گزارش «ایران» از زوایای طرح استیضاح وزیرصمت توسط تعداد کمی از نمایندگان مجلس

اعلام وصول استیضاح غیرقانونی بود


به گفته نمایندگان مخالف استیضاح، برخی امضاهای طرح استیضاح برای  آذر سال گذشته بوده که با اقدامات یکی از اعضای هیأت رئیسه به عنوان امضاهای طرح جدید در نظر گرفته شده ، به همین دلیل طرح استیضاح فعلی اساساً غیرقانونی است عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:  اعلام وصول استیضاح غیرقانونی بود  چراکه طبق آیین‌نامه داخلی، اعلام وصول استیضاح باید پس از رأی مثبت کمیسیون تخصصی  انجام شود
بنابر گفته نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن تعداد امضاهای طرح استیضاح رو به کاهش است و با ادامه این روند این طرح از دستور کار مجلس خارج می شود

طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول شد. این خبر عصر روز یکشنبه از سوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، رسانه‌ای شد. هفته گذشته یعنی 24 خرداد نیز نمایندگان مجلس به سیدرضا فاطمی امین پس از آنکه از پاسخ‌های او قانع نشدند، کارت زرد دادند و اظهار کردند که در مدت 5 ماه بایستی مشکلات این حوزه بخصوص خودرو حل می‌شد.
سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: بر‌اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون تخصصی صنایع و معادن طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را بررسی می‌کند. اما روز گذشته حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت: امضاهای نمایندگان موافق استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال کاهش است و کمیسیون هم هنوز این موضوع را در دستور قرار نداده است. در صورت روند کاهش امضاهای موافق استیضاح، این موضوع از دستور کار مجلس خارج خواهد شد.
نمایندگان مجلس، در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت را مورد نقد و کم‌کاری قرار دادند که او سال گذشته یک وزارتخانه آشفته را تحویل گرفت. وزارتخانه‌ای که تنها اسم صنعت و تجارت را یدک می‌کشید و عملاً در تمام حوزه‌ها با چالش مواجه بود. یکی از بزرگترین پردردسرهای این حوزه، خودرو بود. همین موضوعی که بارها پای فاطمی امین را به هرم سبز، (صحن علنی مجلس و کمیسیون صنایع و معادن) کشاند.قطعاً وزیر ابراهیم رئیسی چوب جادویی برای تغییر و حل مشکلات ندارد، لذا باید فرصت داد تا برنامه‌ها عملیاتی شود، از این‌رو اگر تمام بخش‌ها همراهی نکنند، فرق این دولت با دولت گذشته که به لجبازی گذشت، چیست؟بهتر بود قبل از آنکه موضوع استیضاح مطرح شود، این سؤال پرسیده می‌شد که وزارت صمت و زیر مجموعه‌های آن سال گذشته چه شرایطی داشت؟
اول از همه به خودرو اشاره می‌کنیم. فاطمی امین صنعت خودرویی را تحویل گرفت که بیش از 170 هزار خودرو ناقص در پارکینگ داشت، خودروها با 90 درصد نقص قطعه تولید می‌شدند، تقاضاهای بی‌شمار مردمی برای خرید خودرو بی‌پاسخ مانده بود، روز به روز قیمت خودرو در بازار افزایش پیدا می‌کرد، تیراژ تولید کاهشی بود، کیفیت در مسیر تنزل قرار گرفته بود و تولید خودروهای قدیمی ادامه داشت.
با شروع به کار دولت سیزدهم، تمام این موارد که به بحران تبدیل شده بود، حل شد و اکنون می‌توان ادعا کرد که صنعت خودرو از بحران جدی فاصله گرفته است. طی این مدت تعداد خودروهای کف پارکینگ 65 درصد کاهش یافته و به اذعان مدیران خودروسازی، تا شهریورماه به صفر می‌رسد.
 به گفته اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو از التهاب و نوسان قیمت خودرو در بازار به‌شدت کاسته شده است و مانند سال‌های گذشته به خصوص از سال 97 تا نیمه اول سال 1400، قیمت‌ها جهش‌گونه نیست. از سویی با ایجاد یک سایت واحد از سوی وزارت صمت، فروش خودرو چه در قالب قرعه کشی و چه غیر از این روش، ساماندهی پیدا کرده و دیگر امکان فعالیت‌های فسادزا در این حوزه وجود ندارد.
از سوی دیگر بعد از مدت‌ها و با فشاری که وزارت صمت وارد کرد، خودروسازان به سمت ارتقای کیفیت محصولات خود حرکت کردند و اکنون نمودارهای کیفیت نشان می‌دهد که سطح رضایت مردم نسبت به گذشته نسبت به خودرو داخلی بهتر شده است، هر چند که هنوز با معیارها فاصله معنا‌داری دارد. نکته دیگر آنکه برای اولین بار و بدون آنکه توجیهی قابل قبول باشد، وزیر صمت از خودروسازان خواست که تولید خودرو قدیمی تیبا و پژو405 متوقف شود.
اتفاق دیگری که رقم خورد و به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس به آن توجه کافی نداشتند، رفع ممنوعیت واردات خودرو بود. دولت گذشته به جهت عدم تعادل ارزی، واردات خودرو را از سال 97 ممنوع کرد اما فاطمی امین از اسفند سال گذشته به مردم قول داد که واردات خودرو از سال‌جاری آزاد شود. دلیل اصلی این اتفاق هم به منابع ارزی کشور بر می‌گردد.
سال گذشته صادرات غیرنفتی کشور به حدود 50 میلیارد دلار رسید که حدود 25 میلیارد دلار آن به کشورهای همسایه بوده است. وزارت صمت در راستای توجه به کشورهای همسایه توانست صادرات خود به ترکیه را که در دولت گذشته بشدت افت کرده 100 درصد افزایش دهد و در مورد صادرات به کشور روسیه افزایش بین 30 تا 40 درصد را ثبت کند، همچنین سال گذشته صادرات به ترکمنستان 160 درصد و ازبکستان بیش از 100 درصد رشد داشته است.بر این اساس وزارت صمت موفق شد حدود 20 درصد افزایش وزنی صادرات و 40 درصد ارزش کالاهای صادراتی را افزایش دهد. قطعاً اگر چنین اتفاقی رخ نداده بود، در سال‌جاری نیز بایستی ممنوعیت واردات خودرو ادامه پیدا می‌کرد. اما اکنون با واردات خودرو ضمن انحصارزدایی، می‌توان آرامش را به بازار خودرو برگرداند.از دیگر اقدام‌های این وزارتخانه که تنها اسم صنعت، معدن و تجارت را یدک می‌کشید می‌توان به اصلاح ساختار اشاره کرد، ساختاری که در 8 سال هیچ برنامه‌ای برای آن تدوین نشده بود. با تغییر ساختار، این وزارتخانه معنای واقعی ادغام را چشید و اکنون چابک شده است و دیگر دستورالعمل‌ها و برنامه‌ها در کارتابل معاونت‌ها باقی نمی‌ماند.در گزارش‌های بعدی، به سایر دستاوردهایی که وزیر صنعت، معدن و تجارت طی چند ماه اخیر داشته است، می‌پردازیم.

بــــرشواکنش نمایندگان مجلس

پس از انتشار خبر اعلام وصول استیضاح وزیر صمت، نمایندگان مجلس از کمیسیون‌های مختلف نسبت به آن واکنش نشان دادند. برخی از آنها از غیرقانونی بودن اعلام وصول گفتند و برخی نیز تأکید کردند این موضوع در دست بررسی کمیسیون‌های تخصصی نیست. علاوه براین، تعدادی از نمایندگان هم منتسب کردن تمام مشکلات به وزیر صمت را بی‌انصافی دانسته‌اند.
 اعلام وصول استیضاح وزیر صمت غیرقانونی بود
درهمین خصوص عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اعلام وصول استیضاح وزیر صمت غیرقانونی بود چراکه طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، اعلام وصول طرح استیضاح باید پس از رأی مثبت کمیسیون تخصصی  انجام شود.محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اعلام وصول استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: اعلام وصول استیضاح وزیر صمت از سوی هیأت رئیسه مجلس کار درستی نبوده و غیرقانونی بود. وی ادامه داد: در ابتدا باید استیضاح در کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و سپس گزارش آن به هیأت رئیسه ارسال شود.
 استیضاح‌کنندگان امضای خود را پس گرفتند
نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی ‌ گفت: برخی از نمایندگان خواستار استیضاح، امضای خود را پس گرفتند و بنده هم از جمله نمایندگانی هستم که مایل به استیضاح بوده ولی در این زمان امضای خود را پس خواهم گرفت.مصطفی‌رضا حسینی‌قطب‌آبادی در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: درخصوص وزیر صمت دو موضوع حقیقی و حقوقی وجود دارد. بخش حقیقی درباره شخصیت‌ آقای فاطمی‌امین است که بسیار انسان سالم، پیگیر امور به صورت شبانه‌روزی و دلسوز برای حل مشکلات بخش صنعت کشور است.وی افزود: از منظر حقوقی در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت مسائلی ایجاد شده که باید رصد کرد آیا وزیر در این باره اجازه تصمیم‌گیری داشته یا فقط مجری بوده است؟
بررسی استیضاح فاطمی‌امین در دستور کار کمیسیون صنایع قرار ندارد
نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت: امضاهای نمایندگان موافق استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال کاهش است و کمیسیون هم هنوز این موضوع را در دستور کار قرار نداده است.حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با ایرنا درباره در جریان قرار گرفتن استیضاح سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شنیده‌ها حکایت از کاهش امضاهای جمع‌آوری شده برای استیضاح وزیر صمت دارد، البته هنوز کمیسیون در این باره تشکیل جلسه نداده است. عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن افزود: در صورت روند کاهش امضاهای موافق استیضاح،‌ این موضوع از دستور کار مجلس خارج خواهد شد.
انتساب همه مشکلات وزارت صمت به فاطمی‌امین، بی‌انصافی است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: انصاف نیست که همه مشکلات حوزه صنعت را به عملکرد وزیر صمت نسبت دهیم چون بخشی از آنها فرا‌وزارتخانه‌ای است و دولت باید برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی کند.حجت‌الله فیروزی در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: فاطمی‌امین برنامه‌های دقیقی برای ایجاد تحول در وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد اما مشکلات ریشه‌داری در این وزارتخانه وجود دارد که تنها به دست وزیر حل نمی‌شود و حل آن نیاز به وقت بیشتری دارد.نماینده مردم فسا بیان داشت: تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو یا سه وزارتخانه یکی از راهکارهایی است که می‌تواند مشکلات این حوزه را تا حدودی رفع کند چون وزیر صمت به تنهایی نمی‌تواند مسائل این بخش را حل کند.وی با بیان اینکه مقصر همه مشکلات وزارت صمت، فاطمی‌امین نیست، افزود: انصاف نیست که همه مسائل حوزه صنعت را به عملکرد وزیر صمت نسبت دهیم چون بخشی از آنها فرا‌وزارتخانه‌ای است و دولت باید برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7937/1/617372/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها