نگاهی به میدان‌داری دولت در التیام زخم آبادان

متروپل؛ نماد ناکارآمدی گذشته


گروه سیاسی/ یک هفته از حادثه متروپل می‌گذرد؛ روزهایی سخت برای مردم و مسئولین جدید کشور. روزهایی که سنگینی آن نه تنها بر دوش آبادانی‌ها بلکه بر شانه‌های یک کشور احساس شد. هنوز مشخص نیست چه میزان دیگر از آوارهای ناکارآمدی باید برداشته شود تا خانواده‌های داغدیده کمی آرام شوند. اما بارقه‌ امید وقتی به جان خسته‌ بازماندگان تزریق شد که تلاش‌های بی‌وقفه دولتمردانی را دیدند که مردانه کنار آبادان ایستادند و آنها را تنها نگذاشتند. از روز اولی که خبر این حادثه مخابره شد رئیس جمهور که در سفر عمان به سر می‌برد به‌سرعت به وزیر کشور و سایر مسئولان دولتی برای گسیل امکانات و امدادرسانی دستور داد. هنوز چند ساعتی از عصر روز حادثه نگذشته بود که احمد وحیدی و محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، خود را به فرودگاه مهرآباد رساندند تا به‌سرعت به شهر محل حادثه پرواز کنند. گرد و خاک و شرایط نامساعد جوی این پرواز را به تأخیر انداخت تا آنکه دولتمردان توانستند در ساعت سه بامداد به محل حادثه متروپل برسند و بلافاصله جلسه اضطراری کمیته بحران با حضور مقامات کشوری و استانی برگزار شود.
هیچ مسئولی حق خوابیدن ندارد
وحیدی در این جلسه تأکید کرد، اولویت تیم‌های امداد باید نجات جان افراد گرفتار شده باشد و تا زمانی که همه افراد زنده در آوار متروپل نجات پیدا نکرده‌اند هیچ مسئولی حق خوابیدن ندارد. وزیر کشور که از طرف دولت این مسئولیت بزرگ را برعهده داشته، خود در تمام طول این مدت فرماندهی اقدامات و هماهنگی‌های استان را با کمک استاندار برعهده می‌گیرد. جلسات گوناگون با کارشناسان مختلف، مسئولان امداد و نجات، مهندسان سازه، لرزه‌نگار و... برای گرفتن بهترین تصمیم در بدترین وضعیت و اقدامات شبانه‌روزی و میدانی و نظارت مستقیم وزیر به عنوان اتفاقی کم‌سابقه قلمداد می‌شود. این اقدامات عملیاتی باعث شده است تا نیروهای مردمی نیز پابه‌پای مسئولین برای حل مسأله تلاش کنند. حجم بالای فعالیت‌های دولتمردان باعث شد حتی کار وزیر کشور به دلیل کم‌خوابی، افت فشار و افت قند خون به سرم و اقدامات درمانی کشیده شود. با این وجود مسئولان دولتی دست از فعالیت نکشیده و همچنان مشغول به خدمت‌رسانی هستند.
حضور میدانی معاون اول
اقدامات دولت به حضور شبانه‌روزی عالی‌ترین مقام وزارت کشور ختم نمی‌شود. معاون اول رئیس جمهور نیز با حضور در میدان عملیات آبادان، ضمن ابراز همدردی مستقیم با خانواده‌های عزادار قول داد که بدون هیچ اغماضی و به صورت قاطعانه و جدی با مقصران این حادثه دلخراش برخورد شود. وی خبر داد، فساد گسترده میان مالک ساختمان، پیمانکار، ناظر و دستگاه‌های دارای مجوز و مسئول در دولت گذشته به بروز این فاجعه دردناک منجر شده است. مخبر همچنین در جریان حضور در محل وقوع حادثه، از نزدیک گزارش‌های میدانی در خصوص پیشرفت کار را دریافت و دستورات لازم برای تسریع این عملیات را صادر کرد.
حضور بی‌وقفه مسئولان عالی‌رتبه دولتی در محل وقوع حادثه در حالی است که همچنان نگرانی‌ها درخصوص فروریختن بقیه برج متروپل و دوچندان شدن مشکلات آواربرداری و حتی از دست دادن جان نیروهای مختلف دولتی و مردمی امدادرسان وجود دارد. گزارش‌ها از وضعیت نامعلوم روزهای آینده البته باعث نشده است که دولتمردان به رسم گذشتگان به دستورات پشت میز بسنده کرده و برای حفظ جان خود، از محل حادثه دوری کنند.
بازار «داغ سواری»
با وجود حضور جهادی مسئولان و تلاش‌های صادقانه، شایعات فراوانی درخصوص عدم توجه مسئولان به مسأله آبادان برای رویارویی مردم و دولت مشاهده می‌شود. این اتفاق حتی باعث شد امام جمعه اهواز که در روزهای اخیر تصاویر حضور میدانی‌اش رسانه‌ای شده است در خطبه‌های نماز جمعه به شایعات پاسخ دهد. حجت‌الاسلام سید محمدنبی موسوی‌فرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در مصلای مهدیه اهواز، شایعه عدم حضور مسئولان را در محل حادثه رد کرد و گفت: «از روز دوشنبه که این حادثه رخ داد، وزیر کشور شبانه‌روز در محل حاضر بوده و مدیریت را برعهده داشته، معاون اول رئیس جمهور نیز امروز به محل حادثه آمده، مسئولان استانی و نیروهای امدادی از خوزستان و برخی استان‌ها نیز حضور داشتند و خود نیز چندین بار برای پیگیری امور و بازدید حضور یافتم.» امام جمعه اهواز همچنین با اشاره به میزان قابل توجه امکانات دولتی گفت: «خیابان‌های اطراف ساختمان متروپل مملو از ابزارهایی است که از شهرهای تهران، شیراز و چند استان دیگر با افراد باتجربه آمده‌اند.» با وجود این حجت‌الاسلام موسوی‌فرد با بیان اینکه یکی از دلایل طولانی شدن روند آواربرداری تقصیر خودمان است، ادامه داد: «اگر چه حضور مردم برای امدادرسانی جای تقدیر دارد اما ازدحام جمعیت باعث کندی کار می‌شود به طوری‌که شلوغی سبب مسدود شدن مسیرها شده و با وجود اصرار به این افراد برای خروج از محل حادثه، عده کمی به این توصیه عمل می‌کردند، برخی هم برای گرفتن عکس به محل می‌آیند.» با وجود گسیل فراوان امکانات و نیروهای متخصص، باید توجه داشت که عرض کم خیابان محل وقوع حادثه و اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از افزایش آوارها و ریزش کامل برج باعث می‌شود تا سرعت پیشرفت اقدامات از ماجرای پلاسکو کمتر باشد.
با این حال رسانه‌های وابسته به آل سعود چه به زبان فارسی و چه عربی با انواع و اقسام تبلیغات سوء و حتی نشر اکاذیب از قول خانواده جانباختگان، بی‌توجه به سختی بحران ایجاد شده به دنبال ماهی‌گیری خود از آب گل‌آلود و نشستن بر زخم آبادان بودند؛ این درحالی است که همچنان خطر سقوط باقی‌مانده متروپل محتمل است و هر چه‌زودتر باید عملیات عبور از بحران به پایان برسد. مسأله‌ای که اما با واکنش قابل توجه مردم آبادان رو‌به‌رو شد تا آنجا که گروه‌های مردمی دست در دست دولتمردان با پشتیبانی از امدادگران در حال ورق زدن برگی تلخ از تاریخ مردم آبادان بوده و نسبت به جریاناتی که بر داغ‌شان سواری می‌کنند، بخوبی آگاهند.

بــــرش
اعلام عزای عمومی در سراسر کشور

هیأت دولت امروز یکشنبه 8 خرداد را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد. با توجه به دریافت گزارش وزیر کشور از حادثه تلخ فروریختن ساختمان متروپل آبادان، هیأت دولت ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدیده، به احترام جانباختگان این حادثه و ابراز همدردی با خانواده‌های محترم و مردم استان خوزستان به ویژه شهر آبادان، امروز یکشنبه 8 خرداد را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7919/1/614815/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها