شدت گرفتن اختلافات داخلی و زوال ساختار سیاسی وضعیت بی سابقه ای را برای رژیم صهیونیستی به وجود آورده است

بحران پشت بحران برای صهیونیست ها


سمیه خلیلی 
روزنامه‌نگار
​​​​​​​این روزها حال و روز کابینه رژیم‌صهیونیستی اصلاً مساعد نیست و از داخل در حال فروپاشی و تزلزلی بی‌سابقه است. همین چند روز پیش رسانه‌های این رژیم اعلام کردند بنت با انحلال کنست (پارلمان) و برگزاری انتخابات زودهنگام در تاریخ 25اکتبر سال‌جاری موافقت کرده است.
در نظام سیاسی رژیم‌صهیونیستی از آنجایی که هیچ‌کدام از احزاب نمی‌توانند اکثریت آرا را کسب کنند، مجبورند بعد از مدتی به انتخابات زودهنگام تن دهند. بسیاری معتقدند این روش کم کم می‌تواند به سمت از بین بردن نظام سیاسی واحد در سرزمین‌های اشغالی پیش برود.
سال گذشته که نفتالی بنت توانست با کسب حداقل آرا پیروز شود، نتانیاهو به هوادارانش قول داد اجازه ندهد این پیروزی ادامه‌دار باشد و حالا به نظر می‌رسد وی در حال رسیدن به آرزوی خود و جامه‌عمل پوشاندن به وعده خود است. بسیاری می‌گویند شاید وضعیت فعلی در کابینه رژیم‌صهیونیستی موجب شود نتانیاهو به سمت برگزاری یک جشن زودهنگام پیش برود.
اگر انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود، امکان اینکه بار دیگر حزب نتانیاهو پیروز میدان شود زیاد است اما وی شاید بتواند در این رقابت‌ها حمایت 61عضو کنست را کسب کند که با این تعداد اداره دولت کاری غیرممکن خواهد بود چراکه بسیاری از نمایندگان پارلمان اسرائیل در زمان انتخابات پیشین سوگند خورده بودند اجازه ندهند حزب نتانیاهو دوباره قدرت بگیرد، اما با وجود تمام این مسائل به نظر می‌رسد نتانیاهو و هوادارانش این روزها بسیار خوشحال و راضی هستند. آنها در روزهای اخیر اعلام کردند طرحی جامع برای برگزاری انتخابات زودهنگام آماده کرده‌اند. رسانه‌های طرفدار نتانیاهو هر لحظه گزارش می‌دهند که وی در حال دنبال کردن کوچک‌ترین خبر از رویدادهای سیاسی در سرزمین‌های اشغالی است و مترصد فرصت است تا از این آب گل‌آلود بهترین ماهی را بگیرد. حالا همین رسانه‌های صهیونیستی این روزها به منتقدان دولت بنت تبدیل شده‌اند. آنها می‌گویند وی برخلاف وعده‌هایی که در ابتدای آغاز به کار کابینه خود داده بود نه تنها نتوانست اختلافات سیاسی داخلی رژیم‌صهیونیستی را حل‌وفصل کند که حتی در بسیاری از موارد آنها را تشدید نیز کرده است، اما آنچه احتمال آن در این روزهای پرتلاطم سیاسی در سرزمین‌های اشغالی کمتر است  این است که به نظر نمی‌رسد بنت از رقابت‌های سیاسی عقب‌نشینی کند و یا بار دیگر برای رقابت وارد میدان سیاسی نشود. او حالا این بار از طریق حزب خود یعنی «یمینا» وارد عرصه سیاسی خواهد شد که اگر این اتفاق بیفتد به نظر می‌رسد کلاف سردرگم سیاسی در داخل سرزمین‌های اشغالی و بین مقامات صهیونیستی بیش‌ازپیش پیچیده‌تر شود و باز کردن گره‌های آن روزبه‌روز غیرممکن‌تر به نظر برسد. بسیاری از تحلیلگران رژیم‌صهیونیستی که زمانی از طرفدارانش بودند و از هر تریبونی برای بزرگنمایی این رژیم استفاده می‌کردند حالا معتقدند اگر ساختار سیاسی صهیونیست‌ها با همین روال پیش برود، رژیم‌صهیونیستی هر لحظه به پرتگاه خود نزدیک‌تر و احتمال از بین رفتن آن روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود.
از جمله این تحلیلگران می‌توان به آمنون ابراموویچ، تحلیلگر شبکه 12 رژیم‌صهیونیستی اشاره کرد که این روزها به گفته خودش بسیار نگران سرنگونی اسرائیل و رسیدن آن به خط پایانی است.
هم‌اکنون بسیاری از تحلیلگران در داخل رژیم‌صهیونیستی به منتقدان سرسخت کابینه بنت تبدیل شده‌اند. آنها می‌گویند در این چند ماهی که بنت ریاست این رژیم را برعهده گرفته حتی در یک مورد هم نتوانسته رضایت احزاب را به خود جلب کند و آنها را با خود همراه سازد. در تمامی تصمیم‌هایی که در این کمتر از یک سال در ساختار سیاسی اسرائیل گرفته شد، در داخل کابینه و کنست کشمکش‌های بی‌سابقه‌ای به چشم می‌خورد. مخالفت‌ها به اوج خود رسیده بود و احزاب هر کدام ساز خود را برای اداره این رژیم می‌نواختند تا بالاخره نتیجه این شد که امروز می‌بینیم. حالا شاید این روزها رژیم‌صهیونیستی وارد مرحله جدیدی از بی‌ثباتی سیاسی در سرزمین‌های اشغالی شده باشد. رویدادهای سال‌های اخیر نشان داد تغییر در مهره‌های سیاسی نه تنها کمکی به حل‌وفصل اختلافات احزاب در داخل این رژیم نکرده بلکه اوضاع را بیش‌ازپیش پیچیده‌تر هم کرده است. حالا این رژیم به مرحله‌ای رسیده که دو حزب تندروی آن یکی به ریاست نفتالی بنت و دیگری در دستان بنجامین نتانیاهو عرصه را برای قدرتنمایی مساعد دیده‌اند و هر کدام برای زورآزمایی به‌دنبال فرصتی هر چقدر کوتاه هستند. این روزها اما اوضاع سیاسی در سرزمین‌های اشغالی آنقدر پیچیده شده که رژیم‌صهیونیستی حالا مجبور است  طی سه سال گذشته تن به پنجمین انتخابات پارلمانی بدهد؛ اتفاقی که شاید نظیرش در سایر دولت‌های جهان یا دیده نشود یا بسیار به ندرت رخ بدهد. حالا به نظر می‌رسد با توجه به تحولات روزهای گذشته، کابینه بنت سقوط کرده و احتمال بازگشت نتانیاهو به قدرت بیشتر شده؛ اما تمام اینها برای رسیدن به واقعیت مستلزم یک پیش‌شرط است آن‌هم اینکه «قانون متهم» در سرزمین‌های اشغالی تصویب نشود، چراکه طبق این قانون افرادی که دارای سوء‌سابقه و پرونده‌های قضایی هستند، اجازه ندارند در هیچ‌یک از انتخابات شرکت کنند و نامزد پست نخست‌وزیری شوند. این قانون در صورت تصویب شامل حال نتانیاهو می‌شود و او را از دور رقابت‌های بعدی حذف می‌کند. حالا اما این روزها نتانیاهو و طرفدارانش از یک‌سو نگران تصویب این قانون هستند و از طرفی هم خوشحالند دوباره عرصه برای قدرتنمایی آنها  باز شده و شاید یک بار دیگر بتوانند سکان سیاسی در داخل سرزمین‌های اشغالی را برای مدتی هر چند کوتاه به دست گیرند؛ خوشحالی‌ای که برای جشن گرفتن و یا رسیدن به قطعیت آن حالا باید چند روز دیگر هم صبر کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7940/6/617701/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها