«ایران»از روند معاملات بازار سهام در اولین روز تیر گزارش می‌دهد

افزایش دمای معاملات با شروع تابستان


در جریان معاملات دیروز 73 نماد در  صف خرید و 61 نماد در صف فروش به کار خود پایان دادند

گروه اقتصادی/ بازار سهام، معاملات خود را در اولین  روز تیرماه پرحرارت شروع کرد. در این روز اگرچه شاخص‌های قیمتی یک روز کاهشی دیگر را پشت سر گذاشتند اما تراکنش‌های صورت گرفته در بازار در حدود 6 درصد افزایش داشت و از تعداد کدهای فروشنده حقیقی و حقوقی به ترتیب 5 و12 درصد کاسته شد.
همچنین روند خروج پول حقیقی نیز به میزان 28 درصد تعدیل شد و از حدود 470 میلیارد در روز سه‌شنبه به 335 میلیارد در روز چهارشنبه رسید. دیروز، استقبال حقیقی‌ها از صندوق‌های قابل معامله، این گروه را با 144میلیارد تومان به مقصد اول پول‌های حقیقی در بازار سهام تبدیل کرد.
در پایان معاملات روز چهارشنبه، از 259 نمادی که با رشد قیمتی به کار خود پایان دادند 73 نماد در صف خرید قرار گرفتند و از 419 نماد قرمزرنگ نیز 61 نماد درپایین‌ترین قیمت مجاز در بازه روزانه به صف نشستند.

خودرویی‌‌‌ها، سبزپوشان بازار چهارشنبه
گروه معاملاتی خودرویی در معاملات روز چهارشنبه ضمن ثبت بالاترین میزان تراکنش بازار، در جایگاه سوم از نظر افزایش بازدهی روزانه نیز قرار گرفت، در این روز نمادهای خگستر، خساپا، خودرو، خپارس، ورنا و وساپا در بین 20 نماد با بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل بورس قرار داشتند که از این نگاه در جایگاه اول بین صنایع قرار گرفتند. همچنین در روز چهارشنبه گروه‌های حمل‌ونقل و انبارداری و محصولات کشاورزی نیز با استقبال از طرف سهامداران روبه‌رو شدند و به ترتیب با 3.94 و 1.86درصد در جایگاه اول و دوم از نظر بازدهی قرار گرفتند.

نماگر‌های بازار
در جریان معاملات دیروز، گروه خودرویی با ۶۶ هزار و ۱۱۲ معامله به ارزش ۵ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. همچنین، گروه فلزات اساسی با ۳۰ هزار و ۱۲۰ معامله به ارزش ۲ هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال، گروه شیمیایی با ۳۰ هزار و ۶۵۳ معامله به ارزش ۲ هزار و ۳۲ میلیارد ریال، گروه سیمان با ۳۴ هزار و ۱۶۵ معامله به ارزش یک هزار و ۳۴۶ میلیارد ریال و گروه فرآورده‌های نفتی با ۱۴ هزار و ۷۵۶ معامله به ارزش یک هزار و ۳۲۷ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۵۱۶ واحد، بانک پارسیان با ۲۳۶ واحد، شرکت ایران خودرو با ۲۱۳ واحد، شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با ۱۷۴ واحد و شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با ۱۷۰ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشت. در مقابل، شرکت توسعه معادن و صنعت معدنی خاورمیانه با یک هزار و ۲۳۴ واحد، شرکت ملی صنایع مس ایران با یک هزار و ۲۰۹ واحد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ۸۱۲ واحد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۴۹۳ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با ۲۸۸ واحد بیشترین تأثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند. در فرابورس نیز بیمه کوثر با ۵.۶ واحد، شرکت پخش البرز با ۳ واحد، شرکت صنایع مادیران با ۲.۹ واحد، شرکت بین‌المللی ساروج بوشهر با ۱.۹۳ واحد و شرکت سیمان لار با ۱.۳۵ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند.
در مقابل، بیمه پاسارگاد با ۳۳ واحد، شرکت پلیمر آریا ساسول با ۳۶ واحد، شرکت پالایش نفت لاوان با ۱۶ واحد، بانک دی با ۱۰ واحد و شرکت تولید نیروی برق دماوند با ۹ واحد بیشترین تأثیر منفی را بر رشد شاخص داشتند.
در مجموع بیش از 8میلیارد سهم در بورس و 4میلیارد سهم در فرابورس مورد معامله قرار گرفت.
به این ترتیب شاخص کل بورس با 6 هزارو 233 واحد کاهش به ارتفاع یک میلیون و 533هزار واحد رسید و شاخص کل فرابورس(آیفکس) نیز با 162واحد کاهش در ارتفاع 20 هزار و 671 واحد به کار خود پایان داد.
«دی» بازیگر جدید این روزهای بازار
بانک دی در روز چهارشنبه نیز مانند سه روز قبل پرتراکنش ترین سهم فرابورس شد. معاملات سهام بانک دی که در اواسط سال 1400، به‌دلیل عدم ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال 1399، تعلیق شد در روز یکشنبه 29 خرداد ماه از طریق حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان و با اعمال یک مرحله پیش گشایش با افت بیش از 10درصدی قیمت باز شد. از سر‌گیری معاملات سهام بانک دی در این بازه حجم معاملات را در این سهم افزایش داد تا در روز سه‌شنبه این نماد بیشترین حجم و ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دهد. آمارها نشان می‌دهد که این نماد در روز سه‌شنبه در میان 10نماد برتر از نظر بیشترین خالص خرید حقیقی نیز حضور داشته و معاملات در سهام بانک دی بیشترین تأثیر را بر شاخص کل بازارسهام ایران(IREX) داشته است.
در روز چهارشنبه نیز این نماد بانکی پرتراکنش‌ترین نماد فرابورس لقب گرفت و با کاهش قیمت 4.97درصدی چهارمین نماد تأثیر‌گذار بازار بود و به این ترتیب توانست عنوان تأثیرگذارترین نماد فرابورسی بر شاخص کل را از زمان بازگشایی به خود اختصاص دهد.همچنین در این بازه 9.75درصد از ارزش خود را از دست داد تا مجموع کاهش قیمت سهام آن در بازه یک ساله به حدود 11.6درصد برسد.

ماجرای تعلیق نماد «دی» چه بود؟
سهام بانک دی از ابتدای آبان ماه سال 1400 به حالت تعلیق درآمده و در این مدت چندین بار مدت تعلیق آن تمدید شد تا در نهایت معاملات آن در این هفته و پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه از سرگرفته شود. در این مدت به‌واسطه بحث‌هایی که در مورد نحوه مالکیت سهام بانک از طرف یک نهاد خاص مطرح شد، حساسیت‌ها در مورد اتفاقات پیرامون بانک بالا رفت تا در نهایت مدیران بانک و سازمان فرابورس طی اطلاعیه‌هایی اقدام به شفاف‌سازی درخصوص آخرین وضعیت بانک دی کنند.
طبق توضیحات مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس، بانک دی بر اساس صورت‌های مالی سال 1397 برای سومین سال متوالی مشمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت(قانون مرتبط با ورشکستگی) شد.
بر این اساس هیأت پذیرش فرابورس ایران براساس ظرفیت‌های موجود در دستورالعمل اقدام به اعطای مهلت به ناشر جهت انجام برنامه‌های خود و خروج ورشکستگی کرد. بعد از آن در سال 1399، صورت‌های مالی سال 1398 نیز صادر شد که بازهم از عمق ورشکستگی این بانک خبر می‌داد و با توجه به اتمام مهلت‌های قابل اعطا به ناشر توسط هیأت پذیرش فرابورس ایران، این هیأت اقدام به اعطای فرصت دوباره تا تاریخ 31/04/1400 جهت ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به اسفند 1399 کرد. اما با توجه به عدم ارائه این صورت‌های مالی در تاریخ مشخص شده، تاریخ 30 مهرماه 1400 برای ارائه صورت‌های مالی مشخص شد اما بازهم بانک دی نتوانست صورت‌های مالی خود را ارائه کند تا سهام شرکت تعلیق شود.
از آن زمان و پس از گذشت 9ماه بالاخره بانک دی توانست با ارائه صورت‌های مالی سال 1399 و صورت‌های مالی میاندوره‌ای 6ماهه منتهی به 31/06/1400، اقدام به بازگشایی مجدد معاملات در سهام خود کند.
هر چند که این اتفاق برای سهامداران این بانک اتفاقی خوش یمن بود اما باید توجه داشت که با توجه به پیچیدگی نحوه مالکیت دارایی‌های بانک توسط شرکت‌های زیرمجموعه و غیر شفاف بودن نحوه سود‌سازی حاصل از فروش دارایی‌های سنوات قبل، این بانک برای رسیدن به حداقل استاندارد‌های لازم راه زیادی را در پیش دارد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7939/10/617569/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها