بازی صهیونیست‌ها با کارت آژانس


امریکا و سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی را به شورای حکام ارائه دادند

گروه سیاسی/ کشورهای منظومه غرب در شرایطی در حال تدارک تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی هستند که تهران «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس را نسبت به روند جاری همکاری دوسویه این نهاد بین‌المللی بی‌اعتنا می‌داند. «گروسی» دو روز پیش در آغاز نشست شورای حکام مدعی شد تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع نکند، این سازمان نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان را تأیید کند. بنابراین موضوعات پادمانی مربوط به این سه مکان باقی مانده است. در پی طرح همین ادعا خبرگزاری فرانسه اعلام کرده امریکا و تروئیکای اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند که از ایران می‌خواهد به سؤالات پادمانی آژانس درباره سه مکان هسته‌ای فوراً پاسخ دهد.
ماجرای سه نشست فنی ایران و آژانس
درخواست از ایران برای شفاف‌سازی درباره مکان‌های ادعایی در حالی مطرح شده که این موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل سفر اسفندماه سال گذشته مدیرکل آژانس به تهران بود. در پی همین سفر بود که قرار شد روند شفاف‌سازی برای حل این موضوعات اختلافی تا آخر خردادماه جاری طی شود. ایران نیز با هدف همکاری مسالمت‌آمیز در مسیر راستی‌آزمایی، در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسئولان ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته، توضیحات و مستندات فنی لازم را دراختیار مقام‌های مسئول آژانس قرار داد؛ اما این در حالی است که مدیرکل آژانس بی‌اعتنا به روندی که برای حل‌وفصل موضوعات اختلافی به جریان افتاده، همچنان نسبت به فعالیت‌های ایران در مکان‌های ادعایی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده سابق کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در وین، معتقد است اگر فشار سیاسی به آژانس وارد نمی‌شد، امکان حل‌وفصل موضوع میان ایران و آژانس بسیار بالا بود. پیش‌تر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز تأکید کرده بود «گروسی» اراده‌ای برای تأیید جواب‌های قانع‌کننده ایران پیرامون موضوعات ادعایی ندارد. اسلامی همچنین یادآور شد که «دسترسی آژانس به تصاویر ضبط شده دوربین‌ها در مکان‌های تحت نظارت آژانس، وابسته به سرنوشت توافق هسته‌ای بوده است.»

اصرار آژانس بر تصاویر نامعتبر
سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم در تأیید سیاسی‌کاری آژانس درباره ادعاهایی که درباره سه مکان ادعایی در ایران مطرح شده است، اعلام کرد که آژانس بر تصاویر ماهواره‌ای نامعتبر تأکید می‌کند که با وضعیت فعلی مکان‌های یاد‌شده مغایرت دارد. وی گفته است: «مدیرکل آژانس به جای آنکه عدم مطابقت عکس‌های ماهواره‌ای را با وضعیت جغرافیایی فعلی دلیلی بر تردید به گزارش‌های عوامل صهیونیستی تلقی نماید، به استدلال‌های خرابکاری انسانی احتمالی در آن محل که توسط طرف ایرانی مطرح شده است شک می‌‌کند.» به اعتقاد سخنگوی سازمان انرژی اتمی، «گروسی» واضح‌ترین دلایل چنین توطئه‌ای را نادیده انگاشته و از ایران می‌خواهد دلایل قانع‌کننده‌تری برای مغایرت موردنظر ایشان ارائه نماید؛ حال آنکه مدیرکل آژانس با اندکی توسل به اصول و اسلوب منطق می‌تواند تصور کند کشور پهناوری همانند ایران با داشتن تنوع جغرافیایی، مستعد آن است که در نقاطی دور افتاده از آن، با انجام خرابکاری انسانی آلودگی به وجود آید و اگر مقرر شود قرائن دیگر را فقط با همین استدلال نادیده بگیرد، این بازی طراحی شده از سوی رژیم فاسد صهیونیستی هردم به طریقی ادامه یافته و کشور باید مدام در حال پاسخ به گزارش‌های ساختگی دشمنانش باشد.

مخالفت قاطعانه روسیه و چین
با بالا گرفتن احتمالات درباره صدور قطعنامه‌ای علیه ایران؛ چین و روسیه دو عضو دیگر برجام مخالفت خود را با این قطعنامه پیشنهادی اعلام کردند. در همین زمینه سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن اعلام مخالفت کشورش با این اقدام، از امریکا خواست در اسرع وقت تصمیمات سیاسی اتخاذ کند و به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهد. «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه بر مخالفت قطعی کشورش با این قطعنامه تأکید کرد و گفت: موضوعات در دستورکار همکاری ایران و آژانس باید در مسیر فنی حل‌وفصل شود. «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز با بیان اینکه قصد شرکت‌کنندگان غربی در مذاکرات وین برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در اجلاس فعلی شورای حکام آژانس، برای برجام بسیار مخرب است، تأکید کرد: «روسیه به هیچ‌وجه خود را با چنین قطعنامه‌ای همراه نخواهد کرد.»

رد پای صهیونیست‌ها
تردیدی وجود ندارد که قطعنامه احتمالی شورای حکام تحت‌تأثیر تلاش مقام‌های صهیونیستی برای ایجاد جبهه جدید فشار علیه ایران در دستور کار قرار گرفته است. «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی همزمان با برگزاری نشست شورای حکام با بیان اینکه این رژیم در تلاش برای مقابله با ایران است، از آژانس خواست که هشداری آشکار درباره برنامه هسته‌ای به ایران بدهد.
این در حالی است که آژانس در سال‌های اخیر همواره بر مبنای ادعاهای رژیم‌صهیونیستی، اتهام‌هایی علیه روند صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مطرح کرده است. گشوده شدن مجدد پرونده بسته‌شده و ابعاد احتمالی نظامی به‌واسطه ادعاهای غیرمستند رژیم‌صهیونیستی امری است که از آسیب‌پذیری و سیاسی‌کاری آژانس در زمینه انجام راستی‌آزمایی‌های مستقل حکایت می‌کند.
از این‌رو با‌ وجود پیشینه مثبت تعامل ایران با آژانس و تأکید کلیه گزارش‌های 18گانه آژانس مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، رژیم‌صهیونیستی و کشورهای غربی در حال هدایت پرونده ایران از فاز فنی-حقوقی به فاز سیاسی هستند. حال آنکه ایران طرح هرگونه درخواست و سؤال از سوی آژانس مبتنی بر مدارک ادعایی و جعلی را در مغایرت با اساسنامه آژانس و نظام ‌راستی‌آزمایی می‌داند و معتقد است این ادعاهای موهوم تعهدی برای کشورمان مبنی بر پاسخگویی به چنین درخواست‌هایی ایجاد نمی‌کند.
ایالات‌متحده، انگلیس، فرانسه و آلمان در حالی پیش‌نویس قطعنامه‌‌ را به آژانس ارائه کرده‌‌اند که خبرنگار رسانه امریکایی «فارین پالیسی» در توئیتی به نقل از منابع آگاه خبر داده است این قطعنامه ضد‌ایرانی احتمالاً امروز (چهارشنبه) یا صبح فردا پنجشنبه به رأی گذاشته خواهد شد. او در ادامه نوشته که لحن این پیش‌نویس ملایم است و در آن هیچ اشاره‌ای به ارجاع این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل نشده است.

تهران، آماده پاسخ به ماجراجویی‌ها
همزمان با شتاب گرفتن تحولات آژانس، وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی مجلس اعلام کرد که اگر «قطعنامه صادر شود، در مذاکرات هسته‌ای تجدید‌نظر می‌کنیم» 
محمود عباس زاده مشکینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ‌ملت، از برگزاری نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درخصوص نشست شورای حکام و مذاکرات وین خبر داد و گفت: این نشست با حضور همه اعضای کمیسیون و مسئولان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی فردا (چهارشنبه 18 خردادماه) برگزار خواهد شد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این نشست تحولات مربوط به مذاکرات وین، مباحث مربوط به موضعگیری اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین تلاش سه کشور اروپایی در نشست فصلی شورای حکام درباره ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7926/1/615717/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها