95درصد مردم تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند


رئیس مجلس شورای اسلامی:
عدم واگذاری یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت خلاف قانون است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
برای اولین بار آرزوی مردم را که بیمه همگانی بود  محقق کردیم

درجلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی،  نمایندگان چابهار و تهران اعلام کردند که از پاسخ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سوالات آنان قانع شدند. به گزارش ایرنا، بهرام عین اللهی برای پاسخ به سؤال معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار درباره علل عدم افزایش شاخص‌های بهداشتی و پزشکی در مناطق کم برخوردار و پرسش فاطمه قاسم پورنماینده تهران درباره تحت پوشش بیمه قرار گرفتن درمان ناباروری در مجلس حضور یافته بود.
بهرام عین‌اللهی در جلسه علنی دیروز مجلس و پس از ارائه گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج اظهار کرد: بیمه‌ها باید بتوانند توانایی کافی پیدا کنند تا خدمات سلامت از طریق آنها ارائه شود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه هزینه درمان هر بیمار کرونایی تحت درمان در بیمارستان‌ها ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: عمده خدمات بیمه‌ها متناسب است با منابع تخصیص یافته به آنها و با توجه به مشکلات زیادی که در دو سال اخیر داشتیم و همچنین حجم زیاد بیمارانی که به خاطر کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش درمانی بودند، امروز بیمه‌ها نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان مطالبه دارند. امیدواریم با مساعدت نمایندگان محترم بخشی از مطالبات بیمه‌ها پرداخت شود.
عین‌اللهی خاطرنشان کرد: با وجود مطالبات بیمه‌ها از آنجا که ما به همگانی شدن بیمه اعتقاد داشتیم، به صورت آزمایشی حدود ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت آسیب‌پذیر در حاشیه شهرها و مناطق کم‌برخوردار را تحت پوشش بیمه سلامت قراردادیم. با توجه به موفقیت این طرح آموزشی امسال اسامی سه دهک پایین را از وزارت رفاه گرفتیم و از تعداد ۵ میلیون و 397 هزار و ۵۱۰ نفر و با حذف افراد فوت شده و افراد دارای همپوشانی با سایر بیمه‌ها ۵ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۴۰۴ نفر را به صورت فعال تحت پوشش بیمه قرار دادیم. بنابراین ۵ میلیون و ۶۶۴ هزار نفر به افراد تحت پوشش بیمه در کشور اضافه شده است.
وی تأکید کرد: بر‌اساس آمار موجود حدود ۹۵ درصد جمعیت تحت پوشش قرار دارد و 5 درصد بقیه نیز که از نظر مالی دارای تمکن هستند، هنوز مراجعه‌ای برای بیمه نداشته‌اند که ما آمادگی داریم آنها را نیز تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهیم. از افتخارات دولت و مجلس شورای اسلامی است که مردم عزیزمان را تحت پوشش بیمه قرار دادیم. گام بعدی این است که بتوانیم کیفیت خدمات بیمه را افزایش دهیم که این موضوع نیز عمدتاً متناسب است با منابع و اعتبارات.
عین‌اللهی گفت: الان میزان سهم پرداختی سازمان بیمه سلامت در سه دهک پایین در بستری ۹۵ درصد و در سرپایی ۸۰ درصد هزینه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهیم که امید داریم این سهم را افزایش دهیم. در مورد بیمه شدگان کمیته امداد و بهزیستی نیز میزان سهم پرداختی بیمه در موارد بستری ۱۰۰ درصد و در موارد سرپایی ۸۵ درصد ارتقا یافته است.
وی گفت: در نظر داریم درباره بیماران اوتیسم و معلولان تحت پوشش بهزیستی ۷۰ درصد تعرفه بخش خصوصی را پرداخت کنیم که این موضوع به شورای عالی بیمه پیشنهاد شده است و در صورت تأیید شورا به صورت آزمایشی این طرح از یکی از شهرستان‌های محروم آغاز خواهد شد. همچنین در بخش تعرفه خصوصی خدمات ناباروری نیز پرداخت ۷۰ درصد تعرفه خصوصی این خدمات را به هیأت دولت ارجاع دهیم که پس از تصویب هیأت وزیران موضوع به اجرا خواهد رسید.
وزیر بهداشت با تقدیر از نمایندگان مجلس به دلیل تخصیص بودجه اختصاصی برای بیماران صعب‌العلاج اظهار کرد: با اجرای بسته خدمتی بیماران صعب‌العلاج و پوشش هزینه مناسب، پرداخت از جیب مردم در بیماری‌های پرهزینه کاهش محسوسی خواهد یافت.
عین‌اللهی خاطرنشان کرد: اساسنامه مربوط به بیماران صعب‌العلاج تدوین شده و گروه‌های تحت پوشش در سه گروه با ۲۹ بیماری مشخص شده است؛ بسته خدمتی مربوطه نیز آماده شده و دستور کار هیأت وزیران قرار دارد  که ان‌شاءالله با تصویب صندوق بیماران صعب‌العلاج یکی از افتخارات مجلس و دولت، حل معضل بیماران صعب‌العلاج خواهد بود.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج تأکید کرد: بزرگ‌ترین معیار سنجش میزان عملکرد کادر سلامت کشور موضوع کرونا بود که درخشش کادر سلامت را به‌عینه
دیدیم.
وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مؤلفه قدرت در کشورهای دنیا مردم هستند، خاطرنشان کرد: امروز مشاهده می‌کنیم کشورهای پیشرفته دنیا نظیر امریکا با داشتن همه امکانات و منابع مالی در کرونا از کشور ما عقب افتادند و امروز که میزان مرگ‌و‌میر کرونایی در ایران تک رقمی شده است امریکا بیش از ۴۰۰ نفر مرگ‌و‌میر کرونایی روزانه دارد.
عین‌اللهی در ادامه تأکید کرد: با تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهش کمی و کیفی در کشور ایجاد شد و امروز جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین قدرت سلامت منطقه است که این از افتخارات نظام است، با وجود آنکه ۴۳ سال در تحریم و فشار قرار داشتیم دانشگاه‌های ما توانستند نیروهای قابلی تربیت کنند؛ اوایل انقلاب برای کوچک‌ترین کار نیازمند اعزام بیمار به خارج از کشور یا استفاده از پزشکان بی‌کیفیت خارجی بودیم ولی امروزه نه تنها مشکلات درمانی خود را در داخل برطرف کردیم بلکه شاهد مراجعات متعدد درمانی به جمهوری اسلامی ایران هستیم، بنابراین وظیفه ما حفظ کیفیت موجود است.
وزیر بهداشت با اشاره به دغدغه برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص ظرفیت‌های موجود دانشجویان پزشکی، گفت: دلسوزی این اعضا به دلیل حفظ کیفیت پزشکی کشور است و من فکر می‌کنم مرجع تصمیم‌گیری برای ظرفیت و مباحث مختلف حوزه پزشکی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است؛ باید تلاش کنیم تا کیفیت پزشکی موجود را حفظ کنیم.
به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت حقوقی کادر درمان گفت: وزارت بهداشت را با ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی و همچنین ۷۰ میلیون یورو تعهد تحویل گرفتیم، چرا که در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ بودجه‌ای برای کرونا تخصیص نیافته بود و از یک میلیارد دلار تخصیصی مقام معظم رهبری فقط ۱۰۰میلیون دلار برای دولت سیزدهم باقی مانده بود و ما با کوهی از مشکلات معوقات و بدهی‌ها دولت را تحویل گرفتیم، اما با لطف خدا و حمایت مردم، کرونا
 مدیریت شد.
عین‌اللهی در ادامه به ارائه گزارش درباره میزان رسیدگی به مناطق محروم در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در سفرهای استانی رئیس جمهور تا امروز ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به مراکز درمانی اختصاص یافته است؛ در این مدت ۴۵ بیمارستان، ۵۵ مرکز درمانی و ۴۲۳ مرکز بهداشتی تجهیز شده‌اند و امیدواریم با تخصیص بموقع بودجه سال‌جاری بتوانیم ۲۰۰۷ پروژه بهداشتی و ۲۵۳ بیمارستان در حال ساخت را تکمیل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی:
عدم واگذاری یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت خلاف قانون است

محمدباقر قالیباف در توئیتی نوشت: بر اساس قانون از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، یک درصد متعلق به حوزه درمان است. وزارت اقتصاد باید بر اساس وظیفه قانونی خود پانزدهم هر ماه که پول به خزانه واریز می‌شود، عین آن را به وزارت بهداشت پرداخت کند.
وی همچنین در توئیت دیگر نوشت: در نامه‌ای به وزارت اقتصاد و خزانه اعلام کردیم که عدم واگذاری یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده برای حوزه درمان خلاف قانون است.  
رئیس مجلس تصریح کرد: حل مشکلات مالی حوزه درمان و تأمین دارو بخصوص بیماری های صعب العلاج اولویت کشور است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7938/1/617489/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها