هنرمندان در فضای مجازی


در فضای مجازی امروز سری می‌زنیم به حوزه‌های فرهنگی و هنری از جمله ادبیات و موسیقی تا ببینیم اهل فرهنگ و هنر از چه گفته و نوشته‌اند. آنچه می‌خوانید تنها گزیده‌ای از این حرف‌ها و نقل‌هاست.
اهل موسیقی
کیهان کلهر نوازنده و آهنگساز سرشناس ایرانی در اینستاگرامش ویدیویی از استادی سازساز منتشر کرده که در حال سمباده زدن بر چوب دسته‌ یک کمانچه است. کلهر در متن کوتاهی از این استادان تشکر کرده و نوشته «از دل و دیده، گرامی‌تر هم آیا هست؟ «دست» آری، ز دل و دیده گرامی‌تر «دست» و چوبی که در دستان هنرمند کوشا خانم ندا شیروی ساز و دمساز می‌گردد.» یکی از طرفداران کلهر هم در پاسخ به این متن و ویدیو برای استاد نوشته: «خشک سیمی، خشک چوبی، خشک پوست/ از کجا می‌آید این آوای دوست؟»

سیروان خسروی خواننده پاپ کشورمان هم در اینستاگرامش ویدیویی منتشر کرده و خبر از کنسرتی تازه داده است. او نوشته «کنسرت تهران ۲۲ تیر. اطلاعات بیشتر در مورد زمان بلیت فروشی بزودی اعلام میشه.» او در توضیح ویدیو هم نوشته: «ویدیو اجرای «به همین زودی» در رشت (به کارگردانی محسن متفکریان) هم در آینده نزدیک منتشر میشه.»

 بابک چمن‌آرا مدیر نشر بتهوون از کارگاهی درباره شنیدن موسیقی خبر داده و در اینستاگرام مفصل درباره این موضوع توضیح داده است. او نوشته:‌«دقیقاً به همین سادگی؛ می‌خوایم با هم موسیقی گوش کنیم و بعدش درباره‌اش با هم صحبت کنیم؛ درباره چی؟ درباره حس و تأثیری که ازش گرفتیم... درباره دوست داشتن/نداشتنش... درباره دلایل عمر طولانی/کوتاه یک اثر موسیقی. درباره خاطراتی که یک اثر موسیقایی برامون می‌سازد و مثبت می‌کنه. درباره اینکه چرا دلمون می‌خواد یک اثر رو یک بار/چندبار بشنویم. حتی درباره موارد حقوق متعلق به اثر و صاحب اثر. درباره اینکه به چی می‌گیم کیفیت و درباره چیزهایی که با «با هم موسیقی گوش کردن» به ذهن هر کدوم‌مون می‌رسه. اثری که هر جلسه با هم گوش خواهیم کرد؛ ممکنه رسمی یا غیررسمی؛ مجاز یا غیرمجاز؛ جدید یا قدیمی؛ اثر منتشر شده یا خصوصی و حتی در هر سبک و ژانر موسیقی و هر دوره هنری باشه...»

اهل ادبیات

اسدامرایی مترجم سرشناس ایرانی در اینستاگرامش خبر از انتشار کتاب تازه‌ کامیار عابدی شعرشناس و پژوهشگر ادبی معاصر نوشته و در توضیح کتاب آورده است: «کتاب مستطاب کلاغ» با گردآوری و تحلیل کامیار عابدی منتشر شد. در این کتاب مؤلف پس از مقدمه‌ای درباره حضور کلاغ در شعر و نثر ایران و جهان، روایت‌‌‌های مختلف چهار حکایت و داستان و شعر مربوط به کلاغ را در ادبیات منظوم و منثور ایران و جهان گردآوری و شناسایی و تحلیل کرده است. حکایت اول همان حکایت «کلاغ و روباه» معروف است که روایت‌‌‌های ایزوپ، لافونتن، کریلف، اشرف‌‌‌الدین نسیم شمال، ایرج میرزا، حبیب یغمایی، نیر سعیدی و میرزا علی‌‌‌اکبر صابر از آن در دست است و روایت یغمایی در ایران از همه مشهورتر است و در کتاب‌‌‌های درسی هم آمده است. حکایت دوم حکایت «کلاغ و طاووس» است که ایزوپ، کلیله و دمنه، عبدالرحمن جامی، لافونتن، کریلف، پروین اعتصامی و نیر سعیدی آن را به نظم و نثر درآورده‌‌‌اند و روایت کلیله و دمنه در ایران از همه مشهورتر است. حکایت سوم حکایت «کلاغ و عقاب» است که عنصری بلخی، ناصرخسرو، پوشکین، نیما یوشیج، پرویز ناتل خانلری، منوچهر شیبانی، مصطفی رحیمی، فخرالدین مزارعی، عزیز دولت‌‌‌آبادی و بهرام طوسی روایت‌‌‌ها و بازتاب‌‌‌های مختلفی از آن به دست داده‌‌‌اند و روایت خانلری در ایران از همه مشهورتر است. حکایت چهارم حکایت «کلاغ و شاعر محزون» از ادگار آلن پو شاعر و نویسنده امریکایی است که روایت‌‌‌های شجاع‌‌‌الدین شفا، صادق چوبک، مسعود فرزاد، مهستی بحرینی، مهدی اخوان ثالث، محمد دهقانی، احمد میرعلایی، سپیده جدیری، حسین الهی قمشه‌ای و محمدصادق رئیسی از آن در دست است.

دیگه چه خبر
خانه کتاب‌دار با انتشار ویدیویی از مراسمی که به‌بهانه سالروز تولد توران میرهادی برگزار کرده، نوشته و در گزارشی آورده: «تولد خانم میرهادی بهانه‌ای شد تا در خانه کتابدار میزبان مدیران و معلمان مدارس از مناطق چندگانه تهران باشیم. به پیشنهاد اعضای حلقه مطالعاتی بانوان خانه کتابدار که از سال ۹۸ مطالعه آثار خانم میرهادی را شروع کرده‌اند و جلسه‌های هفتگی خود را با تمرکز بر این موضوع پیش می‌برند، روز یکشنبه ۲۹ خرداد، ویژه برنامه‌ای با عنوان آشنایی با بانو توران میرهادی و اندیشه‌های ایشان با حضور تعدادی از مدیران، معلمان، مربیان و اعضای حلقه برگزار شد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7939/24/617615/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها