پاسخ به تداوم طرح «دروغ رسانه‌ای حذف اسناد از سایت معاونت امور زنان و خانواده»

چه کسانی کم حافظه‌اند؟


پیرو تکرار برخی ادعاهای سیاست‌زده در ارتباط با دروغ رسانه‌ای «حذف اسناد از سایت معاونت امور زنان» برخی فعالان فضای مجازی نظیر خانم ابتکار و خانم مولاوردی در اقدامی هماهنگ و در پاسخ به مطلب «دروغ‌های آشنا» مطالبی را منتشر کردند که اگرچه چندان درخور پاسخ نیست، اما بدان جهت که ممکن است عدم پاسخ به این اظهارات، شائبه صحت آنها را به وجود آورد، این پاسخ کوتاه منتشر می‌‌گردد. در این مطلب قصد پاسخ مفصل نیست، اما تنها به چند مورد متناقض در اظهارات مرتبط با این دروغ رسانه‌ای استناد می‌‌گردد که خواندن آنها برای خوانندگان خالی از لطف نیست.
در توئیت حسام‌الدین آشنا برای تعداد تک‌نگاشت‌های حذف شده، عدد ۵۰ ذکر شده که این تعداد در گزارش شهیندخت مولاوردی به ۲۵ عدد تقلیل یافته است. بر اساس گفته‌های کارشناسان معاونت امور زنان و خانواده، ۵۰
تک نگاشت مربوط به دولت‌های نهم و دهم بوده و تعداد تک‌نگاشت‌های مرتبط با دولت‌های یازدهم و دوازدهم بسیار کمتر است که در این مورد، ادعای ذکر شده مبنی بر اینکه دولت قصد داشته اسناد مرتبط با دولت‌های یازدهم و دوازدهم را حذف کند، حتی در حافظه کوتاه مدت و به فاصله کم نیز دچار تناقض و عدم تطابق شده است. نکته جالب دیگر آن است که عبارت «هزاران صفحه» در توئیت آشنا تبدیل به «صدها صفحه» در پاسخ مولاوردی شده است!
همچنین ایشان ادعای دیگری مطرح نموده است که در تماسی که با روابط عمومی معاونت زنان داشتیم معلوم شد که اساساً لینک دسترسی به محتوای سایت دولت دهم در سایت طراحی شده توسط دولت یازدهم ایجاد نشده بود.
در تداوم دروغ رسانه‌ای مذکور باید گفت کسانی که سخن از حذف برخی کتاب‌ها می‌‌زنند، حتی حاضر نیستند وب سایت را جست‌و‌جو کنند و احتمالاً با استناد به لینک‌های نادرست، مدعیات خود را تکرار می‌‌کنند. با یک مراجعه ساده و سریع به وب سایت، بی‌پایه بودن ادعاهای مطرح شده توسط نامبردگان نیز روشن می‌‌گردد و این افراد می‌‌توانند بسیاری از فایل‌هایی را که ادعای حذف شدن آنها را می‌‌کنند، در وب سایت مشاهده کنند. البته ممکن است طرح ادعاهای مذکور به دلیل عدم آگاهی از شیوه استفاده از مطالب وب سایت باشد که در این مورد می‌‌توانند از کارشناسان استفاده کنند. این افراد کافی است به بخش انتشارات سایت جدید معاونت مراجعه کنند تا ملاحظه نمایند که کتاب فوق در پرتال موجود است.
مطلب منتشر شده در روزنامه ایران جهت بررسی صحت و سقم ادعای مطرح شده از سوی آقای آشنا مبنی بر حذف تاریخچه، تک نگاشت موضوعی و... از سایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست ‌جمهوری بوده که پس از گفت‌و‌گو با مقامات مسئول در معاونت، تنظیم و منتشر شده و در روند تهیه پاسخ تحلیلی متداول نیست که با طرف دعوی هم صحبت شود. جالب آن است که این افراد، در حالی خواهان آن هستند که قبل از نوشتن هر مطلبی با آنها تماس گرفته شود که خود آنها نه تنها با مسئولان هیچ گونه تماس رسمی نگرفته‌اند، بلکه حتی وقتی روابط عمومی اعلام نمود که این نسخه آزمایشی است و آرشیو 30 ساله و نه 8 ساله بارگذاری خواهد شد، باز هم سخن غلط خود را تکرار کردند و تأسف برانگیزتر از این، آن است که حتی زحمت مشاهده دقیق سایت را هم به خود نمی‌دهند؛ این افراد ظاهراً هنوز مطلع نشده‌اند که فعالیت دولت قبلی تمام شده است و گویا هنوز انتظار دارند که مطالب قدیمی در صفحه اصلی باقی بماند و نام دولت متبوع‌شان تا ابدالدهر در صفحه اول وب سایت نمایان باشد!
از جمله مباحث دیگری که طرح آن جای تأمل و تعجب بسیار دارد و به نوعی بیانگر عدم آشنایی معاونت‌های سابق به حداقل‌های الزامات فنی و سایت است، این ادعاست که شرکت خصوصی، عهده‌دار وب‌سایت دولت‌های نهم و دهم بوده و معاونت زنان در دولت‌های بعد، نتوانسته‌اند نسخه‌های پشتیبان بگیرند؛ در حالی که این گونه نبوده و وب سایتی که ماه‌ها در اختیار آنان بوده، امکان پشتیبانی گرفتن از محتوای آن و انتقال آن به سایت جدید را با کمترین زحمت فراهم کرده بود. حتی اگر چنین هم نمی‌بود، باز هم می‌‌توانستند با شرکت مزبور تماس گرفته و مشکل را مطرح کنند. هم‌اکنون نیز مسئولان شرکت عنوان کردند ما آمادگی همه گونه همکاری را داشته‌ایم ولی هیچ‌گونه درخواستی از سوی مسئولان سابق این معاونت صورت نگرفته است.
لازم به ذکر است که سرور وب سایت معاونت در دولت‌های نهم و دهم در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است و افراد فوق‌الذکر می‌‌توانستند اطلاعات مورد نظر خود را که ادعای عدم دسترسی به آنها داشته‌اند، از آنجا دریافت کنند ولی نه تنها تلاشی برای به دست آوردن این اطلاعات نکرده‌اند، بلکه اطلاعات موجود را هم امحا نموده‌اند. این ادعا که شرکت خصوصی عمل پشتیبانی را برعهده داشته و به همین دلیل مسئولان سابق معاونت، نتوانسته‌اند محتواها را منتقل کنند، بیش از هر چیز بیانگر عدم آشنایی آنها با امور فنی بوده و نشان‌دهنده آن است که حتی قبل از پاسخ دهی، مشورت اولیه را هم نمی‌گیرند. چرا که اگر با اهل تخصص مشورت می‌کردند مشخص می‌شد که در همان هفته‌های اول استقرار دولت دوازدهم، قابلیت پشتیبانی گرفتن و حفظ محتوا و انتقال آن به وب سایت جدید وجود داشته است.
طبق استعلام از کارشناس سایت و بررسی دقیق آرشیو درگاه‌های ایجاد شده در سایت قدیم، اساساً ادعای عدم پاسخگویی شرکت پشتیبان که در مطالب افراد نامبرده ذکر شده، حقیقت نداشته و دلایل مستند آن هم در پنل حفظ شده موجود می‌‌باشد. ضمناً وقتی ارتباط کاری و فنی با شرکت پشتیبان سایت دولت دهم هنوز هم برقرار است، چگونه می‌‌توان این ادعا را پذیرفت که شرکت پشتیبان، در سال 92 پاسخگو نبوده است؟!
مجدداً تأکید می‌‌شود شرکت پشتیبان، صرفاً نقش طراح و پشتیبانی فنی سایت را برعهده داشته و محتوا و اطلاعات روی سرورهای شورای عالی انقلاب فرهنگی (که یک نهاد معتمد، معتبر و فراقوه‌ای است) موجود بوده و پشتیبانی شده است؛ با یادآوری این نکته که از ایجاد و فعالیت سایت خبری سه زبانه و نوپای معاونت تنها یک سال زمان گذشته بود و حذف سایت و طراحی سایت جدید با هیچ منطق مدیریتی سازگار نیست.
لازم به ذکر است که در سایت جدید معاونت بخش‌هایی از وب سایت نیز به منظور ارتقای سطح مدیریت فنی و محتوایی آن، به‌ روزرسانی شده‌اند و لازم است که برای دسترسی محتوا به لینک‌های موجود در سایت مراجعه نمایند. جالب آن است کسانی که مدعی ادبیات، اخلاق و ادب هستند با وجود داشتن مسئولیت‌های بالا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، چنان توئیت‌هایی با گوشه و کنایه و تمسخر و تحقیر می‌‌زنند که کمتر نشانه‌ای از اخلاق و ادب می‌‌توان در آنها یافت. اما زمانی که پاسخ آنها با استدلال آورده می‌‌شود، فریاد وا اخلاقا سر می‌‌دهند!


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7939/6/617635/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها