رئیس کل بانک مرکزی:

عرضه و تقاضا در بازار ارز به تعادل رسید


نوسانی که دربازار آزاد ارز ایجاد شده بود تنها چند روز دوام آورد، به طوری که طی روزهای اخیر قیمت ارز روند معقولی درپیش گرفته است و رئیس کل بانک مرکزی از به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا دراین بازار خبر می‌‌دهد،البته همچنان میان نرخ‌هایی که از سوی دلالان و بازار آزاد اعلام می‌‌شود  با آنچه در سامانه‌های رسمی مانند سنا و بازار متشکل ارزی کشف می‌‌شود، اختلاف وجود دارد، اما همان گونه که بارها اعلام شده است، به دلیل سهم اندک بازار آزاد در تأمین ارز (کمتر از 5 درصد) ملاک نرخ واقعی ارز همانی است که در بازار متشکل ارزی اعلام می‌‌شود.
در روز گذشته و براساس نرخ‌هایی که در سامانه سنا (میانگین موزون نرخ در بازار ارز) اعلام شده بود، هر دلار امریکا به قیمت 27 هزار و 306 تومان خرید و با نرخ 27 هزار و 554 تومان فروخته می‌‌شد. این درحالی است که میانگین هفتگی قیمت خرید و فروش دلار دراین سامانه نیز به ترتیب 27 هزار و 285 تومان و 27 هزار و 532 تومان درج شده است. نرخ یورو نیز دراین سامانه (روز گذشته) برای خرید 28 هزار و 773 تومان و برای فروش 29 هزار و 35 تومان اعلام شده بود. 
دربازارمتشکل ارزی نیز که معرف نرخ بازار نقدی و اسکناس ارز است هر دلار 27 هزار و 565 تومان و هر یورو 28 هزار و 500 تومان اعلام شده بود. دراین روز میانگین قیمت دلار در صرافی‌ها نیز 27 هزار و 841 تومان و برای یورو 28 هزار و 785 تومان درج شده بود. با این حال همچنان دلالان از طریق کانال‌های تلگرامی اعلام نرخ ارز سعی می‌‌کنند، فاصله میان بازار آزاد و نرخ رسمی را حفظ کنند. برهمین اساس در این کانال‌ها با قیمت‌هایی بیش از 30 هزار تومان برای دلار مواجه هستیم، اما طبق گزارش‌ها، بازار ارز طی روزهای اخیر بخصوص پس از ازسرگیری مذاکرات برجام از خریدار تخلیه شده و بر تعداد فروشندگان آن افزوده شده است. 
در همین خصوص روز گذشته رئیس‌ کل بانک مرکزی با بیان اینکه در زمینه عرضه و تقاضای ارز تعادل خوبی در بازار ایجاد شده است تأکید کرد: در بسیاری از روزها در سامانه نیما شاهد فزونی عرضه بر تقاضا هستیم.
علی صالح‌آبادی در پنجمین جلسه هم اندیشی با اقتصاددانان با محوریت «سیاستگذاری بهینه ارزی و ارتباط میان متغیرهای پولی و ارزی» که در بانک مرکزی برگزار شد، گفت: مدیریت بازار ارز را همواره با جدیت و با مکانیزم‌های مختلف در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی تأکید کرد: با نظرات اقتصاددانان حاضر در جلسه مبنی بر اینکه بانک مرکزی باید حضور مؤثری در بازار ارز داشته باشد موافق هستم و این بانک با روش‌های مختلف می‌تواند تعادل و ثبات در بازار ایجاد کند که این موضوع هم‌ اکنون محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه اقدامات متعددی در دستور کار بوده و هم‌اکنون نیز برنامه‌هایی برای مدیریت بازار ارز در دست اقدام است، افزود: در مدیریت بازار ارز بخشی در زمینه هماهنگی بانک مرکزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص ثبت سفارش‌ها در حال انجام است و در بخش دیگر، بحث مدیریت عرضه ارز مورد تأکید قرار گرفته تا صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به کشور باز گردانند و به چرخه تجاری وارد کنند. در این زمینه نیز  کمیته اقدام ارزی تصمیماتی به فراخور شرایط اتخاذ می‌کند. نتیجه این تصمیمات به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار ختم می‌شود.
رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه تصریح کرد: در حوزه حواله ارزی که متولی آن سامانه نیما است هم اکنون به طور نسبی تعادل خوبی در زمینه عرضه و تقاضا برقرار است. وی افزود: برخی روزها شاهدیم که ارز به اندازه کافی وجود دارد، لیکن خریدار و تقاضایی برای آن نیست و در واقع می‌توان گفت در بسیاری از روزها مازاد عرضه ارز بر تقاضا وجود دارد.
رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه تأکید کرد: در زمینه حواله و اسکناس مشکل خاصی وجود ندارد، ضمن آنکه باید تأکید کرد وضعیت اسکناس ارز بانک مرکزی همان طور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ام بسیار خوب است و خوشبختانه صادرکنندگان بویژه بخش غیرنفتی در زمینه قیمت توافقی فروش ارز گام‌های مؤثری برداشته‌اند.
رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مدیریت انتظارات تورمی پرداخت و گفت: بانک مرکزی با جدیت موضوع مدیریت انتظارت تورمی را پیگیری می‌‌کند و این موضوع نیز در دولت در دستور کار است.
صالح‌آبادی درخصوص برخورد قاطع بانک مرکزی با اخلالگران  و سفته بازان ارزی در بازار هم گفت: در مدت اخیر با تلاش و همکاری شبانه روزی با دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی و انتظامی ذیربط، با برخی کانال‌های فضای مجازی که با موج سواری بر برخی اخبار و انتظارات کاذب تورمی اقدام به قیمت‌سازی صوری و شرط‌بندی روی قیمت ارز می‌‌کردند، برخورد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/8/618341/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها