از روزگذشته اتفاق افتاد

بازگشایی مرز زمینی عراق بدون دریافت ویزا


ویزای سفر زمینی به عراق از روز گذشته به‌صورت رسمی برداشته شد و زائران می‌توانند در قالب کاروان‌های زیارتی از طریق مرز زمینی به این سفر معنوی مشرف شوند.
به گزارش فارس، پس از وعده وزیر کشور عراق برای بازگشایی مرزهای زمینی و برقراری سفرهای زمینی عتبات بدون ویزا، گزارش‌ها حاکی از لغو روادید سفر زمینی عراق است.
بر همین اساس، از ساعت ۱۰ صبح روز گذشته برخی از نیروهای امنیت عراق با حضور در مرزهای زمینی، موقعیت را برای تشرف زائران عتبات از طریق مرزهای زمینی فراهم کردند. البته با توجه به اینکه قرار است سفرهای زمینی به عتبات فقط در قالب کاروان زیارتی از سوی سازمان حج و زیارت باشد، هنوز سازمان حج و زیارت به‌عنوان متولی اعزام‌ها ثبت‌نام از متقاضیان را آغاز نکرده است.
با این وجود، عراقی‌ها از امروز برای تشرف زائران ایرانی بدون ویزا اعلام آمادگی کرده‌اند و رسماً مرز زمینی عراق پس از ۲۷ ماه روی زائران عتبات باز شده است.
وزیر کشور عراق در سفر به ایران حدود ۱۰ روز قبل از برقراری سفرهای زیارتی به عتبات از طریق مرزهای زمینی خبر داد و قرار بود که هفته گذشته این سفرها از سرگرفته شود، اما سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت گفته بود که سفر عتبات از هفته جاری آغاز خواهد شد و روزانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ ایرانی از مرزهای زمینی عازم عراق می‌شوند.
سفر زمینی به عراق از اسفند ۹۸ متوقف شده بود و افراد در صورت داشتن ویزای عراق یا موافقتنامه، امکان عبور از مرزها را داشتند، اما اکنون با لغو ویزای عراق برای سفرهای زمینی، تشرف زائران به عتبات سهولت می‌یابد. البته ویزای سفرهای هوایی به عراق نیز از اوایل آبان‌ماه لغو شده بود و سفرهای زیارتی به عتبات از آذرماه به‌صورت هوایی در ایام کرونا آغاز شد و هم‌اکنون نیز همه سفرهای زیارتی به‌صورت هوایی انجام می‌شود.
حدود 5 میلیون زائر ایرانی رهسپار عراق می‌شوند
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: بر اساس برآوردها، یک هزار و ۵۰۰ نفر در قالب کادر بهداشت و درمان به عراق اعزام می‌شوند.
سید علی مرعشی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: باتوجه‌ به همه‌گیری کرونا در سال‌های اخیر و محدودیت‌های سفر به نظر می‌آید امسال با کاهش این محدودیت‌ها، چهار تا پنج میلیون ایرانی در ایام اربعین عازم عراق شوند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌ احمر اظهار داشت: هلال‌ احمر از ظرفیت دانشگاه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه های مختلف از ترابری گرفته تا بهداشت و درمان استفاده می‌کند. همچنین به تعداد درمانگاه‌های بین‌ راهی و همکاری با بیمارستان‌های عراق  و نیز به  تعداد مراکز درمانی افزوده خواهد شد. او درباره تعداد پایگاه پیش‌بینی شده برای اربعین ۱۴۰۱ افزود: آخرین سالی که اربعین را برگزار کردیم ۲۵ مقر در بین راه و کربلا و نجف داشته‌ایم؛ ولی باتوجه‌ به افزایش زائران مراکز درمانی در نجف و کربلا افزایش می‌یابد.
مرعشی افزود: درمانگاه شبانه‌روزی  نزدیک حرم حضرت عباس(ع) در اختیار داریم و مراکزی نیز در قبله‌گاه امام حسین(ع) به‌منظور ارائه خدمت‌رسانی بهتر به زائران راه‌اندازی خواهد شد. اربعین حسینی ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ شمسی است. حرکت تدریجی زائران اربعین حسینی از اول ماه صفر شروع  می شود و چند روز مانده به روز اربعین به اوج خود می‌رسد. اربعین سال ۱۳۹۷ حدود یک میلیون زائر از مرزهای بین‌المللی شلمچه و چزابه به شهرهای مقدس عراق مشرف شدند. سه سال گذشته به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا زائران اربعین موفق به حضور در مراسم اربعین حسینی نشدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7935/1/617013/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها