با 15 میلیارد یوان سرمایه و درمسیر قم - اصفهان اجرا می شود

بهره‌برداری از اولین قطار سریع‌السیر ایران با فاینانس چینی‌ها


اولین پروژه قطار سریع‌السیر ایران با فاینانس چینی‌ها به رقم ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوآن در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش مهر، در سفر استانی هفته گذشته هیأت دولت به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به اصفهان، رئیس دولت سیزدهم بر قطعی بودن اجرای پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان تأکید کرد. قطار سریع‌السیر  تهران - قم - اصفهان در طول ۱۵۰ کیلومتر و در ۶ جبهه کاری در حال انجام عملیات‌های مختلف است. طول مسیر راه‌آهن سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان ۳۷۵ کیلومتر با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت بوده که در دو قطعه قم-اصفهان به طول ۲۴۰ و تهران-قم به طول ۱۳۵ کیلومتر قرار است احداث شود. ایستگاه تهران این قطار به ایستگاه مترو شهر آفتاب متصل خواهد شد. این پروژه قرار است با فاینانس چینی‌ها ساخته شود که رقم آن ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوآن است؛ چینی‌ها در ال‌سی مربوطه از سال ۱۳۹۵ تا کنون ۲ میلیارد و ۲۶ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۹۵۷ یوآن واریز کرده‌اند و قرار است تا سال ۱۴۰۳ نیز مجموع واریزی‌شان به ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوآن برسد. بازپرداخت این فاینانس (تسهیلات خارجی) تا سال ۱۴۰۸ ادامه داشته و مبلغی حدود ۲۱ میلیارد و ۸۸۱ میلیون یوآن برگشت داده می‌شود. 
۷ پروژه ساخت راه‌آهن سریع‌السیر برای کشور در محورهای مختلف شمالی، جنوب، شمال‌شرق، جنوب‌شرق، مرکز، غرب و شمال‌غرب کشور در نظر گرفته شده که قطعاً اولویت‌دارترین آنها راه‌آهن تهران-قم-اصفهان است.
اگرچه قرار بود در ابتدا این قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت احداث شود اما به نظر می‌رسد در آخرین سیاست‌گذاری‌ها، بر احداث راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان با زیرساخت‌های ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت توافق شده باشد. هزینه ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم- اصفهان با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت با زیرساخت بالادستی ۳۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یوآن و ریالی ۱۱۵ هزار و ۹۱۵ میلیارد تومان برآورد شده است. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور پیش‌بینی کرده که در پایان ۲۵ سال دوره بهره‌برداری ارزش خالص پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۶۸۴ هزار و ۲۹۵ میلیارد تومان باشد که یک نرخ بازدهی (IRR) ۲۷,۴ درصدی در پی دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/11/618373/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها