اولین گام عملی برای خروج زندان‌ها از شهرهای البرز برداشته شد

ابلاغ مجوز فروش زندان‌های رجایی شهر و قزلحصار


ایران واشقانی 

 با موافقت وزیران عضو کمیسیون حقوقی و قضایی، مجوز فروش زندان‌های قزلحصار و رجایی شهر توسط سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور صادر شد تا این زندان‌ها که بواسطه سرعت و توسعه ساخت و سازها در مرکز کرج و مجاورت با شهرک‌های مسکونی قرار گرفته‌اند، از بافت شهری خارج شوند.
کرج، تنها شهرستان کشور است که چهار زندان بزرگ دارد و یکی از علل شکل‌گیری حاشیه نشینی در این استان، مهاجرت‌های ناخواسته در اطراف زندان‌ها است.

مجوز فروش زندان‌های رجایی‌شهر و قزلحصار ابلاغ شد
نماینده کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس با اشاره به حضور ۱۰ درصد از زندانیان کشور در کرج، از ابلاغ مجوز فروش [عرصه و اعیان] زندان‌های قزلحصار و رجایی‌شهر خبر داد.
مهدی عسگری اظهار کرد: وجود ۴ زندان در کلانشهر کرج از جمله عوامل تشدید کننده آسیب‌های اجتماعی در البرز است که این استان را در رده بالاترین استان‌های کشور در این موضوع قرار داده است. در همین راستا و در تاریخ ۴ آذر۱۳۹۹ مکاتبه‌ای با رئیس قوه قضائیه وقت با موضوع ضرورت و نحوه جابه‌جایی زندان‌ها به محدوده خارج از شهر صورت گرفت. در نشست مجمع استان با رئیس‌جمهور در ۱۸ آذر۱۴۰۰ نیز بر ضرورت انتقال زندان‌های تحت مدیریت تهران به خارج از شهر تأکید شد. فروردین امسال در جلسه شورای اداری استان البرز با حضور رئیس‌جمهور، آماری در خصوص میزبانی ۱۰ درصد زندانیان کشور در کرج اعلام و بار دیگر جابه‌جایی زندان‌های استان مطرح شد.
به موجب تصویب‌نامه کمیسیون حقوقی و قضایی دولت و تأیید رئیس‌جمهور، هیأت وزیران به استناد ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومی کشور، به قوه قضائیه (سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و امنیتی کشور) اجازه دادند نسبت به فروش عرصه و اعیان زندان قزلحصار و زندان رجایی شهر همگی واقع در حوزه ثبتی کرج با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.

رسیدگی به خواسته مردم در سفر رئیس جمهور
مجتبی عبداللهی استاندار البرز در خصوص انتقال زندان‌ها از استان البرز گفت: برای تحقق انتقال زندان‌های بزرگ و ملی از استان به‌صورت گام به گام و با پیگیری‌های مجدانه وارد عمل شده‌ایم.
وی ادامه داد: این اقدام را با تشکیل کارگروهی ویژه در دستور کار قرار داده و در سفر رئیس جمهور محترم به استان نیز موفق به اخذ دستور لازم شدیم.
عبداللهی گفت: بر اساس ابلاغی از سوی معاون اول محترم رئیس‌جمهور مجوز فروش عرصه و اعیان زندان قزلحصار صادر شد. اکنون مجموعه استان برای تسریع در تحقق این امر مهم بسیج می‌شوند و عزم جدی برای انتقال این زندان‌ها وجود دارد.
وی با اشاره به شکل‌گیری زندان‌ها در بافت شهری کرج گفت: زندان‌ها در گذشته‌های دور در مناطق بیابانی ایجاد اما با گسترش شهرنشینی و مرور زمان به بافت شهری اضافه شدند. کارگروه انتقال زندان‌ها در استان البرز راه‌اندازی شده و قرارگاه اجتماعی استان نیز در حال شناسایی افراد و محله‌های آسیب‌پذیر است.

زنــدان‌هـــا؛ مــوجـب شکل‌گیـــری اقامتگاه‌های غیر رسمی
خانواده‌های زیادی در اطراف زندان‌های کرج در شرایط نامناسبی ساکن شده‌اند تا بتوانند با کمترین هزینه به ملاقات زندانیان خود بروند. خانواده‌هایی که به‌دلیل فقر و تنگدستـــی ناشــی از حبــس سرپرست خانوار، بیکاری یا اعتیاد در سکونتگاه‌های غیر رسمی کرج ساکن شده‌ و موجب تغییر هویت و بافت فرهنگی در این استان شده‌اند. شکل‌گیری این اقامتگاه‌های حاشیه‌ای، آسیب‌هایی چون کمبود سرانه آموزشی، افزایش جرایم و نابسامانی‌های اجتماعی برای مردم این استان را در پی دارد به طوری که این موضوع و قرار گرفتن البرز در محور مواصلاتی 14 استان موجب کمبود سرانه‌های آموزشی و بهداشتی این استان شده است.
 مشاور استاندار در امور زندان‌ها با اشاره به ضرورت کاهش جمعیت کیفری و زندانیان البرز گفت: تقسیم‌بندی چهار زندان البرز پس از تفکیک اداره کل زندان‌های استان‌های البرز و تهران صورت گرفت که ندامتگاه‌های فردیس و مرکزی به البرز رسید و مدیریت زندان‌های قزلحصار و رجایی شهر به تهران واگذار شد. در حالی که مدیریت این زندان‌ها با استان تهران است، تبعات این چهار زندان و تردد مربوط به آنها در البرز انجام می‌شود. همچنین هزینه‌های مسائل زیست محیطی، فاضلاب، زیرساخت‌ها، دفع زباله و پساب آنها نیز از اعتبارات استان البرز تأمین می‌شود.
علی حاج کاظم افزود: پیش‌بینی شده تا پس از تغییر کاربری و فروش زندان‌ها، در محل دیگری خارج از حوزه استان البرز، دو زندان جدید احداث شود و زندان‌های مورد اشاره تغییر کاربری داده شوند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/16/618364/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها