تا پایان سال جاری صورت می گیرد

80 هزار فرصت شغلی تازه در اصفهان با اجرای طرح های نیمه تمام


حمیرا حیدریان 

طی دو دهه اخیر کلنگ‌های زیادی برای اجرای طرح‌های ریز و درشتی همچون قطار سریع السیر اصفهان – تهران، سامانه دوم آب‌رسانی به اصفهان بزرگ، سالن اجلاس سران، راه‌اندازی تراموا، سد سوم کوهرنگ، تونل بهشت‌آباد و تونل گلاب، حلقه چهارم ترافیکی شهر، شهرک طلا و شهرک سلامت، پروژه نمایشگاه بزرگ بین‌المللی اصفهان و... در استان اصفهان به زمین خورد که قرار بود در مدت ۵-4 سال و با تزریق بودجه‌های سالانه به سرانجام برسند، اما رکود اقتصادی و کسری بودجه دولت ترمز پیشرفت آنها را کشید و هنوزبرخی از این طرح‌ها که به گفته مسئولان استانی شمار آنها به بیش از 4 هزار طرح تولیدی و صنعتی می‌رسد، معطل اعتبار برای تکمیل مانده‌اند. پروژه‌هایی که حالا پس از سفر اخیر رئیس‌جمهور با اختصاص اعتبار 32هزار میلیارد تومان قرار است گرد و غبار فرسایش از آن زدوده و در سراشیبی تند توسعه عمرانی قرار گیرد. این استان که رتبه پنجم از نظر طرح‌های نیمه تمام، رتبه یازدهم از نظر میزان سرمایه‌گذاری و رتبه چهارم را از نظر اشتغال در کشور کسب کرده است با تخصیص این بودجه که بر اساس اولویت‌بندی اجرا خواهد شد قرار است تا پایان سال 1401 برای 80 هزار نفر ایجاد شغل کند. حرکتی که اگر اعتبار تخصیص یافته به بخش‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی طبق تعهد گفته شده عملی شود، این طرح‌ها قادر خواهد بود در کل استان چرخه اقتصاد و اشتغال را رونق بخشد.
80 هزار نفرتا پایان سال با اجرای طرح‌های اقتصادی شاغل می‌شوند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص گفت: آمار 4‌هزار و 57 طرح اعلام شده شامل طرح‌های تولیدی و صنعتی است که حتی در نقطه صفر (یعنی در مرحله دریافت جواز تأسیس) هستند.
امیررضا نقش با بیان اینکه افزایش سطح سرمایه‌گذاری در استان، یکی از مهم‌ترین اهداف مورد نظراست که رشد اقتصادی استان را نیز به‌دنبال خواهد داشت افزود: رفع مشکلات و موانع واحدهای تولیدی بویژه طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی در دستور کار است و در حال حاضر در استان اصفهان بیش از یکهزار و 600 طرح نیمه تمام صنعتی دارای مجوز با پیشرفت فیزیکی 61 درصد وجود دارد که برنامه‌ریزی شده است تا هرچه سریع‌تر این طرح‌هصا تکمیل شده و به اشتغالزایی برسد که این امر نیازمند حمایت بانک‌ها است.
وی با ابرازامیدواری از اجرای طرح‌ها و ایجاد اشتغال اظهار داشت: اولویت ما در سال‌جاری اجرای طرح‌های نیمه تمام صنعتی است و با اجرایی شدن آنها طبق تعهدی که داریم با بهره‌برداری از این طرح‌ها در پایان سال 1401، باید 80 هزار موقعیت شغلی جدید در استان اصفهان ایجاد شود.
این مسئول از اختصاص ۳۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در دو حوزه سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای رفع مشکلات نقدینگی و تکمیل و بهره‌برداری از 1938 طرح نیمه تمام تولیدی، صنعتی و کشاورزی در مصوبات سفر ریاست جمهوری به اصفهان خبر داد و تصریح کرد: این طرح‌ها دارای پیشرفت بالای 61 درصد است که تسهیلات آن از محل منابع داخلی19 بانک عامل تأمین و در اختیار استان قرار می‌گیرد و دستگاه‌های اجرایی با هماهنگی استانداری آن را به طرح‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان با اولویت پیشرفت فیزیکی تخصیص خواهند داد.این طرح‌ها در سراسر استان از جمله کاشان، نجف آباد، شاهین شهر و... انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن این طرح‌ها برای 36 هزار و 300 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد ابراز داشت: برای سرمایه‌گذاری ثابت 25 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
4 هزار طرح نیمه تمام تولیدی و صنعتی و لیوان پر اشتغال
چندی پیش مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اعلام کرده بود بیش از 4 هزار طرح تولیدی و صنعتی نیمه‌تمام در این استان در حال اجراست که با بهره‌برداری از آنها حدود ۱۲۳ هزار و ۹۲۳ فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
امیرحسین کمیلی، اعتباراین طرح‌های نیمه تمام در استان اصفهان را افزون بر ۱۳۱ هزار و ۲۷۲ میلیون ریال برآورد و اظهار کرده بود: ۸۵۵ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۱ درصد امسال در این استان شناسایی و تکمیل آنها در دستور کار قرار دارد.این استان از نظر تعداد طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۱ درصد، رتبه اول را بین استان‌های کشور دارد که با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای ۳۵ هزار نفر اشتغال در استان ایجاد خواهد شد.
کمیلی با بیان اینکه 3 هزار و 202 طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بین یک تا ۶۰ درصد نیز در استان درحال اجراست خاطرنشان کرد: ۴۲۴ فقره از این طرح‌ها پیشرفت فیزیکی ۴۱ تا ۶۰ درصد، ۳۷۳ طرح رشد ۲۱ تا ۴۰ درصد و 2405 طرح هم رشد صفر تا ۲۰ درصد دارند.
وی میزان اشتغالزایی این طرح‌ها را حدود ۸۹ هزار و ۱۳۸ نفر اعلام کرد و ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری طرح‌های صفر تا ۶۰ درصد استان اصفهان افزون بر 1084 میلیون ریال است.
امیررضا نقش با بیان اینکه افزایش سطح سرمایه‌گذاری در استان، یکی از مهم‌ترین اهداف مورد نظراست که رشد اقتصادی استان را نیز به‌دنبال خواهد داشت افزود: رفع مشکلات و موانع واحدهای تولیدی بویژه طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی در دستور کار است و در حال حاضر در استان اصفهان بیش از یکهزار و 600 طرح نیمه تمام صنعتی دارای مجوز با پیشرفت فیزیکی 61 درصد وجود دارد که برنامه‌ریزی شده است تا هرچه سریع‌تر این طرح‌ها تکمیل شده به اشتغالزایی برسد که این امر نیازمند حمایت بانک‌ها است.
وی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن این طرح‌ها برای 36 هزار و 300 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد ابراز داشت: برای سرمایه‌گذاری ثابت 25 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/16/618363/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها