معضل مسکن در دنیای موازی


محمدامین میمندیان
چند روز پیش با یکی از دوستان خیلی مرفه خیلی بی‌درد درمورد نرخ‌های عجیب اجاره بها صحبت می‌کردم و غر می زدم. از نبودن این آشفته بازار در کاپیتالیست‌ترین کشورها گفتم و از طرح مالیات برعایدی سرمایه و مالیات بر خانه خالی و اینها. رفیقم هم مدام با سر حرف‌هایم را تأیید می‌کرد که همین نشان از این داشت که هیچ چیز از حرف هایم را نفهمیده. بعد از اینکه نیم ساعتی حرف زدم و او هم چهل دقیقه‌ای، مثل سگ‌های عروسکی جلو داشبورد سرتکان داد، گفت «البته اجاره خیلی پایین باشه هم مشکلات خودش رو داره.» این حرف احتمالاً چرت و پرتش مرا پرت کرد در رؤیای یک جهان موازی خودمان. اینکه اگر جایی مشکل پایین بودن اجاره بها باشد چه خواهد شد؟ آنجا وضعیت مالک و مستأجر چگونه خواهد بود؟

در بنگاه
-آقا یه 200 متر خونه نوساز دارم، سه خواب، مرکز شهر می خواستم اجاره بدم. مستأجر سراغ نداری؟
-چند میخوای بدی؟
-20 میلیون پیش ماهی 500.
-حاجی 10 تومن دیگه بتونی ازش کم کنی یه مورد خوب سراغ دارم. یه زن و شوهر بی‌آزارن با پنج تا بچه.
- خداشاهده کمتر از این نمیتونم بدم.
- با این قیمت‌ها سخت مستأجر گیر بیاری. چندجا دیگه هم بسپر.

در مجلس
با توجه به افزایش خانه‌های بی‌مستأجر که مشکلات عدیده‌ای را برای مالکان ایجاد کرده، طرح مالیات بر ساکنان ثابت تصویب شد، به موجب این طرح کسانی که بیش از 5 سال است مسکن خود را تعویض نکرده‌اند مشمول پرداخت مالیات خواهند شد. همچنین طرح تخریب سالانه یک میلیون واحد مسکونی به علت مشخص نبودن منابع مالی از طرف شورای نگهبان برای رفع ایرادات به صحن علنی مجلس پس فرستاده شد.

گزارشگر خبر: کمپین مستأجر خوب
با توجه به مصوبه سران قوا مبنی بر اینکه امکان کاهش اجاره بها بیش از 25درصد وجود ندارد اما گزارش های میدانی حاکی از این است که این قانون رعایت نمیشه و گاه حتی تا 200 درصد قیمت‌ها کاهش پیدا کرده. مالکان معتقدند هیچ نظارتی وجود ندارد و مستأجران بازار رو دست گرفتند و هرکاری بخوان انجام میدن. این وسط اما هستند مستأجران با انصافی که با ایجاد کمپین مستأجر خوب نه تنها امسال کمتر اجاره ندادند بلکه حتی به پول پیششون اضافه هم کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7939/21/617520/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها