رئیس جمهور در دیدار همتای قزاقستانی یکی از اولویت‌های سیاست خارجی را گسترش مبادلات اقتصادی با کشورهای منطقه عنوان کرد

همگرایی منطقه‌ای با گسترش تجارت خارجی


توکایف: آیت‌الله رئیسی سهم بزرگی در ارتقای سطح روابط دو کشور دارد

گروه سیاسی/ از نشانه‌های وجود ترافیک دیپلماتیک در تهران، همین بس که
4 روز پس از سفر رئیس جمهور و هیأت عالی رتبه ترکمنستان، روز گذشته تهران میزبان یکی دیگر از همسایگان بود، اما این ترافیک دیپلماتیک نه تنها نمایشی و کاغذی نبوده بلکه ثمرات عینی آن در حال رقم خوردن است.
سفر «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان به ایران، یک روز پس از آن انجام شد که نخستین قطار کانتینری در خط ترانزیتی از مبدأ قزاقستان به تهران رسید تا به ترکیه برود. شنبه گذشته با رسیدن این قطار، یک حلقه مهم از خطوط ترانزیتی منطقه تکمیل شد؛ اتفاقی که جایگاه ترانزیتی ایران را ارتقا داده و درعین حال، زمینه گسترش مناسبات ایران با همسایگان را نیز فراهم خواهد کرد. روز گذشته هیأت‌های عالی رتبه ایران و قزاقستان، 9 یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. این اسناد از حوزه سیاست خارجی و دپیلماسی، تا کشاورزی و نفت را شامل می‌‌شود. در سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران نیز به همین میزان یادداشت تفاهم میان بخش‌های متناظر دوطرف امضا شد. مجموعه این شرایط نشان می‌‌دهد دولت سیزدهم تا اینجای کار توانسته بخش مهمی از رویکرد اصلی سیاست خارجی خود، یعنی گسترش سیاست همسایگی و افزایش مناسبات تجاری با همسایگان را عملی کند، بویژه اینکه درباره مناسبات با قزاقستان، روز گذشته رؤسای جمهور دو کشور اعلام کردند «در چند ماه اخیر» روابط تجاری ۵۰ درصد افزایش یافته است، هرچند آیت‌الله رئیسی و توکایف، این سطح از روابط را کافی ندانسته و خواستار افزایش سطح مبادلات به 3 میلیارد دلار در سال شدند. در این میان به نظر می‌‌رسد رئیس جمهور و دیپلماسی فردی او، یکی از ارکان تقویت و گسترش مناسبات همسایگی در دولت است. چه، همراستا با دیگر مهیمانان عالی رتبه که در سفر خود به تهران این مسأله را یادآور شده بودند، رئیس جمهور قزاقستان نیز دیروز بر نقش دیپلماسی فردی آیت‌الله رئیسی در ارتقای مناسبات دو کشور صحه گذاشت. «قاسم ژومارت توکایف» گفت که «آیت‌الله رئیسی سهم بزرگی در ارتقای سطح روابط دو کشور دارند.»
امضای 9 سند همکاری میان ایران و قزاقستان
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان که در سفری یک روزه به تهران آمد، روز گذشته در مجموعه تاریخی– فرهنگی سعدآباد از سوی رئیس جمهور کشورمان مورد استقبال رسمی قرار گرفت. در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و قزاقستان که به ریاست رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد، دو طرف درباره راهکار گسترش همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه در زمینه‌های سیاسی،‌ اقتصادی،‌ انرژی، کشاورزی، ترانزیت کالا و ارتباطات رسانه‌ای بحث و تبادل نظر کردند. پیش از این نشست نیز رؤسای جمهور ایران و قزاقستان به طور خصوصی دیدار و گفت‌وگو کردند. پس از نشست مشترک هیأت‌های دو طرف، در حضور رؤسای جمهور، ۹ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان ایران و قزاقستان به امضا رسید.
«یادداشت تفاهم میان مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه و مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی وزارت امور خارجه قزاقستان»، «برنامه مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مطالعات تحلیلی و تبادل تجربه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه افزایش تجارت دوجانبه، میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی قزاقستان در زمینه کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی و وزارت صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان در زمینه تجارت و ترانزیت محصولات کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان صدا و سیمای ایران و آژانس دولتی خبر قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت گاز مونای قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری میان راه آهن ایران و شرکت سهامی راه آهن ملی قزاقستان» اسنادی بود که در حضور سران ایران و قزاقستان به امضای وزرا،‌ استانداران و مسئولین مربوطه دو کشور رسید. همچنین در ابتدای مراسم امضای اسناد همکاری دو کشور، آیت‌الله رئیسی و توکایف بیانیه مشترک دو کشور را نیز امضا کردند.
افزایش 50 درصدی مناسبات تجاری در چندماه
آیت‌الله رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور قزاقستان، سفر وی به تهران را نقطه عطفی در مسیر توسعه روابط دو کشور توصیف کرد و با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های بسیاری برای ارتقای مناسبات و روابط دارند، گفت: تفاهمنامه‌هایی که امروز به امضا رسید یا از قبل میان دو کشور امضا شده بود، نشانه مهمی از اراده ایران و قزاقستان برای توسعه روابط و مناسبات است.
رئیس جمهور با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی روابط تجاری دو کشور در چند ماه اخیر، اظهارکرد: ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور این ظرفیت را دارد که در گام اول حجم مبادلات تجاری از سطح فعلی تا ۳ میلیارد دلار افزایش یابد. در حوزه کشاورزی، صنعتی، حمل و نقل و ترانزیت، انرژی، نفت و گاز همکاری‌های گسترده‌ای می‌تواند بین دو کشور شکل گیرد.
رئیس جمهور، اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو کشور را بستری مناسب برای روابط فرهنگی بسیار خوب بین دو ملت دانست و تصریح کرد: مجموع مذاکراتی که امروز انجام شد، زمینه گسترش همکاری‌ها و روابط بین دو کشور را فراهم کرد.
اولویت ایران برای گسترش مناسبات با منطقه
آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است علاوه بر روابط دوجانبه با قزاقستان، روابط و همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور و کشورهای منطقه نیز از جمله در سازمان‌های منطقه‌ای مثل سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا گسترش یابد. رئیس جمهور همکاری با همسایگان در دریای خزر را برای کشورمان دارای اولویت دانست و گفت: بنا داریم این همکاری‌ها را گسترش دهیم و علاوه بر همکاری‌های منطقه‌ای، بنای دو کشور آن است که در سازمان‌های بین‌المللی و همکاری‌های بین‌المللی نیز گام‌های جدی بردارند.
دیدگاه مشترک درباره منطقه و جهان
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه دو کشور در مسائل منطقه‌ای و جهانی نگاه‌های مشترکی دارند، افزود: ایران و قزاقستان نسبت به تحولات افغانستان مواضع مشترکی دارند. دو طرف بر این اعتقاد هستند که راهکار رفع مشکلات افغانستان تشکیل دولتی فراگیر است که همه گروه‌های سیاسی و اقوام را نمایندگی کند. رئیس جمهور گفت: همچنین دو کشور در این مسأله اتفاق نظر دارند که حضور بیگانگان در منطقه به هیچ‌عنوان امنیت‌ساز نیست و مشکلی را از منطقه حل نخواهد کرد. اعتقاد و باور مشترک ما آن است که فقط کشورهای منطقه می‌توانند مسائل منطقه را حل کنند. آیت‌الله رئیسی ادامه داد: مشکلات هر منطقه‌ای از جهان باید از سوی مسئولان و دست اندرکاران و نهایتاً مردم کشورهای همان مناطق حل و فصل شود. حضور بیگانگان در مناطق مختلف بیشتر بر مشکل آن مناطق می‌افزاید و کمکی به حل مسائل آنجا نخواهد کرد.
تأکید بر سهم آیت الله رئیسی در ارتقای روابط
رئیس جمهور قزاقستان نیز در این نشست با اشاره به روابط خوب همسایگی، اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور را عمیق توصیف و تصریح کرد: در دوره قحطی و خشکسالی، خیلی از قزاق‌ها در ایران پناه گرفتند و این کشور با آغوش گرم از هموطنان ما استقبال کرد؛ قزاقستانی‌ها هرگز این مسأله را فراموش نخواهند کرد.
«قاسم ژومارت توکایف» با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی سهم بزرگی در ارتقای سطح روابط دو کشور دارد، اضافه کرد: تعاملات دو کشور در ۳۰ سال سپری شده از آغاز روابط دیپلماتیک، همواره رو به گسترش و تحکیم بوده است. سطح همکاری‌‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگی و همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز به شکل قابل توجهی ارتقا یافته است.
وی با اشاره به اینکه در مذاکرات گسترده و مفصل با آقای رئیسی موضوعات خیلی مهمی را مورد بررسی قرار دادیم، گفت: دو طرف علاقه مند به بهره‌گیری از امکانات و فرصت‌های موجود در زمینه ترانزیت و حمل کالا در راستای تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری هستند.
اهمیت اتصال ریلی دو کشور برای منطقه
رئیس جمهور قزاقستان با اشاره به اتصال مسیر ریلی دو کشور و مهم توصیف کردن آن برای منطقه، افزود: امروز همچنین درباره همکاری در زمینه تولید و کشاورزی مذاکرات خوبی داشتیم که می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای سطح روابط دو کشور داشته باشد. توکایف با بیان اینکه اسناد همکاری که امضا شد می‌تواند تعاملات و همکاری‌های دو کشور را یک گام به پیش ببرد، اظهار کرد: ایران و قزاقستان همچنین در زمینه موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نظرات مشترکی دارند. دو کشور توافق دارند که همکاری‌های آنان در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز در زمینه تحکیم ثبات و امنیت در منطقه تقویت شود. وی همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور را نیز بسیار مهم توصیف و تصریح کرد: با وجود وضعیت ژئوپلیتیک خاص و محدودیت‌های قزاقستان، اما امسال حجم مبادلات تجاری دو کشور ۵۰ درصد افزایش یافته است. دو کشور برای گسترش بیش از پیش حجم تجارت فیمابین تفاهم کامل دارند.
برنامه‌ریزی برای ایجاد اتاق بازرگانی مشترک
رئیس جمهور قزاقستان فعالیت منظم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را در گسترش و توسعه روابط مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: برای ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین دو کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در این راستا قزاقستان برای تجار ایرانی روادید ۱۴ روزه فرودگاهی صادر می‌کند.
توکایف گفت: سفر من به ایران و مذاکرات انجام شده انگیزه‌های جدیدی برای گسترش روابط ایجاد خواهد کرد. اطمینان دارم مساعی دو کشور و اجرای پروژه‌های مشترک می‌توانند دستاوردهای مفیدی برای ایران و قزاقستان داشته باشند و دوستی ما را با یکدیگر بیش از پیش تقویت کنند.
همچنین عصر دیروز رؤسای جمهور ایران و قزاقستان از نمایشگاه توانمندی‌های پزشکی کشورمان بازدید کردند.

بــــرش

با دستور رؤسای جمهور ایران و قزاقستان انجام شد
آغاز ترانزیت تمام ریلی قزاقستان- ایران- ترکیه

عصر دیروز، رؤسای جمهور ایران و قزاقستان به شکل ویدیوکنفرانس دستور آغاز فعالیت ترانزیت تمام ریلی اولین قطار کانتینری از کریدور ایران را که روز قبل (شنبه) از قزاقستان به تهران رسیده بود، از ایران به ترکیه صادر کردند. آیت‌الله رئیسی در این مراسم، سفر رئیس‌جمهور قزاقستان به تهران را نقطه عطف و گامی بلند در مسیر ارتقای روابط دو کشور توصیف کرد و گفت: همچنین لازم می‌دانم از مسئولان راه‌آهن ایران و قزاقستان برای اجرای این کار مشترک و ماندگار قدردانی کنم. آغاز فعالیت این مسیر ریلی می‌تواند گسترش روابط اقتصادی و تجاری تهران- آستانه و دیگر کشورهایی را که در آینده به این مسیر متصل خواهند شد، تسهیل کند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران نقش‌آفرینی مؤثر در افزایش همگرایی منطقه‌ای از طریق گسترش تجارت از مسیر ایران به عنوان یک مسیر امن، کم‌هزینه و سریع است، افزود: ایران جایگاه منحصر‌به‌فردی در جغرافیای راهبردی منطقه دارد و می‌تواند مسیر اتصال بین منطقه‌ای از شرق و جنوب آسیا به اروپا باشد.
آیت‌الله رئیسی از اینکه با عنایت به برنامه‌های دولت مردمی جمهوری اسلامی جهت گسترش و توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، نخستین قطار ترانزیتی کشور دوست قزاقستان از کریدور شرقی- غربی از مسیر جمهوری اسلامی ایران در حال تردد است، ابراز خرسندی کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌قاره‌ای مدت‌ها است علاقه‌مند کریدور شرقی- غربی و شمالی و جنوبی از مسیر جمهوری اسلامی ایران شده‌اند، تصریح کرد: با برداشته شدن محدودیت‌های کرونا و فعال شدن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی این مسیر بخصوص برای کشورهای آسیایی و اروپایی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. آیت‌الله رئیسی دلیل استقبال کشورهای آسیایی و اروپایی از این کریدور را به‌صرفه بودن از نظر هزینه و زمان و وجود امنیت در جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: ایران به واسطه تصریح سیاست‌های بالادستی اهتمام جدی به حوزه حمل‌ونقل ریلی دارد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه تأمین نیازها و رفع موانع ترانزیت ریلی در سریع‌ترین زمان ممکن از اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران است و همه کشورهای جهان می‌توانند روی مسیر ایران حساب کنند، گفت: امید است با فعال‌تر شدن این کریدور، مراودات تجاری کشورهای آسیای میانه از مسیر ایران روز‌به‌روز گسترش یافته و در واقع پنجره و مسیر سودآورتری را در عرصه تجارت و بازرگانی بین‌المللی شاهد باشیم. رئیس‌جمهور قزاقستان نیز در این مراسم با مهم توصیف کردن همکاری کشورش با جمهوری اسلامی ایران در راه‌اندازی این کریدور ریلی و با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در این مسیر، ابراز امیدواری کرد این پروژه همان‌گونه که آقای رئیسی بیان کردند، بند به بند و به صورت کامل اجرایی شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7936/1/617145/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها