اخبــــار


وزیر جهاد کشاورزی:
۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای اجرای کشاورزی قراردادی مورد نیاز است

وزیر جهادکشاورزی گفت: برای اجرای کشاورزی قراردادی ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم که مقرر شد توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین شود تا کود، سم، بیمه و بذر را برای کشاورز تأمین کنیم. به گزارش  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در برخی عرصه‌های کشاورزی تولید مازاد وجود دارد اما صنایع تبدیلی نداریم، زنجیره ارزش کشاورزی در کشور کامل نیست و کشاورز از ارزش افزوده تولید خود بی‌بهره است، لذا باید از صنایع تبدیلی سیار استفاده کنیم که اخیراً در این زمینه با دانشگاه شریف تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌ایم تا کارخانجات سیار توسط ابزارآلات لجستیک به مناطق مختلف فرستاده شوند. وی ادامه داد: این کار می‌تواند اقتصاد در صنایع تبدیلی را افزایش دهد و اگر بسیج وارد این کار شود امور هماهنگ‌تر خواهد شد و ارزش افزوده افزایش می‌یابد. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما به دنبال 5 کار اساسی هستیم که محوری‌ترین آن امنیت غذایی است که از طریق کشاورزی قراردادی قابل انجام است، تصریح کرد: تکمیل داده و اطلاعات و ایجاد رصدخانه کشاورزی، دیپلماسی غذایی و وابستگی غذای همسایگان به تولیدات کشاورزی ایران، توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و صدور اسناد اراضی از دیگر کارهای اساسی این وزارت است که در هویت‌بخشی به کشاورزان و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی نقش اساسی دارد.

تولید ۵ محصول نانویی در حوزه دام

به گزارش «ایران» به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، نخستین نشست فنی و تخصصی کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این نشست به مأموریت‌ها و ساختار کمیته فناوری نانو سازمان دامپزشکی اشاره و بیان کرد: رسوخ فناوری نانو اقدامی در جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش رقابت است و برای تشخیص تفریقی محصولات نانویی از محصولات غیرنانویی لازم است پیوست اقتصادی برای نانو در نظر گرفته شود. وی از تولید و ثبت ۵ محصول نانویی در حوزه محصولات دامی خبر داد و افزود: پیشنهاد می‌کنم نشستی با حضور شرکت‌ها، نخبگان و هسته‌های فناور در کل کشور برگزار شود و از رؤسای سازمان‌های دامپزشکی برای بازدید از پارک‌ها و شرکت‌های فناوری نانو در حوزه دامپزشکی دعوت شود و نمایندگان تام‌الاختیار از طرف سازمان‌ها مدل اولیه پیشنهادی خود را در کارگروه صدور مجوز ارائه کنند.

سطح مبارزه علیه ملخ بومی به ۲۲۰ هزار هکتار رسید

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات گفت: مبارزه علیه ملخ بومی که عمدتاً مراکشی هستند به ۲۲۰ هزار هکتار رسید. سعید معین گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای فروردین ۲۲۰ هزار هکتار مبارزه علیه ملخ‌های بومی در ۱۸ استان کشور صورت گرفته است. به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که سطح مبارزه علیه ملخ‌های بومی حداکثر به ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار هکتار برسد. معین می‌گوید: ۷۰ تا ۷۵ درصد مبارزه علیه ملخ‌های بومی مربوط به ملخ مراکشی و بقیه سایر گونه‌های ملخ است. مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی حفظ نباتات گفت: در تهران سطحی معادل ۲ هزار هکتار مبارزه با انواع ملخ بویژه ملخ مراکشی صورت گرفته است و هم‌اکنون مشکلی در این زمینه نداریم. ملخ‌های مراکشی از گیاهان مرتعی، سپس زراعی و باغی تغذیه می‌کنند که به دلیل ضعیف شدن پوشش گیاهی در مرتع کشور و حرکت این آفت به سمت اراضی زراعی و باغی، حساسیت برای مبارزه با آن بیشتر از سال‌های قبل است. طبق آمار اعلامی سازمان حفظ نباتات، پارسال در سطح ۱۷۶ هزار هکتار مبارزه صورت گرفته که امسال حداکثر سطح مبارزه به ۲۵۰ هزار هکتار می‌رسد. طبق گفته مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات، مبارزه علیه ملخ‌های بومی تا اواخر تیر و اوایل مرداد در مناطق سردسیر استان‌ها ادامه دارد و در مناطق معتدل و گرم به پایان رسیده که با توجه به تأمین سموم و آفت‌کش به میزان کافی، مبارزه به لحاظ کیفی طی ۱۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده است.

پرداخت مابه‌التفاوت ۸۵۰۰ تومانی به کلزاکاران ابلاغ شد

وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی طی نامه‌ای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت خرید تضمینی دانه کلزا به کلزاکاران را به صورت رسمی ابلاغ کرد. به گزارش ایسنا، در متن نامه سیدجواد ساداتی‌نژاد به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور آمده است: به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب پنجم آبان ماه ۱۳۹۹ به شماره ۱۸۰/۶۷۸۲۶ تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در راستای اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، حمایت از تولیدکنندگان دانه کلزا و تقویت انگیزه‌های تولید در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در جلسه تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ تصویب کرد که شرکت بازرگانی دولتی ایران موظف است مابه‌التفاوت قیمت تضمینی و قیمت خرید مبادله شده دانه کلزا در زمان خرید را از محل درآمد حاصل از فروش محصولات نهایی این کالا، به کشاورزانی که محصول خود را به شرکت یاد شده در سال ۱۴۰۱ تحویل داده‌اند، پرداخت کند. همچنین در ادامه این نامه آمده است که مبلغ مذکور به ازای هر کیلوگرم معادل 85 هزار ریال است و این مبلغ صرفاً باید به کشاورزان کلزاکار پرداخت شود.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7939/9/617567/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها