جزئیات مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور اعلام شد

برگزاری کنکور یکبار قبل از عید و یکبار بعد از عید


گروه اجتماعی/ اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۶۳ این شورا به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد که در محل نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد، طرح جدید ورود به دانشگاه‌ها را به تصویب نهایی رساندند.
در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در روز ۱۷ خرداد سیاست‌های آموزشی و نیز سنجش و پذیرش، با هدف تأمین عدالت آموزشی در راستای ایجاد فرصت برابر برای دانش‌آموزان مناطق محروم در ورود به دانشگاه و بویژه رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی بررسی و به تصویب نهایی رسید.
سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جلسه ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: این جلسه به موضوع اصلاح و تکمیل مصوبه جلسه ۸۴۳ درباره سیاست‌های سنجش و پذیرش اختصاص داشت، اعضای شورا و رئیس محترم جمهوری بر توجه به تأمین عدالت آموزش و رفع اضطراب از داوطلبین ورود به دانشگاه‌ها و خانواده‌ها تأکید داشتند که این مصوبه هر دو امر را با دقت و وسواس مورد توجه قرار داده است.
متأسفانه در حال حاضر ۸۰ درصد قبولی‌ها در رشته‌های پرطرفدار اختصاص به دهک‌های بالای اقتصادی دارد. بر این اساس تأکید شد کسانی که در مناطق محروم هستند باید بتوانند در این نظام به‌صورت متناسب سنجش شوند و شانس مناسبی برای ورود به رشته‌های پررقابت داشته باشند. بنابراین عملکرد ۳ سال آخر دوره متوسطه مهم و نقش تدریجی در ورود به آموزش عالی خواهد داشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نقش ۳ دهک بالای جامعه در کنکور بیان کرد: در حال حاضر با نگاهی به ورودی‌های سال تحصیلی ۹۸-۹۹حدود۸۷ درصد، معدل‌های پایین اختصاص به دهک‌های ۸ و ۹ و ۱۰ دارد. این در حالی است که ۸۴ درصد قبولی‌ها با رتبه زیر ۳۰۰۰ اختصاص به ۳ دهک بالای درآمدی دارد.
بنابر این وضعیت فعلی نشان دهنده‌عدم وجود عدالت آموزشی است. ۸۶ درصد قبولی‌های رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی متعلق به سه دهک بالای اقتصادی بوده و سهم هفت دهک دیگر ۱۴ درصد بوده است. آیا وضع فعلی تأمین کننده عدالت آموزشی است؟ در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، گلستان و گیلان، درصد افراد برخوردار از معدل بین ۱۹ تا ۲۰ در سال دوازدهم، در مجموع رشته‌های ریاضی، تجربی و علوم انسانی کمتر از استان‌های برخوردار به جهت امکانات و توانایی مردم بوده است. براساس مصوبه روز سه‌شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تأثیر قطعی خواهد بود و در کنکور سال ۱۴۰۴، سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.
وی اعلام کرد: سنجش تا الان فقط از طریق کنکور بود اما با مصوبه جدید، سنجش دو بخش می‌شود؛ یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی است و یک بخش مربوط به کنکور است. تأثیر قطعی سوابق تحصیلی درسال ۱۴۰۲ صرفاً ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تأثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تأثیر قطعی خواهد رسید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: تأکید مصوبه جدید این است که کنکور دو بار در سال برگزار شود و سوابق تحصیلی نیز قابل تکرار باشد به این معنا که اگر معدل سه سال آخر مطلوب نبود، دانش‌آموز می‌تواند شرکت در امتحانات را چندین بار تکرار کند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند. کنکور فقط شامل دروس تخصصی می‌شود و دروس عمومی در سوابق تحصیلی تأثیرگذار خواهد بود.
عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در ادامه گفت: کنکور از سال ۱۴۰۲ دچار تحولات اساسی خواهد شد و این مدل برای کاهش اضطراب و حفظ آرامش داوطلبان طراحی شده است. در این مسیر جدید سنجش بر مبنای سوابق تحصیلی و آزمون خواهد بود و کنکور بر محتوای کتب درسی متکی است. در سال ۱۴۰۱ هیچ گونه تغییری نداریم و گزینش نهایی از ۴۰ درصد سابقه تحصیلی مثبت و ۶۰ درصد نمره کنکور خواهد بود. تا هفته آینده جزئیات آن را اعلام می‌کنیم، بر این اساس یک نوبت آزمون قبل از عید خواهد بود و یکی بعد از عید در تیرماه خواهد بود. در این دو آزمون هم‌ترازی صورت می‌گیرد.
پورعباس تأکید کرد: در کنکور سال آینده اولاً دروس عمومی نخواهیم داشت و تمامی سؤالات دروس عمومی از کنکور حذف می‌شوند و بررسی آنها به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان منتقل خواهد شد که این سوابق در طول سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ بررسی و اعمال می‌شود. همچنین از سال آینده کنکور از دروس اختصاصی به‌صورت دو بار در سال برگزار می‌شود و نتایج و نمره داوطلبان در این آزمون تا دو سال معتبر است.
به گفته وی، یک شیوه پذیرش در دانشگاه‌ها نیز فقط بر اساس سوابق تحصیلی بر مبنای معدل معمولی دانش‌آموزان است و هم اکنون حدود ۸۵ تا ۸۶ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را شامل می‌شود.
تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور امسال نیز به‌صورت مثبت اعمال می‌شود
معاون وزیر علوم که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، با بیان اینکه تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده به‌صورت قطعی اعمال خواهد شد، گفت: تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور امسال نیز به‌صورت مثبت اعمال می‌شود به این معنی است که اگر داوطلبی نمره خوبی در کنکور کسب کرد معدل پایین و سوابق تحصیلی وی نمره کنکور را پایین نمی‌آورد، اما معدل در صورتی که بالا باشد، می‌تواند همین نمره را افزایش بدهد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه از سال آینده زیرگروه‌ها در کنکور حذف می‌شوند، گفت: این تغییر بسیار مهم است و داوطلبان باید خود را برای این تغییر آماده کنند و ما صرفاً یک زیرگروه خواهیم داشت و زیرگروه‌های دو، سه یا چهار نخواهیم داشت. افراد بر مبنای یک نمره انتخاب رشته خواهند کرد. به سازمان سنجش آموزش کشور تکلیف شد این موضوع تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف شده و به داوطلبان اطلاع‌رسانی شود که امیدواریم تا خردادماه به این هدف برسیم.
فرصت به وزیر علوم برای بررسی «طرح پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها»
در کنار این اخبار، شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر علوم را موظف کرده طی یک فرصت شش ماهه بررسی «طرح پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها» را اعلام کند. محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشتر از طرح استاد محور کردن سیستم پذیرش و دانشجویان خبر داد بدین صورت که هر استاد از طریق سازمان سنجش دانشجو بگیرد، یا هر استاد در سازمان سنجش یک کد داشته باشد و دانشجو از طریق سازمان سنجش استاد خود را انتخاب کند. البته این در حد یک طرح بیان شد.
در این راستا، رجبعلی برزویی، معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب مصوبه جدیدی تحت عنوان تعیین حد نصاب برای دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو خبر داد و گفت: بر این اساس به وزارت علوم تأکید شد که ظرف ۶ ماه امکان اینکه دانشگاه‌هایی که بتوانند خودشان در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو داشته باشند را بررسی کند، یعنی پذیرش از طریق سازمان سنجش صورت نگیرد و این سازمان صرفاً امر سنجش را انجام داده و کارنامه‌ای را از عملکرد هر داوطلب ارائه دهد و بر اساس آن دانشگاه‌ها بتوانند خودشان دانشجو را پذیرش کنند. این بحث صرفاً به‌عنوان یک طرح اعلام شد و وزیر علوم موظف است روی آن کار کارشناسی انجام دهد تا براساس آن برخی از دانشگاه‌ها بتوانند خودشان اقدام به پذیرش دانشجو کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7927/22/615857/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها