قطار کانتینری قزاقستان-ایران-ترکیه روز گذشته وارد تهران شد

ایران، آسیای میانه را به اروپا وصل کرد


قطار کانتینری-ترانزیتی قزاقستان-ایران-ترکیه دیروز به ایستگاه راه‌آهن تهران رسید تا امروز با حضور رئیس‌جمهور از ایستگاه راه‌آهن تهران به سمت ترکیه حرکت کند پیش از این و در نشست رؤسای جمهور دو کشور ایران و قزاقستان، تفاهمنامه‌ای منعقد شد مبنی بر اینکه کریدور ترانزیتی ریلی قزاقستان-ایران-ترکیه راه‌اندازی شود.
در این راستا اولین قطار کانتینری با محموله گوگرد در این خط ترانزیتی از مبدأ قزاقستان حرکت کرد و بعدازظهر دیروز به ایستگاه راه‌آهن تهران رسید‌، این قطار حامل 24 دستگاه واگن است که 48 دستگاه کانتینر 20 فوت را حمل می‌کند.دوم خرداد امسال بود که هیأت بلند پایه‌ای از قزاقستان با حضور معاون نخست‌وزیر و وزیر همگرایی و تجارت و همچنین رئیس راه‌آهن این کشور با‌ سید میعاد صالحی، ‌‌مدیرعامل شرکت راه‌آهن، ‌‌دیدار و گفت‌و‌گو کردند.
در این دیدار، دو طرف درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی و توسعه حمل و نقل ریلی گفت‌و‌گو کردند‌ همچنین رؤسای راه آهن دو کشور، تفاهمنامه افزایش همکاری‌های ریلی و تعیین تعرفه ترجیحی بین دو کشور به منظور افزایش قابل توجه ترانزیت بار عبوری از ایران را امضا کردند؛ با اجرای این تفاهمنامه، بخشی از بار عبوری از کریدور ریلی چین- روسیه- اروپا از کریدور ریلی چین- قزاقستان- ایران- اروپا جابه‌جا خواهد شد.
در این دیدار طرفین ضمن امضای تفاهمنامه، توافق کردند که اولین قطار کانتینری چین-قزاقستان-ایران-ترکیه، تا کمتر از یک ماه آینده وارد ایران شود.

آغاز رونق ترانزیت خارجی در کریدور شمال – جنوب
برای نخستین بار محموله ترانزیت چندوجهی از روسیه به هند مسیر خود را از طریق کریدور شمال-جنوب آغاز کرد و اکنون در بندرعباس دو کانتینر۴۰ فوتی تحویل و بار در ادامه از طریق آب‌های ایران به سواحل غرب هند ارسال خواهد شد. امیرحسین ناظمی، نماینده دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب به ایرنا گفت: در مذاکرات چندجانبه تجاری و سیاسی قرار بر این شد تا دو محموله کانتینری به‌صورت پایلوت از کریدورشمال- جنوب عبور آزمایشی داشته باشند و با شناسایی مشکلات در این مسیر بارهای بعدی در حجم و اندازه بیشتر حمل شود. به گفته وی، کشتیرانی یک دفتر نمایندگی در «آستاراخان» روسیه دارد و بازاریابی توسط این دفتر انجام و در نهایت بار کانتینری از مبدأ روسیه به هند حمل شد. به گفته این فعال حوزه ترانزیت با توجه به توافق‌های انجام‌گرفته در مورد حمل حجم زیادی از محموله‌ها از سمت روسیه و بلاروس به هند از طریق بندر آستاراخان، این محموله آغاز رونق ترانزیت خارجی در مسیر کریدور شمال - جنوب تلقی می‌شود و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی در حوزه ترانزیت کالا و درآمدزایی برای دولت‌های روسیه و ایران و هند خواهیم بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7935/1/617012/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها