معاون حج وعمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اعلام کرد

همراهی 280 نفر از پرسنل هلال احمر با حجاج


تا کنون 11 هزار زائر به مکه مکرمه اعزام شده اند که در این میان مورد مشکوک به کرونا گزارش نشده است

مهسا قوی قلب
خبرنگار
چند روزی است که موسم حج و سفر معنوی ایرانیان به سرزمین وحی پس از توقف دو ساله به دلیل شیوع بیماری کرونا، شروع شده است، حالا هزاران زائر خانه خدا لبیک‌گویان، به مکه مکرمه عزیمت کرده‌اند تا حج تمتع را با عشق و معنویت بجای آورند. امسال حدود 40 هزار ایرانی در این سرزمین نورانی حضور به هم می‌رسانند تا بار دیگر شوق حضور در این سرزمین را به رخ جهانیان بکشند. تاکنون هم 11 هزار زائر اعزام شده‌اند. مطابق روال همه ساله پیش از برگزاری این موسم باشکوه، گروه‌های جهادی برای رفاه حال زائران و جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و برقراری امنیت کامل در طول زیارت در مکه مکرمه و مدینه منوره و بجا آوردن اعمال حج به فعالیت‌های خالصانه و از ته دل مشغول هستند. یکی از این گروه‌ها، جمعیت هلال احمر است. به گفته معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر کشور، بیش از 10 روز است که نیروها اعزام شده‌اند.
دکتر طاهر درودی با اشاره به اینکه امسال وزارت حج سعودی، قطعی شدن حج را دیرهنگام اعلام کرد و مجبور شدیم به صورت فشرده کارها را برنامه‌ریزی کرده و انجام دهیم، به «ایران» می‌گوید: خوشبختانه در بخش تهیه دارو و تجهیزات یک ماه قبل کارها را آغاز کرده بودیم، این در حالی است که در سال‌های گذشته یک بازه زمانی 5 تا 6 ماهه برای انجام کارها داشتیم، با این همه توانستیم بخوبی کارها را مدیریت کنیم. عمده داروها در ایران تهیه شد و بخشی را به صورت محلی خریداری کردیم. از جمله سرم‌ها و شربت‌ها از عربستان تهیه شده است.
امسال بنا به دستور مقامات عربستانی برای ورود به خاک این کشور در زمینه جلوگیری از شیوع دوباره کووید 19، حجاج بیت‌الله الحرام قبل از اعزام سفر حج تمتع سال 1401 باید دوز دوم واکسن کرونا را دریافت می‌کردند، در عین حال هم اگر زائری زیر 18 سال بوده، باید قبل از سفر دوز دوم این واکسن را دریافت کرده باشد. البته کلیه این سختگیری‌ها در نهایت به نفع زائران و سایرین خواهد بود، زیرا همچنان نباید اجازه داد تا این ویروس شیوع دوباره پیدا کند. در کنار این امر، به گفته درودی، کلیه زائران طبق روال قبل توسط تیم‌های پزشکی تأییدیه استطاعت جسمی دریافت کردند و پس از آن اخذ ویزا‌ها صورت گرفت. اعزام گروه‌های پیش پرواز نیز حدود بیستم خرداد ماه انجام شد و تیم‌های هلال احمر سه روز قبل از آغاز اعزام زائران پیش پرواز داشتند.
او در ادامه می‌افزاید: دو درمانگاه در مدینه منوره مستقر و بازدیدهای لازم نیز توسط طرف سعودی انجام شد، اخذ مجوزهای لازم را در دستور کار داشتیم و در حال حاضر، پزشکان در حال ارائه خدمات هستند. 32 مرکز هتلی 24 ساعته و 16 ساعته و یک بیمارستان در مکه مکرمه تجهیز شده‌اند و از تاریخ بیست و پنجم هم بخشی از زائران از مدینه و بخشی دیگر از جده وارد مکه می‌شوند و خدمات‌رسانی به زائران با بهترین کیفیت انجام می‌شود. به مرور حدود 280 نفر از همکاران ما وارد دیار معبود می‌شوند.
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به اینکه از روز اول ارائه خدمات داشتیم، توضیح می‌دهد: معاینات زائران در حال انجام است و چنانچه زائری نیاز به دارو داشته باشد، در اختیار ایشان قرار داده می‌شود. ارائه خدمات در مدینه سرپایی است و در صورت نیاز، ادامه درمان در بیمارستان‌های سعودی انجام می‌شود. در مکه تجهیزات درمانی بیشتر است اما در صورت نیاز به خدمات درمانی گسترده‌تر، زائران به بیمارستان‌های سعودی اعزام خواهند شد. اتاق معاینات، دندانپزشکی، آزمایشگاه، سونوگرافی، رادیولوژی، سی‌سی‌یو، بخش مراقبت‌های ویژه قلبی و بخش بستری و اورژانس تدارک دیده شده است، همچنین درخصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کیت‌های تست سریع کرونا نیز وارد شده که برای افراد مشکوک به کرونا استفاده می‌شود تا در صورت مثبت بودن فرد مشکوک، روند قرنطینه و درمان وی در دستور کار قرار بگیرد، در این خصوص هم مکان‌هایی برای قرنطینه افراد در درمانگاه و بیمارستان تدارک دیده شده تا سلامت سایرین حفظ شود. البته امیدواریم هیچ زائری نیازمند مراجعه در زمینه این بیماری نباشد و همگان در سلامت کامل، مناسک این موسم عرفانی را بتوانند بجا آورده و به میهن عزیزمان بازگردند.
دکتر درودی با بیان این نکته که تاکنون بیمار مشکوک به کرونا مراجعه‌ای نداشته است، می‌افزاید: بیشتر مراجعات تا امروز به دلیل گرفتگی عضلات، خستگی و گرمازدگی بوده، به زائران گرامی توصیه می‌کنیم که حتی‌المقدور در ساعات گرم روز تردد کمتری کنند و در نوشیدن مایعات و رعایت بهداشت فردی نیز کمال دقت را به کار برند، ضمن اینکه زدن ماسک و شست‌و‌شوی مکرر دست‌ها، باید مورد توجه همه زائران باشد تا به امید الهی با کمترین بیماری و عارضه از سوی حجاج ایرانی روبه‌رو باشیم. البته به دلیل شرایط و ضوابطی که دولت عربستان لحاظ کرده است، میانگین سنی زائران کمتر از حج‌های گذشته بوده و احتمال بروز بیماری نیز قاعدتاً کمتر خواهد بود.
به گفته معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر کشور، تیم‌های جمعیت هلال احمر کار درمان را تا حصول بهبودی کامل پیگیری می‌کنند و کلیه خدماتی هم که به زائران داده می‌شود، رایگان است، زیرا زائران در قالب بیمه، هزینه‌ها را قبل از سفر پرداخت کرده‌اند و در طول دوران زیارت بیمه کامل هستند و از خدمات درمانی به صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند. فرقی نمی‌کند زائری نیاز به ویزیت، دریافت دارو یا بستری داشته باشد، کلیه موارد رایگان خواهد بود. در ایام منا و عرفات هم بیمارستان‌های صحرایی در این مناطق ایجاد کرده‌ایم به نحوی که در هر منطقه به صورت تجمیعی مراکز ویژه داریم.در منا و عرفات 8 مرکز تجمیعی و یک مرکز اصلی به ارائه خدمات به زائران خانه وحی خدمات‌رسانی خواهند کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7939/18/617601/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها