معاون امور مشترکین آبفای تهران در گفت‌وگو با «ایران» خبر می‌‌دهد

آغاز قطع آب مشترکان بدمصرف تهرانی


عطیه لباف / امسال 272 شهر ایران در تنش آبی به سر می‌‌برند و دارای مشکلات تأمین، انتقال و توزیع هستند. اما از آنجایی که در ایران آب به شکل یارانه‌ای توزیع می‌‌شود، قیمت‌ها سیگنال بازدارنده برای اصلاح مصرف مشترکان به همراه ندارند و به همین خاطر برخی از مشترکان نه تنها پرمصرف بلکه بدمصرف هستند. از این رو، تابستان امسال قطع آب مشترکان بدمصرف در سراسر کشور دنبال می‌‌شود و از روز گذشته  این اقدام آغاز شد. به این ترتیب که قطع آب بدمصرف‌های تهرانی کلید خورد و بزودی در سراسر کشور مشترکان بدمصرف با محدودیت جدی مواجه می‌‌شوند، تا رفتار مصرفی خود را اصلاح کنند. در این رابطه، معاون نظارت بر درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب تهران می‌‌گوید: «قطع آب مشترکان بدمصرف تهرانی از روز گذشته آغاز شد. به این ترتیب، هر خانواده‌ای که در ماه‌های اخیر اخطار بدمصرفی دریافت کرده، اگر مصرف خود را اصلاح نکنند، بزودی آب منزل آنها قطع خواهد شد.» رسول باقری در گفت‌وگو با «ایران» ادامه می‌‌دهد: «چند ماهی است که هشدارهای لازم را به این دسته از مشترکان بدمصرف تهرانی داده‌ایم و 3 دوره اخطار دریافت کرده‌اند. اگر مصرف خود را اصلاح نکرده باشند و اخطار کتبی دریافت کرده باشند، بزودی مأموران برای قطع آب این مشترکین اقدام خواهند کرد.»
باقری بیان می‌‌کند: «در تهران 5 درصد از مشترکان بدمصرف هستند که این میزان حدود یک میلیون مشترک می‌‌شود. روز گذشته آب بیش از 100 مشترک بدمصرف قطع شد و این روند ادامه دار است. اگر مشترکان بدمصرف به اخطارها توجه نکنند، با مضیقه آبی مواجه خواهند شد.»
در تهران ۴۰ درصد مشترکین آب مصرف مطابق الگو و ۲۰ درصد مصرف کمی بیش از الگو دارند. در همین حال، حدود 35 درصد پرمصرف و 5 درصد بدمصرف هستند.
 الگوی مصرف در تهران
به گفته معاون نظارت بر درآمد و امور مشترکین آبفای تهران الگوی مصرف آب در پایتخت 14 مترمکعب است. مشترکان بدمصرف بیش از 2 برابر این میزان در هر دوره یک ماهه آب مصرف می‌‌کنند؛ به عبارتی بیش از 28 هزار لیتر در یک ماه. این مشترکان بدمصرف که 5 درصد از کل مشترکان را دربر می‌گیرند بیش از 15 درصد از آب مصرفی را به خود اختصاص می‌‌دهند. اصلاح مصرف این بخش، صرفه جویی قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.
سرانه مصرف در تهران 140 لیتر در روز است که بدمصرف‌ها بیش از 280 لیتر در روز مصرف می‌‌کنند. این درحالی است که سرانه مصرف آب در جهان حدود 150 لیتر در روز است.
 هدفگذاری کاهش بیش از 10 درصدی مصرف
باقری با اشاره به اینکه این طرح جدید است و امیدواریم که بدمصرفان آب در تهران را به سمت اصلاح رفتار و کاهش مصرف سوق دهد، می‌‌گوید: «هدف این است که بالای 10 درصد در مصرف مدیریت رخ دهد که دیگر مشکلات تأمین از جمله کاهش فشار و جیره‌بندی آب نداشته باشیم. اگر مشترکان توجه کافی داشته باشند و این بحث اصلاح رفتار رقم بخورد، می‌‌توانیم تابستان را بدون دغدغه پشت سر بگذاریم.»
او با بیان اینکه فعلاً قطع چند ساعته آب در دستور کار قرار گرفته است، عنوان می‌‌کند: «طبق تبصره 8 قانون بودجه با هدف این اصلاح مصرف فعلاً محدودیت ایجاد کرده‌ایم. به این ترتیب برای مشترکان بدمصرف از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر این محدودیت رقم می‌‌خورد. اگر مصرف خود را اصلاح کنند، محدودیت‌ها رفع خواهد شد. اما اگر این روند ادامه‌دار باشد، مطابق تصمیم نهادهای بالادستی برخورد جدی‌تر با آنها خواهد شد.»
تغییر تعرفه آب مشترکان از فروردین ماه
اما طرح برخورد با افراد بد مصرف تنها به قطع آب آنها از تیرماه خلاصه نمی‌شود. تغییر تعرفه آب نیز از یکم فروردین ۱۴۰۱ اعمال شده است. در تهران امسال تعرفه آب بدمصرف‌ها ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است و اگر رفتار مشترکان تغییر نکند، نه تنها محدودیت ساعتی، بلکه قطع انشعاب آب آنها به دفعات رقم خواهد خورد. اما  در حال حاضر این فرصت به مشترکان داده شده که رفتار خود را اصلاح کنند تا هم هزینه کمتری بپردازند و هم فقط یکبار با محدودیت روبه‌رو شوند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7939/14/617591/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها