رئیس جمهور در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم پیشوا، قرچک و ورامین با اشاره بر لزوم همراهی مردم در طرح‌های دولت، تأکید کرد

مشکل حل نشدنی درکشور نداریم


گروه سیاسی/ از نشانه‌های مردمی بودن دولت همین بس که رئیس جمهور روز گذشته در سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400 میان مردم پیشوا، قرچک و ورامین حضور یافت. این حضور درحالی صورت گرفت که آیت‌الله رئیسی در 9 ماه فعالیت دولت سیزدهم 25 سفر استانی انجام داد. رئیسی خود درباره چرایی این حضور در سالگرد انتخابات، به مردم پیشوا، قرچک و ورامین گفت: «تصمیم گرفتم که در اولین سالروز انتخاب دولت مردمی به جای حضور در جلسات نمادین به میان مردم بیایم و پیگیر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام باشم.» رئیس‌جمهور دلیل این انتخاب خود را این‌طور تشریح کرد: «برای بنده به عنوان نماینده مردم حضور در میان این مردم و رسیدگی به آنچه مایه نگرانی و دغدغه آنان است، دلنشین‌تر از دیدارها و جلسات نمادین است.»
انتخاب روز گذشته رئیس‌جمهور، یعنی حضور میدانی و در جمع مردم بودن، به جای حضور در مراسم نمادین، نشان می‌‌دهد که حل مسائل و نیازهای مردم، از مجرای در میدان بودن دولت، سر پایان‌یافتن ندارد. به نظر می‌‌رسد دولت به این دلیل چنین رویکردی را اتخاذ کرده است که مسائل و مشکلات بسیاری را از دولت گذشته به ارث برده؛ میراثی که دولت سیزدهم را واداشته است بیش از هر امر دیگری، نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را در دستور کار خود قرار دهد. زیرا در همین سه شهرستانی که روز گذشته رئیس‌جمهور به صورت میدانی از آنها بازدید کرد، برخی پروژه‌ها 10 و برخی 17 سال از زمان آغاز به‌کار آنها گذشته است، اما هنوز تکمیل نشده‌اند. آن هم پروژه‌هایی مانند بیمارستان که نیاز مبرم مردم این بخش از استان تهران است. از این رو می‌‌توان گفت دولت تا اطلاع ثانوی ناچار خواهد بود بخش زیادی از انرژی، منابع و توان خود را صرف رفع چالش‌هایی کند که از گذشته برای دولت به ارث رسیده است؛ آن چیزی که برخی از آن با عنوان «آواربرداری» یاد می‌‌کنند. این همه درحالی است که برقراری عدالت، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و نیز مبارزه با ساختارهای فسادزا، هم به عنوان پروژه آیت‌الله رئیسی و هم خواست رأی‌دهندگان، یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم محسوب می‌‌شود.
بازدید از 4 پروژه نیمه‌تمام
دولت سیزدهم به جای کلنگ‌زنی‌های بعضاً بی‌حاصل که شاید تشویق‌های سیاسی را به دنبال داشته باشد و منابع کشور را تلف کند، راه دشوار تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را انتخاب کرد. این انتخاب، هم برای رفع نیازهای مردم و هم جلوگیری از اتلاف بیشتر منابع کشور، به دلیل رکود و توقف پروژه‌ها و استهلاک منابع و تجهیزات صورت می‌‌گیرد. در چهارچوب همین رویکرد است که رئیس‌جمهور روز گذشته از 4 پروژه نیمه‌تمام شهرستان‌های پیشوا، قرچک و ورامین بازدید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در اولین بخش از بازدیدهای میدانی خود، از مجتمع مسکونی ۹۸۰ واحدی سبحان در شهر قرچک دیدن کرد. احداث این مجتمع ازسال ۱۳۸۴ آغاز شد، اما با وجود تکمیل تقریبی، به دلیل ناتوانایی بازپرداخت دیون از سوی مجری در ازای مطالبات، توسط صندوق اعتباری توسعه مصادره و درمرحله بعد به عنوان دیون این صندوق به بانک مرکزی واگذار شد. رئیس‌جمهور همچنین از پروژه راه‌آهن شهری ورامین و پل قاسم آباد بازدید کرد که به دلیل توقف تخصیص منابع، عملیات اجرایی آن از ۹ سال پیش متوقف مانده است. دیگر پروژه نیمه‌تمام مورد بازدید آیت‌الله رئیسی، پروژه نیمه‌تمام بیمارستان ۹۶ تختخوابی پیشوا بود که احداث آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شده و تاکنون کمتر از ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. رئیس‌جمهور در جریان این بازدید، با اشاره به اینکه با توجه به جمعیت 150 هزار نفری منطقه، تأخیر ۱۲ ساله این مجتمع درمانی به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست، از مسئولان دانشگاه شهید بهشتی و استانداری تهران خواست این بیمارستان را در کوتاه‌ترین زمان تکمیل کنند. مجتمع مسکونی نیمه‌تمام آژینه پیشوا، دیگر طرحی بود که آیت‌الله رئیسی پیش از ظهر دیروز از آن بازدید کرد. وی در این بازدید با مردم دیدار و از مشکلات و درخواست‌های آنان مطلع شد. رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد با توجه به مصوبات این سفر ارائه خدمات شهری به ساکنان بخش تکمیل شده این مجتمع هر چه سریع‌تر آغاز شده و تا پایان سال جاری تمام خدمات شهری برای تسهیل زندگی مردم تأمین شود. مجتمع آژینه با ظرفیت احداث هزار و 232 واحد آغاز شد که ۸۳۲ واحد آن تکمیل و تحویل متقاضیان شده، اما ۴۰۰ واحد آن همچنان ناتمام مانده است. این مجتمع فاقد هر گونه خدمات شهری و عمومی است.
حضور میان مردم، به جای حضور در جلسات نمادین
آیت‌الله رئیسی پس از این بازدیدهای میدانی، در حضور جمعی از مردم شهرستان پیشوا، قرچک و ورامین که در ورزشگاه جهان پهلوان تختی این شهرستان گرد هم آمده بودند، به حماسه‌آفرینی اهالی این منطقه در مسیر دفاع از ارزش‌های اسلامی، در سال‌های ۴۲ و ۵۷ و فتنه ۸۸ و ایستادگی آنان پای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: از همین‌رو بنده تصمیم گرفتم که امروز و در اولین سالروز انتخاب دولت مردمی به جای حضور در جلسات نمادین به میان مردم بیایم و پیگیر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام باشم. برای بنده به عنوان نماینده مردم حضور در میان این مردم و رسیدگی به آنچه مایه نگرانی و دغدغه آنان است، دلنشین‌تر از دیدارها و جلسات نمادین است.
رئیس جمهور با اشاره به بازدید خود از تعدادی از طرح‌های نیمه‌تمام، تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی، اقدامات و کارهای زیادی برای این منطقه انجام شده، اما کارهای انجام نشده زیادی نیز باقی مانده است. امروز از پروژه‌هایی بازدید کردیم که بعضی از آنها ۱۷ سال و برخی دیگر حدود ۱۰ سال است که آغاز شده، اما هنوز به اتمام نرسیده‌اند.
ناکامی دشمنان با بصیرت مردم
رئیس‌جمهور در ادامه، با اشاره به اینکه در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰، در کنار شرایط سخت کرونایی، دشمن نیز تلاش می‌کرد مردم را از حضور در پای صندوق‌های رأی منصرف کند، اظهار کرد: اما بصیرت و هوشیاری مردم دشمن را ناکام گذاشت و امروز به لطف خدا وضعیت متفاوت شده و آمار تلفات کرونا از روزانه حدود ۷۰۰ قربانی، تک رقمی شده و در برخی روزها صفر می‌شود که این با لطف خدا، مجاهدت‌های کادر بهداشت و درمان و همراهی مردم حاصل شده است.
عبور از کسری بودجه بدون چاپ پول
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه در ابتدای کار دولت، خیلی‌ها به ما می‌گفتند چگونه می‌خواهید مشکل کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی را رفع کنید، افزود: این در حالی بود که دولت در ماه ابتدایی فعالیت خود با مشکل پرداخت حقوق کارکنان مواجه بود، اما به لطف خدا و آگاهی مردم توانستیم بدون استقراض از بانک مرکزی یا چاپ پول که می‌‌توانست باعث ایجاد مشکلات جدید شود، از این مرحله سخت عبور کنیم.
رأی به عدالت در 1400
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه رأی مردم در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ رأی به اجرای عدالت بود، تصریح کرد: آنچه مردم از ما خواستند مبارزه با فقر، فساد و تبعیض بود و به این عهد خود با مردم وفادار هستیم و ان‌شاءالله با عمل به آنچه وعده کرده‌ایم در میدان عمل دولتی صادق‌‌الوعد خواهیم بود. رئیس‌جمهور، ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طول ۴ سال را وعده دولت، نیاز کشور و تصریح قانون دانست که باید به آن عمل شود.
بیمه شدن 5 میلیون خانوار بدون پرداخت وجه
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در مدت سپری شده از فعالیت دولت مردمی گام‌های خوبی در عرصه‌های آموزش، مسکن و سلامت برداشته شده است، گفت: در این مدت ۵ میلیون خانواده نیازمند بدون پرداخت هیچ وجهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و این روند ادامه خواهد داشت، همچنین در زمینه عدالت آموزشی، جذب، ارتقا و استفاده عادلانه از نیروی انسانی قدم‌های خوبی برداشته شده است.
ساختارهای فسادزا را اصلاح می‌‌کنیم
رئیس‌جمهور یکی از برنامه‌ها و اهداف اصلی دولت مردمی را اصلاح ساختارهای فسادزا عنوان کرد و افزود: بنده در قوه قضائیه با مفاسد برخورد می‌کردم و به اینجا آمدم تا با بسترهای فسادزا مبارزه کنم؛ وعده داده‌ایم ساختارهای فسادزا و آنچه مولد نابرابری است را اصلاح کنیم و این کار را خواهیم کرد.
پیشنهاد به منتقدان برای حضور در میان مردم
آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به برخی اظهارات درباره سفرهای استانی، تصریح کرد: کسانی که به سفرهای استانی و حضور بنده در میان مردم خرده می‌گیرند، تجربه حضور در میان مردم و دیدار با آنان را ندارند. بنده به آنان پیشنهاد می‌کنم که در اجتماعات مردمی حضور یابند و لذت بودن در میان مردم را بچشند. وی با تأکید بر اینکه مسئولان دولت مردمی باید با مردم، از مردم و در میان مردم باشند، اضافه کرد: مردمی بودن درسی است که امام راحل و مقام معظم رهبری در میدان عمل به ما آموخته‌اند، همان گونه که جبهه‌ها را مردم اداره کردند، مشکلات اقتصادی نیز با حضور مؤثر مردم رفع خواهد شد.
دستیابی به نرخ رشد حدود 5 درصدی
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در عرصه اقتصادی، آرامش مردم، بازار و فعالان اقتصادی و رشد اقتصادی را دنبال می‌‌کنیم، افزود: دولت برای سال ۱۴۰۱ رشد ۸ درصدی را هدفگذاری کرده است. در حالی که در آغاز فعالیت دولت مردمی نرخ رشد اقتصادی یک چهارم درصد بود، سال ۱۴۰۰ را با رشد اقتصادی نزدیک به ۵ درصد به پایان رساندیم.
کار مردم در 28 خرداد پایان نیافته است
وی اظهارکرد: کاری که مردم سال گذشته پای صندوق‌های رأی شروع کردند در ۲۸ خرداد پایان نیافت، بلکه این ۲۸ خرداد روز آغاز کار مردم در دولت مردمی است. کار با حضور مردم شروع شده است و رشد اقتصادی و پیشرفت و اقتدار بازدارنده با مشارکت و حضور مردم حاصل خواهد شد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: کار برای رفع همه تهدیدها و کسب قوت و اقتدار در دنیا برای دفاع مقتدرانه از آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی آغاز شده است.
پرهیز دولتمردان از ورود به حاشیه‌ها
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه راهی طولانی پیش رو داریم، خاطر نشان کرد: به‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها آینده را بسیار روشن می‌بینم و یقین دارم که دشمن همان‌گونه که تاکنون در برابر جمهوری اسلامی راه به جایی نبرده، پس از این نیز نمی‌تواند ما را متوقف کرده یا به عقب براند؛ فقط یک راه پیش‌رو داریم و آن راه حرکت به سمت پیشرفت و اجرای عدالت است. رئیس جمهور گفت: دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته سعی کردند برای دولت حاشیه‌سازی کنند، اما به همه دولتمردان تأکید کردم که مانند برخی از دوره‌ها که مسئولان گرفتار حاشیه شدند و زیان آن متوجه مردم و کشور شد، مراقب باشند که گرفتار حاشیه نشوند.
آیت‌الله رئیسی از همه صاحبان قلم و تریبون و جایگاه اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای خواست برای حل مشکلات، دست به دست هم دهند.
رئیس جمهور اظهار کرد: ما مکتبی را می‌پسندیم که باور «ما می‌توانیم» را به تبعیت از امام راحل و مقام معظم رهبری به جامعه القا کند. ما پیرو مقتدای بصیرت‌آفرینی هستیم که تأکید کرد با همراهی مردم هیچ مشکل حل ناشدنی در کشور نداریم؛ به همه تأکید می‌کنم که دچار حاشیه نشوند و بدانند که موفقیت در خدمت به مردم و خدمت به مردم برای خداست و این تنها راه رفع مشکلات کشور است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7935/1/617011/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها