ژنرال «جان آلن» متهم است در لابی برای قطر بر سیاست خارجی امریکا تأثیر گذاشته است

رسوایی لابی‌گری ژنرال 4 ستاره امریکایی


بنفشه غلامی/ سال‌ها است، اندیشکده‌های بزرگ جهان به جایگاهی برای لابی کشورهای مختلف تبدیل شده‌اند. این لابی‌ها عموماً توسط کسانی انجام می‌شود که شاید کمتر اسم آنها به گوش رسیده باشد. اما روز گذشته اف‌بی‌آی در یک افشاگری کم‌سابقه فاش کرد، ژنرال «جان آلن»، یکی از نامدارترین ژنرال‌های 4 ستاره امریکایی که در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما»، نماینده ویژه امریکا در ائتلاف جهانی داعش بود، فرماندهی نیروهای امریکایی در افغانستان را برعهده و ریاست ستاد فرماندهی مشترک امریکا را هم در دست داشت، به لابی قطر در اندیشکده بروکینگز تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، اف‌بی‌آی اعلام کرده، اسنادی که به دست آورده نشان می‌دهد، «جان آلن» نیز از ریاست خود بر اندیشکده «بروکینگز»، استفاده کرده تا برای قطر در این اندیشکده لابی کند و مطالبی منتشر شود که در جهت منافع دوحه باشد. اف‌بی‌آی نیز در تحقیقات خود اعلام کرده که شواهد حاکی است، تخلفات ژنرال 4 ستاره امریکایی عمدی بوده است.
آغاز لابی‌گری بعد از بازنشستگی
اسنادی که اف‌بی‌آی درباره «جان آلن» به دست آورده نشان می‌دهد، وی کار خود در این خصوص را 4 سال بعد از بازنشستگی‌اش، یعنی از سال 2017 آغاز کرده است، یعنی از زمانی که بحران در روابط قطر با کشورهای عربی آغاز شد. «آلن» که در آن زمان همچنان صاحب نفوذ در دولت امریکا بود، شروع به دادن اطلاعات نادرست به دولت امریکا در خصوص قطر کرد و این در حالی بود که هیچ کس مطلع نبود او در حال معاملات چند میلیون دلاری با قطر است.
اف‌بی‌آی همچنین فاش کرده، سال 2020 نیز جلسه پرسش و پاسخی با «آلن» درباره کارش برای قطر داشته، اما او پاسخ درستی به سؤالات نداده و تأکید کرده بود که عامل قطر نیست و تلاش‌هایش در قطر در سال 2017 برای جلوگیری از وقوع جنگی جدید در خلیج فارس بوده است.
این در حالی بود که در شروع این بحران به نظر می‌رسید، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور وقت امریکا، قطر را در این بحران مقصر می‌دانست اما بعد از چندی دیدگاه دولت امریکا نسبت به بحران قطر و سایر کشورهای عربی تغییر کرد و لحن «ترامپ» به گونه‌ای شد که دوستدار قطر نشان می‌داد. اف‌بی‌آی معتقد است، لابی‌گری‌های «آلن» در این تغییر دیدگاه تأثیر داشته است. بنا بر اسناد اف‌بی‌آی «آلن» در روزهای نخست این بحران در ایمیلی به «مک مستر» که در آن زمان مشاور امنیت ملی امریکا بود، به وی اعلام کرد که قطری‌ها «نیازمند کمک هستند» و بهتر است کاخ سفید در بیانیه‌ای از همه طرف‌های بحران بخواهد «خویشتن‌دار باشند.» چند روز بعد «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه وقت امریکا دقیقاً همین موضع را اتخاذ کرد.
سایر درآمدها
به گزارش «نیویورک تایمز»، «آلن» درآمدهای غیرقانونی دیگری هم داشته است؛ از جمله در یک مورد با یک شرکت امنیتی اسرائیلی به توافق رسیده بود تا در قبال دریافت ماهانه 10 هزار دلار و همچنین 1.5 درصد کارمزد، برای این شرکت کسب‌و‌کارهای جدید پیدا کند. در همین ارتباط «آلن» تلاش کرد دولت قطر را به بستن قراردادی 72 میلیون دلاری با این شرکت امنیتی مجاب کند که کارمزد او از این قرارداد، بالغ بر یک میلیون دلار می‌شد.
بنابر این گزارش، لابی‌گری «جان آلن» برای قطر در حالی فاش شده است که قانون فدرال امریکا تأکید می‌کند، هر کسی که برای یک دولت خارجی لابی می‌کند، موظف است در دادگستری امریکا ثبت‌نام کند تا این لابی به طرق قانونی انجام شود. اما «آلن» با مخفی کردن این مسأله تلاش کرده تا بر تصمیمات دولت امریکا تأثیر بگذارد. بنابر این گزارش، ماه پیش نیز «توماس باراک جونیور»، دوست و مشاور غیررسمی «دونالد ترامپ» با اتهام مشابهی روبه‌رو شد و اسناد نشان دادند، وی برای امارات لابی کرده و بر سیاست خارجی امریکا در قبال این کشور تأثیر گذاشته است.
رسوایی دامنه‌دار
تحقیقات اف‌بی‌آی درباره «جان آلن»، باعث شده است، چندین سیاستمدار دیگر امریکایی نیز درگیر این پرونده شوند. یکی از آنها «ریچارد اولسون»، سفیر سابق امریکا در امارات و پاکستان است که دو ماه پیش او نیز متهم شد، با دریافت پول از دولت قطر، تلاش کرده بر سیاست امریکا در قبال این کشور تأثیر بگذارد. «عماد زوبری»، یک فعال سیاسی و حامی مالی سیاسی نیز که به خاطر فساد در حال گذراندن محکومیت خود در زندان است، فرد دیگری است که به پرونده «آلن» مرتبط است. بجز این دو نفر چند نماینده کنگره که نامشان هنوز فاش نشده، در ارتباط با این پرونده مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.
مؤسسه «بروکینگز» که یکی از با نفوذترین اندیشکده‌های امریکایی است، روز گذشته به پرسش‌ها درباره پرونده «آلن» هیچ پاسخی نداد. این در حالی است که قطر مدت‌ها است، یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی این مؤسسه است، هرچند اخیراً «بروکینگز» مدعی شده بود، دریافت کمک‌های مالی از قطر را متوقف کرده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7927/4/615746/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها