در راستای افزایش ترانزیت و مبادلات منطقه‌ای انجام گرفت

قطار باری چین-ایران عازم کشورمان شد


نخستین قطار باری چین-ایران از چین به سمت ایران حرکت کرد

سفارت ایران از حرکت نخستین قطار ترانزیتی باری کریدور ترانس-کاسپین از نینگشیای چین خبر داد که حرکت خود را آغاز کرده و عازم ایران شد. بر اساس اعلام سفارت کشورمان در پکن، این قطار با کاهش زمان و هزینه حمل کالا، کانال لجستیک بین‌المللی جدیدی را در اتصال چین به غرب آسیا ایجاد می‌کند و در توسعه روابط اقتصادی ایران و چین نقش به سزایی دارد.
جمعه هفته گذشته نیز اولین قطار ترانزیتی قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه به سمت اروپا حامل گوگرد قزاقستان از ایستگاه راه‌آهن اینچه‌برون وارد کشور شد و یکشنبه نیز با حضور رؤسای جمهور دو کشور، توافقنامه همکاری‌های ریلی تهران-آستانه (نورسلطان) به امضا رسید.
استفاده از حمل‌ و‌ نقل دریایی از مبدأ چین به‌خاطر شیوع دوباره کرونا در این کشور، مشکلات، معطلی و هزینه‌های زیادی را برای صاحبان کالا ایجاد کرده و به همین دلیل محورهای ریلی منطقه‌ای برای انتقال بار با هزینه کمتر اهمیت زیادی پیدا کرده است.
جنگ روسیه و اوکراین و تحریم روسیه نیز، موجب قطع سرویس خطوط کشتیرانی بزرگ بین‌المللی جهان به بنادر مهم روسی و از کار افتادن راه آهن شرقی-غربی روسیه شده و استفاده از آن را برای مبادلات تجاری بین شرق دور آسیا و اروپا تقریباً غیر ممکن کرده است. به این ترتیب ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی که دارد، در مرکز انتقال کالاهای روسی و چینی قرار گرفته و کریدورهای بین‌المللی کشور فعال شده است.
دولت سیزدهم توانسته در ۱۰ ماهه فعالیت خود، بسیاری از مسیرها و کریدورهای ترانزیتی مغفول گذشته را احیا کند. تقویت کریدور شرق به غرب از مسیر ایران در کنار استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب، یکی از مهمترین اقداماتی است که در دولت سیزدهم در دست پیگیری و اجراست. با هدف تبدیل شدن به هاب انتقال بار، ایران قصد دارد از کریدورهای شرقی-غربی و شمالی-جنوبی بیش از 10 میلیون تن بار را انتقال دهد تا میزان ترانزیت کشور به 20 میلیون تن با درآمدزایی 20 میلیارد دلار برسد. برای رسیدن به این هدف، ارتقای زیرساخت‌ها و ناوگان دریایی، ریلی و جاده‌ای اهمیت بالایی دارد. در بخش دریایی، راه‌اندازی کشتی‌های رو-رو مهمترین نیاز بنادر بویژه بنادر شمالی است. در بخش ریلی نیز تکمیل قطعه پایانی محور شمال-جنوب در بندر آستارا تا مرز آذربایجان و همچنین افزایش ناوگان باری و لکوموتیو مورد نیاز است. در حمل و نقل جاده نوسازی ناوگان باری بسیار ضروری است. شرایط منطقه در حال حاضر، باعث شده انتقال بار از ایران هزینه کمتر و امنیت بالاتری داشته باشد. درصورت آماده شدن زیرساخت‌ها، دستیابی به درآمد ارزی 20 میلیارد دلاری با ترانزیت کالا دور از دسترس نخواهد بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7939/11/617579/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها