گفت‌و‌گو ی«ایران» با کارگردانان جوان سریال جدید شبکه 3

تازه واردهای تلویزیون در «تازه وارد»


فرهنگی/ سریال اپیزودیک «تازه وارد» که از 27 خردادماه روی آنتن شبکه سه سیما رفته، توسط هشت فیلمساز جوان تولید شده است. این سریال که محصول خانه تولیدات جوان صداوسیماست و در باشگاه فیلم سوره تولید شده، به مسأله فرزندآوری و معضلات خانواده‌هایی که در سودای بچه‌دار شدن هستند، می‌پردازد. به بهانه پخش این اثر 11 اپیزودی میلاد محمدی، محسن امانی و محمدجواد صالحی سه کارگردان «تازه وارد» از کسب تجربیات تازه در این سریال به «ایران» گفته‌اند.
گفت‌و‌گو، گمشده جامعه ماست
میلاد محمدی کارگردان 2 اپیزود «هستی» و «آقای نویسنده» از سریال «تازه‌وارد» درباره تجربه ساخت گفت: «من به دنبال تجربه قصه گفتن بودم و «تازه وارد» فرصت خوبی را فراهم کرد تا بتوانم دو قصه با دو حال و هوای متفاوت را تجربه کنم که هرکدام اقتضائات داستان‌گویی خودشان را دارند.»
او با اشاره به اینکه «تازه وارد» سریال اپیزودیک اجتماعی برای عموم مخاطبان تلویزیون است که بنا ندارد صرفاً بدون هیچ منطقی ترویج فرزندآوری کند، ادامه داد: «این اثر روی یکی از بحران‌های آتی کشور یعنی بحران پیری جمعیت تمرکز کرده است. به هرحال ما باید با بحران‌ها و مشکلات کشور از جمله حاشیه‌نشینی، محیط زیست، بحران آب، نداشتن ثبات اقتصادی و... مواجه شویم و درباره آنها کار بسازیم تا گفت‌و‌گو شکل بگیرد.»
کارگردان اپیزود «هستی» با تأکید بر این نکته که «گفت‌و‌گو گمشده جامعه ماست» افزود: «گفت‌و‌گواست که دیالکتیک می‌سازد و از پس آن می‌توان راهبردی برای آینده یافت. در برخی اپیزودها به اینکه امروز مشکل فرزندآوری و ازدیاد جمعیت، معلول مسائل مختلفی مانند شرایط اقتصادی است، پرداخته شده است.»
محمدی درباره تعامل و همکاری با بازیگران در تلویزیون عنوان کرد: «متأسفانه کدورت‌هایی بین برخی از بازیگران و تلویزیون پیش آمده که اگر حل نشود، این ظرفیت‌ها نمی‌توانند هم‌افزایی و برای مخاطب کارکرد داشته باشد. دومین مشکل، اپیزودیک بودن «تازه وارد» بود که برای برخی بازیگران فاقد جذابیت است. مشکل سوم هم مسائل مالی‌ است. متأسفانه برخی مجموعه‌های نمایش خانگی، با افزایش بی‌رویه و غیراستاندارد دستمزد بازیگران، توقعات مالی عجیبی برای بازیگران ساخته‌اند که دیگر امکان همکاری با آنها برای بسیاری از آثار در تلویزیون و حتی سینما فراهم نیست.»
این فیلمساز در پاسخ به این پرسش که اعتماد به نسل جوان در عرصه سریال‌سازی چه مزایایی دارد، گفت: «تغییر نسلی به صورت کلی در فضای هنری کشور در حال رخ دادن است. همانگونه که در سینما فیلمسازهای جوان و بااستعدادی در این چند سال قواعد را تغییر دادند، تلویزیون هم به این تغییر نیاز دارد. این رسانه برای رسیدن به این امر هم نیروی باانگیزه و تازه‌نفسی دارد که دغدغه‌اش مخاطب و کار باکیفیت ساختن است و هم انگیزه رشد کردن دارد.»او با دعوت مخاطبان به تماشای این سریال خاطرنشان کرد: «قرار است مخاطب در یازده شب، یازده قصه متنوع و متفاوت را بشنود، از زوایای مختلف، به یک موضوع مهم ملی بیندیشد و درباره آن گفت‌و‌گو و نقد کند.»
در انتظار نمره قبولی
محسن امانی، کارگردان اپیزود «معجزه» با اشاره به اینکه مخاطبان سریال در درجه اول کسانی هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مسأله فرزندآوری جزو اشتغالات ذهنی‌ آنها محسوب می‌شود و گاهاً درباره آن تردیدهایی دارند، اظهار کرد: «باید توجه داشت که استقبال از یک اثر لزوماً تابع موضوع آن نیست و بنا به دلایل فنی و ملاحظات رسانه‌ای ممکن است میزان بازدید کم یا زیاد باشد اما در عین حال می‌توان حدس زد بخشی از مخاطبان به دلیل مشکلات اقتصادی، طرح مسأله فرزندآوری را آنچنان که باید برنمی‌تابند و حتی عده‌ای از آنها ممکن است اثر را پس بزنند.»
او ادامه داد: «البته منکر مشکلات نباید شد اما تصور می‌کنم ما بیش از آنکه با مشکلات درگیر باشیم با احساس مشکل و انسداد در ذهن بخشی از مردم مواجه هستیم. کم نیستند افرادی که در همین زمانه نیز امکان بچه‌دار شدن را دارند اما آن را به بهانه رسیدن به شرایطی ایده‌آل به تأخیر می‌اندازند.»
کارگردان اپیزود «معجزه» تأکید کرد: «شخصیت اصلی این اپیزود در دیالوگی به همسر خود می‌گوید که «اگه همه اونایی که بچه‌دار شدن میذاشتن موقع سر خوشی و پولداری، من و تو الان توی این دنیا نبودیم آقا مجید!» به گمان بنده مخاطبانی که اعتقادات مذهبی پررنگ‌تری دارند و باورشان به روزی‌رسان بودن خدا قوی‌تر است، مواجهه بهتری با این مسأله خواهند داشت.»
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه امروزه مسأله کار کردن بازیگران با کارگردانان جوان امری پذیرفته شده و رایج است، بیان کرد: «چنانچه نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در متن یا تجربه‌های پیشین کارگردان یا شرایط پروژه بیابند، وقوع این همکاری دور از ذهن نیست. از همین رو بازیگران اصلی اپیزود «معجزه» یعنی بهنام شرفی و سهی بانو ذوالقدر تعامل بسیار خوبی با من داشتند و ضمن روبه‌رو شدن با اثر از دریچه اعتقادات مذهبی، تمام توان خود را صرف رشد و اعتلای آن کردند.»
امانی در پایان با بیان اینکه امیدوار است «تازه وارد» نمره قبولی را از مخاطبان بگیرد، خاطرنشان کرد: «هشت فیلمساز جوان در این پروژه سعی کردند بهترین کیفیت کاری خود را به امید اینکه رضایت مخاطب تأمین شود، ارائه دهند. ادعا نمی‌کنیم تمام سریال به شکل یکسان از کشش و جذابیت کافی برخوردار است اما احتمالاً بین قسمت‌های مختلف آن قصه‌های قابل توجهی نیز بتوان یافت تا بیننده راضی از پای تماشای آن برخیزد.»
به گفته امانی داستان «معجزه» درباره زنی به نام «سمیه» است که پس از به دنیا آمدن فرزند اولش امکان مادر شدن مجدد را از دست داده است. او سال‌ها بعد با توسل و نذر و نیاز متوجه می‌شود باردار است اما پزشک او احتمال بیماری و نقص جنین را می‌دهد.
فیلمسازی نسخه پیچیدن برای تماشاچی نیست
محمدجواد صالحی، کارگردان اپیزود«هدیه دنیا» با بیان اینکه ساخت یک اپیزود از سریال اپیزودیک مزایا و سختی‌های خاص خود را دارد اظهار کرد: «مزیت همکاری با چنین پروژه‌هایی در این است که فیلمساز هم‌راستا با هدف سریال پیش می‌رود. همچنین سختی کار این است که کارگردان قصه‌ای را باید روایت و تعریف کند که ممکن است در قالب یک اپیزود نگنجد مانند موضوع فرزندآوری که مبحثی گسترده و پیچیده است و طرح قصه با این موضوع در یک اپیزود از یک سریال نمی‌گنجد.»
او با بیان اینکه روی صحبت سریال با خانواده‌هایی است که به دلایلی غیر از مسائل کلان فرزندآوری، مشکلاتی دارند که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند بچه‌دار شوند، اظهار کرد: «مشخصاً در «تازه وارد» روی موضوعاتی از جمله ترس از باردار شدن، مشکلاتی که پیش و پس از بچه‌دار شدن می‌تواند به وجود بیاید، کار کردیم.»
صالحی ادامه داد: «شرایط اقتصادی سخت است و این مسأله می‌تواند یکی از دلایلی باشد که خانواده‌ها نتوانند و نخواهند بچه‌دار شوند. از سوی دیگر موضوع جوانی جمعیت و در مقابل آن افزایش سن افراد جامعه جزو سیاست‌های کلان است و مسائل و مشکلات زیادی دست به دست هم می‌دهند که این موضوع اتفاق نیفتد.»
او تأکید کرد: «تازه وارد» به موضوعات اجتماعی، معیشتی، جامعه‌شناختی و روان‌شناختی بچه‌دار شدن پرداخته است و من پیشنهاد می‌کنم تا در فضای کلان و در چند مجموعه نمایشی بدین موضوعات پرداخته شود چراکه یک سریال اپیزودیک مجال مختصری برای طرح این مباحث دارد.»
کارگردان اپیزود «هدیه دنیا» در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه پیشینه دستیاری کارگردان و برنامه‌ریزی به او در این اثر کمک کرده است، تصریح کرد: «این پیشینه باعث همکاری با بازیگران زیادی شده است که این بار هم محبت کردند و با اینکه کارگردانان دیگر را نمی‌شناختند و سریال اپیزودیک بود، دعوت من را برای حضور در این اثر پذیرفتند.»
صالحی با اشاره به اینکه اعتماد به نسل جوان برای ساخت آثار تصویری اتفاق بسیار مبارکی است، گفت: «فیلمسازان جوان پتانسیل زیادی دارند، پر از شوق و ذوق هستند و در کنار تحصیل و تجربه در زمینه ساخت فیلم کوتاه منتظرند اتفاق ویژه‌ای برایشان رخ بدهد. قطعاً اعتماد کردن به جوانان متخصص ضرر ندارد و باید به آنها میدان داده شود چراکه باید این دوستان جایگزین پیشکسوتان شوند و تا زمانی که بزرگان در قید حیات هستند، از آنها درس بگیرند.»او با اظهار امیدواری از اینکه ساخت سریال «تازه وارد» با هشت فیلمساز جوان سرآغاز یک حرکت ویژه باشد، گفت: «اطمینان دارم با اعتماد به جوانان می‌توان شاهد تولید آثار فاخر در تلویزیون بود.»کارگردان اپیزود «هدیه دنیا» با بیان اینکه فیلمسازی نسخه پیچیدن برای تماشاچی نیست، خاطرنشان کرد: «ما تنها موضوعی را طرح کردیم و قصد داریم به مخاطب روند شکل‌گیری و نتیجه آن را نشان دهیم. من از مخاطب دعوت می‌کنم اپیزودهای سریال را با دقت تماشا کند. «تازه وارد» ضمن اینکه قرار است مخاطب را سرگرم کند به دنبال روایتی کوتاه از فرزندآوری است که این روزها مشکل بسیاری از خانواده‌هاست.»
طبق اطلاعات ارائه شده توسط این کارگردان، اپیزود «هدیه دنیا» درباره زوج جوانی است که هر دو تک فرزند هستند. برخلاف علاقه زیاد «حمید» به فرزند داشتن، همسرش «دنیا» به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن ترس است با فرزندآوری مخالفت کرده است.

ایمان به ایده‌ای بزرگ
محمد جواد موحد/ تهیه‌کننده

مجموعه تلویزیونی «تازه وارد»، حاصل همگرایی دو مجموعه دغدغه‌مند است که به نظرم در آینده نه چندان دور، از تنظیم‌کنندگان مهم معادلات سپهر هنر و رسانه کشور می‌شوند: باشگاه فیلم سوره و خانه تولیدات جوان که هر دوی اینها، مهم‌ترین رسالت خودشان را پیش از ساخت محصول، تربیت و توانمندسازی نیروهای مستعد و نخبگان نیازمند حمایت می‌دانند.تازه وارد، حاصل چنین نگاه و دغدغه‌ای است. هشت کارگردان جوان که پیش از این به‌عنوان یک استعداد مستقل شناسایی شده بودند در فرایندی یک تا چندساله، به ساختن فیلم‌های کوتاه یا تیزرهای داستانی مشغول بودند و بعد حالا، در یک حرکت بزرگ و تجربه متفاوت در ایران (ساخت سریالی با کارگردان‌های متعدد) به ساخت مجموعه تلویزیونی «تازه وارد» رسیدند؛ سریالی با رعایت همه اصول حرفه‌ای و کیفی که بتواند مخاطب را هم جذب کند و حرف درست هم بزند. باید این اتفاق را بسیار خجسته دانست که می‌تواند اعتماد مدیران و سرمایه‌گذاران را جلب کند تا در عین صبر برای تربیت و توانمندسازی نیروها، کارهای قابل ارائه و جذاب ساخته شود و حتماً در میان مدت به بازگشت سرمایه و حتی سود مالی قابل قبول برسند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7935/1/617021/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها