در نشست سیاست های کلی تأمین اجتماعی مطرح شد

سهم اندک تحت پوشش های کمیته امداد و بهزیستی در دهک 1 تا 3


رئیس کارگروه رفاه و تأمین‌اجتماعی کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به گزارشات و پایش‌های موجود در حوزه حمایت از اقشار کم‌برخوردار گفت: طبق پایش‌های موجود، تنها ۲۰درصد افرادی که از کمیته امداد و بهزیستی خدمات می‌گیرند متعلق به دهک‌های یک تا سه هستند و ۸۰درصد این افراد متعلق به دهک ۴ به بالا هستند، چراکه تاکنون در نظام حمایتی، حمایت مبتنی بر تقاضا را از افراد انجام داده‌ایم.
علی حیدری در نشست‌ «سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی از ابلاغ تا اجرا» که با موضوع «تحلیل و بررسی چالش‌ها و چشم‌اندازهای نظام تأمین‌اجتماعی» برگزار شد، با بیان اینکه نظام چند‌لایه‌ای که در سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی مورد ابلاغ قرار گرفته بومی شده است، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از سازمان‌های حمایت‌گر به اشتباه کار بیمه‌ای و بسیاری از سازمان بیمه‌ای، کار حمایتی انجام می‌دهند، دلیل این امر هم به بی‌توجهی به «لایه تأمین حداقل‌ها» معطوف است. در بند ۳ و ۴ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی تأکید شده که باید تصمیمات با رعایت اصول بیمه‌ای و مبتنی بر محاسبات بیمه‌ای و بار مالی بین‌نسلی  انجام شوند. در بند ۵ سیاست‌های کلی در بخش بیمه‌ای به بحث سطوح «پایه»، «مازاد» و «مکمل» توجه شده است تا هرچه افراد از پایه به سمت بالاتر بروند، حق بیمه بیشتری بپردازند و نقش دولت کمتر شود.
به گفته وی، اگر سطح‌بندی یاد شده در بحث بیمه‌ها انجام گیرد، بار مالی بیشتر بر عهده ذی‌نفعان در سطوح بالاتر گذاشته می‌شود و دولت می‌تواند منابع را به سمت افراد فرودست‌تر پیش ببرد.
رئیس کارگروه رفاه و تأمین‌اجتماعی کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توجه به  سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی به بحث پرداخت یارانه‌ها بر اساس «آزمون وسع»، این را هم گفت که تاکنون در کشور ۸۰۰ تا ۱۱۰۰میلیارد تومان به افرادی که بعضاً برخوردار هم هستند یارانه می‌پردازیم که در سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی به بحث پرداخت یارانه‌ها مبتنی بر آزمون وسع، تأکید شده است.
حیدری با بیان اینکه سه هزار صفحه سند پشتیبان برای سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد، درباره توجه سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی به کودکان کار، افزود: در صدر این سیاست‌ها به افراد بی‌سرپرست و گروه‌های هدف اشاره شده است که شامل کودکان کار نیز می‌شود. نمی‌شد تمام افراد شامل گروه‌های هدف را در متن نام برد. از سوی دیگر در بند ۵ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی و در بحث «امداد اجتماعی و امور حمایتی» توجه به کودکان کار دیده شده و تفصیل آن در قانون خواهد آمد. ما بحث امداد حوادث، امداد درمان و امداد اجتماعی را در سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی داریم که کودکان کار و خیابان در حوزه امداد اجتماعی قرار می‌گیرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/22/616382/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها