نشست گروه بریکس، امروز زیر ذره بین غرب برگزار می شود

رویارویی چین و غرب در میدان «بریکس»


بنفشه غلامی/  مواجهه اقتصادی غرب با چین از یک‌سو و همراهی و همسویی این کشور با روسیه در شرایطی که غرب در حال افزایش فشارها بر مسکو است، باعث شده نشست گروه «بریکس» که امروز به میزبانی «شی جین پینگ» برگزار می‌شود، بیش از هر زمانی توجه غرب را به خود جلب کند.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، در این نشست مجازی یکروزه که چهاردهمین دور نشست‌های این گروه است، سران 5 کشور عضو این نهاد حضور خواهند داشت. بریکس متشکل  از 5 کشور چین، برزیل، هند، روسیه و آفریقای جنوبی است که از جمله کشورهای صنعتی و پرقدرت اقتصادی جهان هستند و در کنار هم نزدیک به یک چهارم ثروت جهان را در دست دارند. علاوه بر این هر پنج عضو بریکس، با وجود همه اختلاف‌نظر‌هایی که با یکدیگر دارند، در یک ویژگی مشترک هستند و آن این است که همه آنها سعی می‌کنند فاصله خود را از نظم لیبرالی که امریکا خواهان اعمال آن بر جهان است، حفظ کنند و به مبارزه با آنچه که معتقدند ظالمانه است، بروند.
اهمیت نشست برای چین
به اعتقاد تحلیلگران مسائل جهانی، نشست امسال که با توجه به وضعیت ژئوپلیتیک پیچیده جهانی شامل جنگ روسیه در شرق اروپا و تاخت وتاز اقتصادی چین برگزار می‌شود، می‌تواند به پکن کمک کند تا جایگاه جهانی خود را بین کشورهای عضو که در کنار هم توان اقتصادی و سیاسی بالایی دارند، ارتقا بخشد. در همین ارتباط «هوانگ یانژونگ»، از اعضای برجسته میز بهداشت جهانی در شورای روابط خارجی امریکا معتقد است: «بریکس نوعی واکنش متقابل چین به غرب در احیای ناتو و افزایش مکانیسم ایندوپسفیک علیه این کشور محسوب می‌شود. بویژه که در حال حاضر پکن بیش از هر زمانی احساس می‌کند، غرب و به‌طور خاص امریکا در تلاش است تا برای مواجهه با پکن این کشور را به انزوا بکشد.» از همین‌رو پکن در نشست امسال بر آن است از کشورهای عضو بریکس بخواهد یکصدا و پر قدرت‌تر از قبل بر چند جانبه‌گرایی تأکید کرده و خواهان حل بحران اقتصادی جهانی با چنین دستور کاری شوند.همین تلاش چین برای مقابله با یکجانبه‌گرایی کافی است تا غرب نگران تصمیماتی باشد که در نشست امروز این گروه گرفته می‌شود. بویژه که غرب می‌داند «شی» دارای نفوذ کلام است و برای مثال در شرایطی که جناح غرب در ماه‌های اخیر توجه خود را متمرکز بر مسأله اوکراین کرده، هیچ کدام از اعضای این گروه، برخلاف خواسته‌های غرب حاضر نشدند بعد از حمله روسیه به اوکراین، اقدام روسیه را محکوم کرده و یا «ولادیمیر پوتین» را بابت صدور این فرمان محکوم کنند. چرا که دو ماه پیش «شی جین پینگ» از آنها خواست تن به جنگ سردی که مورد نظر غرب است، ندهند.
ترفیع موقعیت «پوتین»
علاوه بر این نشست امروز بریکس بخاطر حضور «ولادیمیر پوتین» در آن اهمیت دارد. در شرایطی که امریکا و اروپا در سه ماه اخیر بسیار کوشیده‌اند تا با استفاده از تحریم‌ها، روسیه را دچار انزوا کنند، حضور او در این نشست که در آن «شی جین پینگ»، «نارندرا مودی»، «ژائر بولسونارو» و «سیریل رامافوزا» به عنوان رهبران کشورهای مطرحی چون چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی حضور دارند، می‌تواند به معنای منزوی نبودن وی باشد. در همین ارتباط سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نوشته است، نخستین حضور رئیس جمهور روسیه در یک نشست جهانی بعد از جنگ اوکراین، حاوی یک پیام واضح است: پذیرش او در جمعی از سران قدرتمند جهان که تاکنون حاضر به محکوم کردن وی در جنگی که در شرق اروپا جریان دارد، نشده‌اند. علاوه بر این، این نشست تنها چند روز بعد از نشست بلوکی از اقتصادهای برتر جهان به اسم گروه هفت انجام می‌شود که هشت سال پیش بعد از اینکه «پوتین» کریمه را به خاک خود الحاق کرد، روسیه را از این گروه که در آن زمان گروه هشت نام داشت، اخراج کردند. از همین‌رو ناظران معتقدند، با توجه به اینکه چین همواره در تبلیغ بریکس، عنوان کرده است که این نهاد جایگزینی نرم برای گروه هفت است در نشست امسال تلاش بیشتری برای به حاشیه رفتن این گروه انجام خواهد شد.
چالشی جدی برای گروه هفت
همان‌طور که سایت روزنامه فرانسوی «لوموند» نوشته است، پکن برای در هم شکستن گروه هفت بدش نمی‌آید گروه بریکس را توسعه بخشیده و کشورهای بیشتری را جذب این گروه کند. از همین رو در نشست مجازی که ماه مه بین وزرای خارجه بریکس برگزار شد اعضا توافق کردند برای توسعه گروه خود وارد مذاکره با شماری از کشورهای قدرتمند سیاسی و اقتصادی جهان شوند. از جمله کشورهایی که در حال حاضر در فهرست توسعه بریکس قرار گرفته‌اند می‌توان به آرژانتین، مصر، اندونزی، قزاقستان، نیجریه، عربستان، تایلند، سنگال و امارات اشاره کرد. هرچند برخی کارشناسان معتقدند افزایش شمار اعضای گروه بریکس می‌تواند منجر به تضعیف آن شود و از جمله «چن فنگینگ» در روزنامه «چاینا دیلی» نوشته است: «این گروه نباید با مشارکت زیاد که اصطکاک‌های احتمالی را در پی خواهد داشت، تضعیف شود.» اما همان طور که «الکساندر گابویف»، تحلیلگر روابط چین و روسیه در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی گفته است: «پیوستن کشورهای بیشتر به گروه بریکس، باعث افزایش مشروعیت و توان آن می‌شود.» ضمن اینکه پیوستن اعضای بیشتر می‌تواند نمادی از سست شدن پیمان‌های قبلی این اعضا با غرب باشد. همان طور که حضور هند در این دور از نشست بریکس برای غرب بسیار معنا دار است و همان طور که «سوشانت سینگ»، از کارشناسان مرکز تحقیقاتی «سی‌پی‌آر» در دهلی نو می‌گوید، «اگر در نشست امروز یک ابتکار عمل اساسی اعلام شود، در واقع مانند آن است که دهلی، این پیام را به غرب ارسال کرده است که برخلاف توافق کواد که چندی پیش با غرب به امضا رساند، مایل است همکاری بیشتر و نزدیک‌تری با چین و روسیه داشته باشد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7939/4/617545/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها