از سوی کمیسیون ملی یونسکو صورت گرفت

اعطای «نشان‌ خورشید» به عبدالمجید ارفعی


نشان «خورشید» کمیسیون ملی یونسکو به همراه نشان ایکوم به «عبدالمجید ارفعی»، متخصص زبان‌های باستانی و خط میخی ایلامی اهدا شد. این پژوهشگر بعد از دریافت این نشان‌ها گفت: امروز نه بزرگداشت من، بلکه بزرگداشت استادانی است که به من آموختند تا امروز من اینجا باشم. من گِره‌ای از نقش قالی فرهنگ ایران‌زمین هستم و این نقش قالی است که زیبا است.
روز گذشته در پنجمین مراسم «تماشای خورشید»، بزرگداشت «عبدالمجید ارفعی» پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی و مترجم خط میخی ایلامی به همت کمیسیون ملی یونسکو ایران و با مشارکت موزه ملی ایران و ایکوم برگزار شد. در این مراسم، رئیس موزه ملی ایران به همکاری ارفعی در خوانش الواح گلی تخت جمشید در مؤسسه باستان‌شناسی شیکاگو اشاره کرده و گفت: تا کنون به همت این متخصص زبان شناس ۲ هزار و ۲۶ قلم از این گل‌نوشته‌ها به ایران بازگشته است. همچنین این پژوهشگر در سامان‌دهی کتیبه‌های موزه ملی ایران نقش بسزایی داشته و بیش از پنج‌هزار اثر را به سامان رسانده است. به گفته دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، ارفعی «ذوالقرنین» را رمزگشایی کرده و همگان فهم این هویت را مرهون تلاش‌های وی هستند. علی بلوکباشی، پژوهشگر و انسان‌شناس نیز در مقام پاسداشت این متخصص زبان‌های باستانی گفت: عبدالمجید ارفعی با خوانش گل‌نوشته‌های تخت‌جمشید اوضاع مالی و اداری دوره هخامنشیان را کاملاً روشن کرده است. از این‌رو بزرگترین خدمت وی روشن کردن دریچه‌ای از اوضاع اقتصادی و سازمان کار در دوره هخامنشی برای همگان بود.
حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو هم در سخنانی ارفعی را رمزگشایی «ذوالقرنین» می‌داند و می‌گوید: «ما فهم این هویت را مرهون تلاش شما هستیم.»
میرجلال‌الدین کزازی، استاد دانشگاه و شاهنامه‌پژوه، علی بلوکباشی، پژوهشگر و انسان‌شناس و ژاله آموزگار، اسطوره‌شناس از دیگر اندیشمندان و سخنرانان این مراسم بودند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7919/1/614810/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها