهد بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.
 شواهد انکارناپذیر
بخشی از اطلاعات «هاچینسون» که در نشست نخست این کمیته فاش شد، ترامپ را طوری آشفته کرد که به گزارش «سی ان ان»، رئیس جمهور سابق امریکا پیش از این جلسه با پست‌های پی در پی در شبکه مجازی شخصی‌اش با عنوان «تروث» اظهارات قبلی «هاچینسون» درباره تهدید «مایک پنس»، معاون اولش به خاطر تأیید انتخابات را رد کرده و گفته بود: «نه قبلاً و نه حالا هرگز نگفته‌ام؛ مایک پنس را دار بزنید. این یک داستان ساختگی از سوی کسی است که می‌‌خواهد ستاره شود یا اخبار جعلی منتشر کند.» این در حالی است که «هاچینسون» برای اثبات اظهاراتش مدعی شده است: «در چند روز مانده تا 6 ژانویه، مشاوران کاخ سفید بشدت نگران قانون‌شکنی‌های ترامپ بودند. حتی در روز حمله، آقای ترامپ بشدت از سوی مشاوران و اعضای خانواده‌اش از جمله دخترش ایوانکا برای صدور بیانیه‌ای به منظور ممانعت از این حمله تحت فشار قرار داشت، اما او در برابر همه این اصرارها توئیتی را منتشر کرد که در آن از هوادارانش خواست تا به «مایک پنس» حمله کنند و از شعارها علیه او خرسند بود. یک روز پس از این حمله هم «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ و هم «مارک میدو» خواستار مصونیت قضایی بودند که به هیچ یک تعلق نگرفت.»
توجیه‌های توهین‌آمیز ترامپ
اما فراتر از کابوسی که برای «دونالد ترامپ» دردسرساز شده، واکنش او به اظهارات «هاچینسون» است. 
رئیس جمهور سابق امریکا برای اینکه ساختگی بودن این شهادت را ثابت کند، در کل آشنایی با «هاچینسون» را رد کرد و گفت: «من به سختی او را شناختم. زمانی که او می‌‌خواست با تیم من به فلوریدا بیاید هم شخصاً او را رد کردم و به نظرم او خشمگین و ناامید از تصمیم من، با این حرف‌ها قصد انتقامجویی داشته است.» این در حالی است که بسیاری از مشاوران و نزدیکان رئیس جمهور سابق در کاخ سفید، «هاچینسون» را از جمله مشاورانی خوانده بودند که در همه سفرهای «مارک میدو» او را همراهی می‌‌کرد. به باور تحلیلگران نیویورک تایمز، آقای ترامپ که همواره منتقدانش را «دیوانه» و «روانی» خطاب می‌‌کند از لحظاتی پس از پایان جلسه کمیته تحقیق، در حالی که شبکه مجازی خود را با پست‌های توهین‌آمیز علیه «هاچینسون» پر کرده بود، درباره ادعای مشاورش برای اصرار رئیس جمهور جهت پیوستن به معترضان توهینی نیز به کمیته کنگره کرد و گفت: «داستان جعلی او درباره اینکه من قصد گرفتن فرمان لیموزین را داشتم، درست مانند نحوه انتخاب اعضای کمیته تحقیق کنگره، بیمارگونه و کلاهبردارانه است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/4/618377/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها