تغییر رنگ شهرها به آبی افزایشی شد

تداوم آمارهای امیدبخش کرونا در کشور


گروه اجتماعی/ با ادامه تداوم کاهش عدد و رقم‌های کرونا از نیمه دوم اردیبهشت ماه در کشور، خبرهای رسیده از وضعیت پاندمی در جهان حکایت از خیز کرونا در ایالات متحده با زیر سویه BA۲.۱۲.۱ که از خانواده اُمیکرون است، دارد. شناسایی این ساب‌واریانت که از امریکا گزارش شده، نشان می‌دهد شدت بیماری‌زایی و سرعت گسترش بالاتری دارد. اگرچه در 24 ساعت منتهی به روز گذشته طبق جدول روزانه وزارت بهداشت تنها دو بیمار کرونایی جان باختند و 32 مبتلای جدید راهی تخت‌های بیمارستانی شدند اما نگرانی‌ها پیرامون خیز جهش‌های جدید زیر سویه‌های ویروس در دنیا همچنان دارد هرچند که هنوز تحلیل جامع و جهانی درباره این زیر سویه انجام نشده و مشخص نیست که این ساب‌واریانت چقدر می‌تواند به سایر کشورها سرایت کند و حرکتش به چه صورت است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در 24 ساعت منتهی به روز گذشته ۱۹۲ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که 32 نفر از آنها بستری شدند. در این بازه زمانی ۲ بیمار نیز جان خود را به‌دلیل این بیماری از دست دادند. در حال حاضر مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۸۸۰ نفر، جانباختگان نیز به ۱۴۱ هزار و ۳۵۲ نفر رسید.همچنین ۷ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته  یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
 نکته قابل توجه و البته امیدبخش رصد آمارهای وزارت بهداشت کاهش قابل توجه تعداد بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه است. بیمارانی که به‌دلیل وخامت حال‌شان نقش تعیین کننده‌ای در تداوم مرگ‌های تک رقمی و صفر شدن آمارهای فوتی دارند. ۳۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در این میان اگرچه افسار کرونا بخوبی مهار شده است اما نباید کاهش میزان تست‌های تشخیصی را در کم شماری تعداد مبتلایان به بیماری نادیده بگیریم.
در حال حاضر در دنیا به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت سه میلیون و ۱۰۰ هزار تست انجام می‌شود؛ در حالی که این عدد در کشور ما ۶۰۷ هزار تست به ازای یک میلیون نفر است. بر این اساس ما از نظر تعداد تست در دنیا در رتبه ۱۱۸ قرار داریم که وضعیت مناسبی نیست. این نشان می‌دهد که خیلی نمی‌توان تصویر شفافی از وضعیت اپیدمی در کشور ارائه دهیم. از ابتدای پاندمی تاکنون ۵۲ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۰۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است اگر این عدد را به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در نظر بگیریم می‌بینیم تعداد تست‌ها تناسبی با میانگین آمار جهانی تست‌های تشخیصی ندارد. با همه این اوصاف اگر میزان خطر نقشه رنگ‌بندی کرونا را برحسب موارد بستری و مرگ و میر در نظر بگیریم تغییر رنگ شهرها به رنگ آبی آشکار است. پس از حذف رنگ‌های قرمز و نارنجی حالا رنگ آبی در حال غالب شدن بر رنگ زرد در شهرستان‌ها است.
وضعیت واکسیناسیون نیز در ایران نیز بدین ترتیب است که در روزهای گذشته به میزان دو درصد و نیم به جمعیت واکسیناسیون دوز سوم اضافه شده یعنی این عدد از 30 درصد به 32 و نیم درصد رسیده و میزان مراجعه برای تزریق دوز اول و تکمیل واکسیناسیون به کندی پیش می‌رود. تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۲۸۰ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۸۴۳ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۹۰۲ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.
مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۲۵ دوز رسید. راهکار وزارت بهداشت برای تشویق جمعیت برای تزریق دوز سوم و افراد غیرواکسینه محرومیت این افراد از دریافت خدمات دولتی است با این حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره جزئیات این طرح و نحوه و زمان اجرای آن حرفی نزده است.
آمارهای جهانی نیز نشان می‌دهند؛ حدود ۵۰ کشور جهان در زمینه تعداد مبتلایان کرونا، روند افزایشی پیدا کرده‌اند و عمدتاً افزایش در کشورهای امریکای لاتین و امریکای جنوبی است، اما اکنون حتی کشورهای اطراف ما مانند پاکستان، عربستان، قطر، کویت، بحرین و... هم با افزایش موارد ابتلا مواجهند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/22/616381/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها