همکاری برای تغییر موازنه قدرت

چشم انداز تجارت ۴۰ میلیارد دلاری تهران مسکو


جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو روسیه در مسیر توسعه روابط راهبردی خود افزایش مبادلات تجاری‌شان تا سقف 40 میلیارد دلار را در دستور کار دارند. توافقی که نشان از بازتاب یافتن قرابت روابط دیپلماتیک دو کشور در مراودات تجاری‌شان دارد و در شرایطی که مواجهه هر دو کشور با امریکا و متحدان اروپایی‌اش وضعیتی جدی‌تر از گذشته یافته به معنای فراهم شدن امکان شکل‌گیری صورت‌بندی جدیدی در روابط بین‌الملل و تغییر در موازنه قدرت است.
وزیر نفت روز گذشته با اعلام خبر افزایش سقف مبادلات تجاری تهران- مسکو درباره زمانبندی تحقق هدف مبادلات تجاری سالانه ۴۰ میلیارد دلاری با روسیه، گفت: با وجود توافق‌ها و تفاهمنامه‌هایی که بعضی از آنها در حوزه انرژی به قرارداد منجر شده است در نظر داریم ظرف یک سال و نیم آینده و با برنامه‌ریزی که در دستور کار داریم به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال در روابط تجاری ایران و روسیه برسیم.
به گزارش ایرنا، جواد اوجی که در مراسم روز ملی روسیه سخن می‌گفت با بیان اینکه ایران و روسیه دو همسایه بزرگ در منطقه هستند که اشتراک زیادی در زمینه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی دارند و خوشبختانه این رابطه در دولت سیزدهم از روند رو به رشدی برخوردار بوده است که امیدوارم تعمیق یابد، اظهار داشت: وزارت نفت، علاوه بر تلاش در حوزه استراتژیک دو کشور، از همکاری با سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها حمایت می‌کند. وی با اشاره به اینکه امیدواریم با توجه به دیدار رؤسای جمهور دو کشور، تعمیق مناسبات ایران و روسیه پیگیری شود، گفت: البته سفر معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران، به عزم جدی برای گسترش روابط میان دو کشور کمک می‌کند.

پایان سلطه دلار
اوجی با تأکید بر اینکه اجرای پروژه همکاری بانکی روسیه، چین و ایران، در آینده‌ای نزدیک به سلطه دلار خاتمه خواهد داد، این موارد  را نشان‌دهنده ظرفیت‌های موجود در رابطه ایران و روسیه برای ایجاد تغییر موازنه قدرت دانست و تصریح کرد: ایران و روسیه به عنوان دو بازیگر مهم در تأمین نفت و گاز می‌توانند تأمین‌کننده انرژی در جهان باشند. بازی با این دو کشور مهم، تهدیدی برای امنیت جهان و تأمین انرژی خواهد بود.
 
تحریم دامنگیر تحریم‌کنندگان
همکاری‌های ایران و مسکو در شرایطی در حال توسعه است که روسیه پس از آغاز جنگ با اوکراین با موج جدیدی از تحریم‌ها روبه‌رو شده است. مواجهه با تحریم‌های گسترده تجربه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های متمادی از سر گذرانده و توانسته است در برابرشان ایستادگی کند.
اوجی در ادامه سخنان خود به مناسبت روز ملی روسیه به تجربه مشترک این روزهای دو کشور در مقابله با تحریم اشاره کرد و با بیان اینکه وابستگی اروپا به انرژی باری نیست که براحتی جبران شود و بازی که امریکا انجام می‌دهد به سود کشورها نیست و این تجربه در سایر کشورها تکرار شده است، گفت: تحریم راه چاره تحریم‌کنندگان نیست و بزودی دامنگیرشان خواهد شد.
وزیر نفت از فرصت این سخنرانی برای تأکید بر استقبال ایران از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه نفت و گاز استفاده کرد و یادآور شد: جمهوری اسلامی با ذخایر نفت و گاز رتبه اول را در جهان دارد. ما امروز بیش از یک میلیارد مترمکعب ظرفیت تولید گاز و چهار میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت داریم و طی برنامه هشت‌ساله برای افزایش تولید نفت و گاز کشور برنامه‌ریزی کردیم.
توسعه روابط تهران و مسکو هدف‌گذاری بود که با طرح دکترین نگاه به شرق در سیاست خارجی کشورمان از سال‌ها پیش مطرح بود با این حال در دولت گذشته تحت تأثیر تمرکز دستگاه دیپلماسی بر مذاکرات هسته‌ای و تنش‌زدایی از رابطه با غرب قرار گرفت؛ وضعیتی  که با روی کار آمدن دولت سیزدهم به نحو قابل ملاحظه‌ای تغییر یافت و نتایج این تغییر رویکرد طی نزدیک به یک‌سال گذشته خود را در رویدادهای مهمی همچون پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان شانگهای و ترمیم و تقویت روابط با کشورهای حوزه آسیای میانه که بی‌تأثیر از تقویت روابط ایران و روسیه نبوده است، ملاحظه کرد.
دو کشور بویژه پس از دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در مسکو و تأکید سران دو کشور بر رفع موانع تجارت و توسعه روابط اقتصادی، فصلی جدید از روابط را آغاز کردند. هر چند ارتقای روابط اقتصادی  ایران و روسیه  در آن مقطع با مشکلاتی همچون فراهم نبودن برخی زیرساخت‌ها و موانع گمرکی و بانکی روبه‌رو بود، اما به نظر می‌‌رسد اشتراک پیدا کردن بیش از پیش روسیه با ایران در مواجهه با پدیده تحریم، فرصتی است که می‌تواند برخی موانع از جمله موانع مطرح در مبادلات بانکی را بی‌معنا سازد و به مؤلفه‌ای برای توسعه بی‌سابقه مراودات تجاری و اقتصادی ایران و روسیه منتهی شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7926/1/615718/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها