بعد از دو سال توقف، روزنامه ویژه نابینایان در 12 صفحه در اختیارمخاطبان قرار گرفت

« ایران سپید» دوباره منتشر شد


گروه اجتماعی/ ایران سپید روزنامه‌ای که به خط بریل برای نابینایان منتشر می‌شد دوباره انتشارش را از سرگرفت و از 21 خرداد 1401 به دست نابینایان و کم‌بینایان علاقه‌مند رسیده است.
به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی- مطبوعاتی ایران، روزنامه ایران سپید «تنها روزنامه ویژه نابینایان و کم‌بینایان در ایران و جهان» بعد از واکسیناسیون مردم در ایران و کاهش مرگ‌و‌میر و آبی شدن نقشه کرونایی کشور با همت مسئولان این مؤسسه فرهنگی دوباره انتشارش را از سر گرفته است.
این روزنامه به خط بریل و در 12 صفحه به صورت رایگان به دست مخاطبان نابینا و کم‌بینا در سراسر کشور می‌رسد.
لازم به ذکر است این روزنامه در گذشته در 20 صفحه به چاپ می‌رسید اما با صعودی شدن قیمت کاغذ بویژه کاغذ‌های مخصوص برای چاپ بریل در حال حاضر فقط امکان چاپ 12 صفحه‌ای ایران سپید فراهم شده است. این محصول فرهنگی مؤسسه مطبوعاتی ایران از هم‌اکنون در اختیار جامعه هدف قرار گرفته است.«ایران سپید» فعلاً به صورت هفتگی منتشر می‌شود اما لزوم توجه جدی به امر اطلاع‌رسانی برای جامعه افراد دارای معلولیت بینایی باعث شد تا در کنار چاپ هفتگی بریل مجله‌های صوتی خبری کوتاه روزانه از سوی مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران تدوین شود تا دسترسی نابینایان به دنیای خبر و رسانه هموارتر از قبل گردد. روزنامه ایران سپید که از 28 آبان 1375 از سوی مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران به دلیل کمبود منابع اطلاعاتی برای نابینایان و به عنوان دومین محصول فرهنگی در مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران منتشر شد با همه‌گیری کرونا و به دلیل مطالعه ایران سپید با دست، چاپ آن در اسفند ماه 1398 متوقف شده بود. این‌روزنامه  از همه مهمتر به خاطر انتشار به خط بریل که زبان رسمی نابینایان است از اهمیت بسیاری برخوردار است. تحریریه این روزنامه متشکل از خبرنگاران بینا و نابیناست و حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مسائل مربوط به افراد دارای معلولیت را به‌طور خاص پوشش می‌دهد.
طی سال‌های انتشار، ایجاد اشتراک رایگان برای نابینایان، چاپ دوگانه (بریل و بینایی)، تهیه و تولید محتواهای مناسب‌سازی شده برای نابینایان، ایجاد تارنمای روزنامه و برپایی دوره‌های آموزشی برای نسلی از خبرنگاران نابینایی که امروز شاهد حضور فعال آنها در عرصه مطبوعات هستیم از جمله اقدامات اثرگذار این روزنامه طی سال‌های انتشارش بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7936/1/617152/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها