«ایران» از معاملات هفتگی بازار سهام گزارش می‌دهد

معاملات تحت تأثیر 3 عامل محرک


گروه اقتصادی/ درجریان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس با کاهش جزئی 716واحدی روبه‌رو شد تا سومین روز نزولی شاخص در این هفته رقم بخورد و بازار با بازدهی منفی 1.31درصد به تعطیلات رود.
بازار تحت تأثیر سه عامل مهم
معاملات هفته جاری بازار سهام تحت تأثیر خبرها و آمارهای مختلفی قرار داشت که آنها را می‌توان به سه دسته کلی عوامل سیاستی و کلان اقتصادی، گزارش‌های عملکردی شرکت‌ها در فصل بهار و روند تکنیکالی معاملات  تقسیم‌بندی کرد.
در مورد اول؛ موفقیت‌های تیم مذاکره کننده ایران و تمایل طرف‌های غربی برای احیای مذاکرات هسته‌ای بار دیگر خوشبینی را به بازار سهام بازگرداند. تحلیلگران انتظار دارند با نهایی شدن توافق‌ها هزینه مبادلات شرکت‌ها کاهش یابد و حجم تجارت محصولات با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شود که متعاقباً می‌تواند بازدهی آتی شرکت‌ها، بخصوص شرکت‌های صادرات محور، بانک‌ها و بیمه‌ها را با افزایش روبه‌رو کند. علاوه‌بر این موفقیت‌هایی که دولت سیزدهم در گشایش‌های اقتصادی درمنطقه و امریکای جنوبی و افزایش مبادلات با کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته، می‌تواند سهامداران را نسبت به آینده بازدهی شرکت‌های فعال ایرانی امیدوارتر کند.
در مورد دوم، در این هفته شرکت‌های بزرگ صنعتی از جمله فلزاتی‌ها، صنایع معدنی، پتروشیمی‌ها و گروه‌های نفتی، اقدام به انتشار گزارش‌های عملکرد تولید و فروش خود در خردادماه کردند. بررسی گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که شرکت‌های بورسی به رغم گزارش‌های ناامید کننده‌ای که از تولید و فروش دوماهه ابتدایی سال(ناشی از قطعی برق و کاهش تعداد تولید و فروش) منتشر کرده بودند توانستند در خردادماه عملکرد خود را بهبود بخشند و مجموع ارزش ریالی کالای فروش رفته بهتری را در بهار سال‌ جاری نسبت به بهار 1400، به ثبت رسانند. این موضوع نیز به‌عنوان یک عامل تحریک کننده تقاضا، منجر شد تا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بازار از مرز یک میلیون و 500هزارواحد به سمت بالا حرکت کند و جایگاه خود را در بالای یک میلیون و 510هزارواحد تثبیت کند. حال می‌توان انتظار داشت با انتشار حساب‌های مالی سه ماهه شرکت‌ها و تقویت شاخص‌های بنیادی بازار، در ماه‌های آینده شاهد رشد دوباره بازار باشیم.
اما در مورد سوم عوامل تکنیکال و روند کلی شاخص کل بورس از ابتدای خرداد ماه نشان می‌دهد که این شاخص پس از یک اصلاح 93هزارواحدی، تا اواسط خرداد به عدد یک میلیون و 513هزارواحد نزول کرد و از این نقطه یک روند صعودی  را تا عدد یک میلیون و 575هزارواحد به ثبت رساند اما بازهم بازار به فاز نزولی بازگشت و در روز یکشنبه هفته جاری با شکستن کف قیمتی قبلی به یک میلیون و 501هزارواحد رسید. با این حساب روند بازار از نظر علم تکنیکال دریک روند نزولی قرار دارد و تا زمانی که بازار نتواند سقف یک میلیون و 575هزارواحد را فتح کند این فرضیه نقض نخواهدشد.بنابر این معامله گرانی که با توجه به ابزار تکنیکال در بازار اقدام به معامله می‌کنند، این موضوع را در معاملات خود در نظر خواهند گرفت که می‌تواند تأثیر بالایی بر معاملات هفته‌های آینده داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/10/618351/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها