درکنار همدلی مردم ، دولت نیز تمام همت خود را برای آوار برداری و نجات مصدومان احتمالی به کار گرفته است

ایران همدرد آبادان


گروه سیاسی/ «دولت تمام امکانات و همت خود را به کار گرفته تا به نحو فوری و کامل به آسیب‌دیدگان کمک شود و عملیات نجات نیز تا زمان ممکن ادامه خواهد یافت.» این پیام و تأکید رئیس‌جمهور برای امداد و رسیدگی همه‌جانبه به حادثه سقوط متروپل آبادان است که در جلسه فوق‌العاده بررسی آخرین وضعیت این حادثه بیان شد. این جلسه پنجشنبه گذشته در دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد و طی آن، گزارش‌های هیأت‌های اعزامی و نمایندگان دستگاه‌های درگیر در میدان، بررسی شد. همچنین آیت‌الله رئیسی، پیام رهبر معظم انقلاب درباره این حادثه را قرائت کرد که در آن بر «مجازات عبرت‌آموز» مقصران تأکید کردند. این جلسه را می‌‌توان نقطه عطفی در فرایند امداد و نجات این حادثه دانست. نقطه عطف، به این معنی که از ساعات نخست پس از سقوط متروپل آبادان، دولت همه ظرفیت‌های خود را به میدان آورده بود.
 قرائت پیام رهبر انقلاب در جلسه فوق‌العاده دولت
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، عصر پنجشنبه گذشته، جلسه فوق‌العاده بررسی گزارش‌های هیأت‌های اعزامی و پیگیری و نظارت بر آخرین اقدامات انجام شده در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان در دفتر ریاست جمهوری و با حضور آیت‌الله رئیسی و مقامات مسئول برگزار شد. در این جلسه معاون اول رئیس‌جمهور و نمایندگان دستگاه‌های مختلف خدمات‌رسان در حادثه اخیر آبادان حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی مشتمل بر تسلیت به مردم داغدار آبادان و نیز دستور خطاب به مسئولان برای رسیدگی به ابعاد مختلف این حادثه و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه از سوی رئیس‌جمهور قرائت شد.
متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حادثه ‌تأسف‌بار آبادان علاوه بر نیاز به سرعت عمل و استفاده از همه‌ ظرفیت‌ها برای کاستن از تلفات که اکنون در درجه‌ اول اهمیت است، وظیفه‌ پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنان با همکاری قوه قضائیه و نیز تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار آن در همه‌ نقاط کشور، برعهده همه ما مسئولان کشور است. لازم می‌دانم با تشکر از فعالیت چند روزه مسئولان دولت، پیگیری و جدیت کامل در این باره را مطالبه نمایم. به مصیبت‌دیدگان حادثه تسلیت عرض می‌‌کنم و برای آنان صبر و اجر مسألت می‌‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای
در ادامه معاون اول رئیس‌جمهور گزارش هیأت اعزامی به آبادان را ارائه کرد و نمایندگان دستگاه‌های حاضر نیز گزارش اقدامات خود را بیان کردند.

رئیس‌جمهور پس از اطلاع از آخرین گزارش‌های آواربرداری و امدادرسانی، با تسلیت مجدد به خانواده جانباختگان حادثه و مردم آبادان، بر ضرورت بسیج همه امکانات برای امداد و نجات آسیب‌دیدگان و مفقودان تأکید کرد و گفت: دولت تمام امکانات و همت خود را به کار گرفته تا به نحو فوری و کامل به آسیب‌‌دیدگان کمک شود و عملیات نجات نیز تا زمان ممکن ادامه خواهد یافت. آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: همه باید هوشیاری خود را حفظ کنند تا در جریان امدادرسانی، حادثه غیرمترقبه‌ای برای مردم و امدادرسانان اتفاق نیفتد.
4 دستور رئیس‌جمهور در راستای منویات رهبری
رئیس‌جمهور در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری، ضمن قدردانی از حضور میدانی وزیر کشور و همه دستگاه‌های امدادرسان و تشکر از رسانه ملی اظهار کرد: رسانه ملی و تمام افراد و رسانه‌های دلسوز کشور، کمک کنند تا مردم در جریان اخبار صحیح و دقیق این تلاش‌ها قرار گیرند. آیت الله رئیسی در دومین بخش از دستورات خود بر شناسایی و پیگیری مقصرین و قاصرین این حادثه تأکید کرد و گفت: با هر فرد در هر رده‌ای که در این حادثه مرتکب تخلف یا ترک فعل شده، باید بشدت برخورد شود. سومین دستور رئیس جمهور به دستگاه‌های مجری و ناظر در فرآیند ساخت‌وساز بود. آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: نباید هیچ ساختمانی بدون رعایت اصول، ضوابط و استانداردهای مهندسی ساخته شود و باید از ادامه فعالیت و ساخت‌وساز ساختمان‌های با سازه‌های ناایمن جلوگیری شود. رئیس‌جمهور در چهارمین دستور خود به وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها مأموریت داد تا ساختمان‌های ساخته شده ناایمن و در معرض آسیب را شناسایی و معرفی کنند تا اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی، تخلیه یا تخریب آنها از سوی صاحبان آن ساختمان‌ها انجام شود.
یک نقطه عزیمت ملی
4 دستور رئیس‌جمهور در جلسه پنجشنبه گذشته، در راستای منویات رهبر معظم انقلاب بود که در پیام معظم‌ له به آنها اشاره شده بود. این منویات، هم بر برخورد با قاصران و مقصران تأکید داشت و هم جلوگیری از تکرار وقایع مشابه؛ یا همان طور که آیت‌الله رئیسی در این جلسه دستور داد، وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها ساختمان‌های ساخته شده ناایمن و در معرض آسیب را شناسایی و معرفی کنند تا اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی، تخلیه یا تخریب آنها از سوی صاحبان آن ساختمان‌ها انجام شود. مطابق این فرایندها، می‌‌توان پیش‌بینی کرد که حادثه متروپل آبادان، یک نقطه عزیمت ملی برای جلوگیری از تکرار وقایع مشابه خواهد بود. هرچند تحقق این امر نیازمند تحرک و فعالیت گسترده دستگاه‌های مسئول مانند وزارت کشور و شهرداری‌ها است، اما یک تفاوت مهم و عمده را نیز نشان می‌‌دهد؛ این تفاوت که در دولت قبل، حتی از رویداد مهمی مانند حادثه پلاسکو نیز تنها برای برخوردهای سیاسی و جناحی بهره‌برداری شد و پس آن، هیچ تغییری در اعمال ضوابط و استانداردهای ساختمان‌سازی یا بهسازی و ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن اتفاق نیفتاد. چه، اگر آن حادثه، با وجود همه هیاهو و جنجال‌ها، به درس‌های راهبردی و عملیاتی تبدیل شده بود، امروز نمی‌بایست یک ایران داغدار آبادان باشد.
 مدیریت میدانی بحران از سوی دولت
از جمله شواهد این امر، حضور میدانی دو عضو دولت، یعنی وزیر کشور و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در آبادان، در ستاد بحران و در محل حادثه از ساعات اولیه است. حضور احمد وحیدی، وزیر کشور که رئیس شورای امنیت کشور هم هست و سازمان مدیریت بحران زیر نظر او فعالیت می‌‌کند، به این معنی است که از ابتدا ظرفیت‌های امداد و نجات کشور برای این حادثه بسیج شده بود. درعین حال، حضور دیگر عضو دولت، یعنی محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در آبادان، شاهد دیگری بر اهتمام دولت برای مدیریت بحران است. احمد وحیدی و محسن رضایی، حتی برای جلسه با رئیس‌جمهور نیز نتوانستند به تهران بیایند و باید همچنان در آبادان و در متن مدیریت بحران حضور داشته باشند. به همین دلیل بود که جلسه فوق‌العاده پنجشنبه گذشته، در غیاب این دو عضو کابینه برگزار شد.
وزیری که پنج شبانه‌روز امدادگر شد
یکی از نشانه‌های این واقعیت که در حادثه متروپل آبادان، دولت کنار ملت بوده است، کنش ملی و رفتار میدانی وزیر کشور است. به گزارش ایرنا، ساختمان متروپل ظهر دوشنبه سقوط کرد و وزیر کشور ساعت ۱۶ همان روز به فرودگاه مهرآباد رفت تا به آبادان برود. اما به‌دلیل شرایط نامساعد جوی، نیمه‌شب امکان پرواز مهیا شد و وحیدی حدود ساعت سه بامداد سه‌شنبه گذشته به محل حادثه رسید. وی بلافاصله جلسه اضطراری کمیته بحران را با حضور مقامات کشوری و استانی برگزار و تأکید کرد تا زمان جست‌و‌جو و نجات همه افراد زنده گرفتار شده در آوار متروپل هیچ مسئولی نباید خواب به چشمانش برود. احمد وحیدی خود در این زمینه پیشگام شد و محل استقرار خود را مسجد قائم در چند متری متروپل انتخاب کرد، جلسات تخصصی با حضور کارشناسان، اعم از امداد و نجات، مهندسی سازه و لرزه نگاری برگزار شد. وزیر کشور، با‌وجود نزدیکی به محل حادثه، هر دو ساعت یکبار به محل‌هایی از ریزش آوار مراجعه می‌کرد؛ مکان‌هایی که بسیاری به‌دلیل خطر بالا، حاضر نمی‌شدند در آنجا حضور یابند.آبادانی‌ها در این چند روز به حضور عادی و بدون محافظ وزیر کشور در صحنه حادثه عادت کردند. این حضور میدانی به گونه‌ای بود که روز سوم به‌دلیل نخوابیدن، افت فشار و افت قند خون، وزیر کشور به یکباره به زیر سرم می‌رود، البته حتی در این زمان نیز حاضر نشد فرماندهی میدانی خود را به زمین بگذارد.
مخبر: برخورد قاطع و بدون اغماض با خاطیان
در کنار این حضور تمام وقت و میدانی احمد وحیدی و دیگر عضو کابینه یعنی محسن رضایی، روز گذشته محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز به دستور آیت‌الله رئیسی به آبادان رفت تا از نزدیک آخرین فرایندهای امداد و نجات در متروپل را بررسی کند. مخبر پس از این بازدید در گفت‌و‌گوی تلفنی با اخبار نیمروزی، با اشاره به دستورات رئیس‌جمهور و ابلاغ کتبی و پیگیری‌های رهبر معظم انقلاب از روز اول حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان برای رسیدگی به وضعیت مصدومان، نجات بازماندگان و عملیات آواربرداری، تأکید کرد: تمام امکانات و تجهیزات از همان روز اول بسیج شدند و اکنون هم به دستور رئیس‌جمهور برای بازدید میدانی از نحوه عملیات آواربرداری و کمک به حادثه‌دیدگان در این منطقه حاضر شدیم و طبق بررسی‌ها و گزارشات ارائه شده در حال حاضر کمبودی در زمینه امکانات و تجهیزات امدادی و خدمت‌رسانی در منطقه وجود ندارد. وی با تأکید براینکه وزیر کشور و استاندار خوزستان و تمامی دستگاه‌های دولتی و امدادی و مردمی از ابتدای این حادثه حضور فعالانه و شبانه‌روزی داشته‌اند، گفت: تمام دستگاه‌ها تا پایان عملیات آواربرداری و جست و جوی افرادی که احتمال می‌رود در زیر آوار زنده مانده و یا جان خود را از دست داده‌اند با قوت و تمام توان حضور خواهند داشت و امیدواریم ظرف دو روز آینده عملیات در این منطقه پایان یابد. معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: متأسفانه در این حادثه تاکنون ۲۴ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده‌اند و برخی از مصدومان از بیمارستان مرخص شده و حال مصدومان بدحال نیز رو به بهبودی است. وی با بیان اینکه حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان با حوادث مشابه در کشور از جمله پلاسکو قابل مقایسه نیست، تأکید کرد: به‌دلیل بافت منطقه و وضعیت نامناسب ساختمان با عملیات و کار بسیار پیچیده‌ای در جست و جو و آواربرداری مواجه هستیم. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: متأسفانه در ساخت و ساز این ساختمان فساد گسترده بین پیمانکار، سازنده، ناظر و دستگاه‌های ارائه مجوز را شاهد هستیم که به این فاجعه بد و غیرقابل تحمل و همچنین رنج و درد مردم خونگرم آبادان و منطقه منجر شد و البته با اتخاذ تصمیمات مناسب و برخورد قاطع و بدون اغماض با تمام خاطیان و‌ مقصران، از این به بعد نباید شاهد تکرار این چنین حوادثی در کشور باشیم.
راهبردی برای جلوگیری از تکرار حادثه
تأکید معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «از این به بعد شاهد تکرار این چنین حوادثی در کشور نباشیم» یادآور تمهیدات و تدابیر دولت در این زمینه است. این تدابیر، رویکرد و راهبرد مهم دولت، در کنار امداد و نجات آسیب‌دیدگان است. چنانکه از اظهارت یا 4 دستور رئیس‌جمهور در جلسه پنجشنبه گذشته بر می‌آید،  دولت نه تنها بر شناسایی مقصران حادثه متروپل تأکید دارد، بلکه پیشگیری از وقوع حوادث آتی یکی از وجوه مهم برنامه‌های دولت در این رابطه است. در این زمینه، آیت‌الله رئیسی به دستگاه‌های مسئول، اعم از وزارت کشور، شهرداری‌ها یا سازمان نظام مهندسی دو دستور صادر کرد؛ نخست اینکه نباید هیچ ساختمانی بدون رعایت ضوابط و استانداردهای مهندسی ساخته شود، دیگر اینکه ساختمان‌های ناایمن و در معرض آسیب، شناسایی شده و نسبت به مقاوم‌سازی یا تخریب آنها اقدام شود.
بهانه‌جویی رسانه‌های ضدانقلاب
با وجود انتشار تصاویر حضور میدانی احمد وحیدی و محسن رضایی در متروپل آبادان که نشان دهنده بسیج ظرفیت‌های دولت و کشور است، رسانه‌های فارسی زبان وابسته به رژیم آل سعود، رویکرد بشدت متناقضی را در پیش گرفتند.  آنان از کنار حضور میدانی دولت و اعضای کابینه در متروپول گذشتند. همراه با این نادیده ‌انگاری، این رسانه‌ها تلاش کردند در شرایطی که آبادان، خوزستان و اساساً کل کشور نگران و پیگیر حادثه متروپل است، از آن به‌عنوان ابزار تازه‌ای برای شکاف افکنی میان دولت و ملت استفاده کنند. بایکوت خبری امداد، نادیده گرفتن بسیج امکانات، برجسته کردن مسائل حاشیه‌ای و زیرسؤال بردن کیفیت و خدمات امدادگرانی که از سراسر کشور به آبادان رفته بودند، بخش‌های مختلف پازل این رسانه‌ها در این رویداد بود. به عبارت دیگر، این رسانه‌های ضدانقلاب حتی در حادثه‌ای که کل ملت ایران را داغدار کرده بود، دنبال صید مطامع سیاسی و ضدملی خود بودند و برهمین اساس بود که همدردی‌ها و همدلی‌های ملی و در کنار آن، بسیج همگانی دولت نسبت به این حادثه را نادیده گرفتند.
واکنش رئیس قوه قضائیه
رئیس قوه قضائیه گفت: تمام کسانی که در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان مسئولیتی داشتند تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در جریان حضور سرزده در شهرستان پیشوا در جمع خبرنگاران با تسلیت حادثه متروپل آبادان که منجر به جان‌باختن تعدادی از هموطنان شد، اظهار کرد: ابعاد مختلف این حادثه باید بررسی شود و کارشناسان هم به لحاظ فنی در این خصوص نظر دهند، اگر هر یک از دستگاه‌ها که مسئولیتی داشته‌اند و مسئولیت خود را انجام نداده باید تحت پیگیری قرار گیرند.

وزیر کشور: اشد مجازات در انتظار مسببان حادثه متروپل

گروه حوادث/ آمار قربانیان حادثه ریزش برج متروپل  آبادان در حالی رو به افزایش است که وزیر کشور خواهان برخورد قاطع دستگاه قضا با مسببین این حادثه شد.

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، صبح جمعه و همزمان با پنجمین روز حادثه ریزش برج متروپل، امدادگران برای باز شدن جبهه جدیدی که بتواند روند آواربرداری را تسریع کند ضلع شرقی «متروپل» را تخریب کردند. طبق اظهار احسان عباسپور فرماندار آبادان تا ظهر جمعه آمار قربانیان متروپل به  24 نفر رسیده بود.
 احمد وحیدی وزیر کشور نیز که برای رسیدگی به این واقعه در آبادان حضور دارد گفت: با دستور رهبر معظم انقلاب و ابلاغ رئیس جمهور عملیات آواربرداری و خطرزدایی از برج متروپل آبادان سرعت گرفته و به وضعیت خانواده‌های جانباختگان رسیدگی می‌شود. سازه باقی مانده برج متروپل ناپایدار و خطر آفرین است و هم‌ اکنون وارد مرحله خطرزدایی برای سرعت بخشیدن به آواربرداری ناشی از توده‌های آویزان بتنی هستیم.
وزیر کشور با بیان اینکه در متروپل یک جنایت اتفاق افتاد، گفت: در حادثه متروپل، متأسفانه نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است کسانی که برای کسب درآمد بیشتر براحتی با جان مردم بازی کردند، به هیچ وجه قابل گذشت نیستند من فکر می‌‌کنم دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببین و کسانی که غفلت کرده‌اند برخورد کند. مردم هم مطمئن باشند که دستگاه قضا درخصوص کسانی که عامل بروز فاجعه تلخی بوده‌اند، رسیدگی قاطعی خواهد کرد. حتماً باید سایر پرونده‌هایی را که در این حوزه و شهر هستند رسیدگی کنیم و همین الان نیز دستور آن صادر شده است و شکایت‌های موجود باید رسیدگی شوند.
وحیدی بیان کرد: بحث اول ما آواربرداری است و دوم نیز خطرزدایی است که الان در این مرحله هستیم و مراحل بعدی بنا به بررسی‌های کارشناسان و متخصصان است. به هر حال فعلاً در مرحله رفع خطر هستیم. از همه استان‌ها و شرکت‌های فعال در استان خوزستان مشارکت داشته‌اند. همه دستگاه‌ها و نهادهای حاضر در این بحران، از جمله هلال احمر، مدیریت بحران کشور، اورژانس، قرارگاه خاتم، سپاه، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و شرکت پالایش نفت فعال بوده‌اند و کار با هماهنگی پیش می‌رود.
 وزیر کشور عنوان کرد: از محبت همه مردم آبادان تشکر می‌کنم و از مردم می‌خواهم به محل حادثه نزدیک نشوند.
 موقعیت جغرافیایی متروپل کار را برای امدادگران سخت کرده است
محمدحسین نامی، رئیس ستاد بحران وزارت کشور گفت: موقعیت بد جغرافیایی ساختمان که در هسته اصلی شهر قرار داشته، دسترسی به ساختمان مورد نظر را سخت و امدادگران را با مشکل مواجه کرده بود که با تدابیر لازم تاکنون کارها با سرعت و شتاب بیشتری انجام شده است.
صادق خلیلیان استاندار خوزستان گفت:  این حادثه نتیجه سهل‌انگاری مسئولان دولت‌های گذشته است که بدون نظارت و کارشناسی اجازه ساخت چنین سازه‌ای را صادر کرده‌اند و قطعاً باید با متخلفان برخورد شود.
 کمک های بی وقفه مردمی
 تلاش‌های امدادگران برای یافتن گرفتار شدگان در زیر آوار متروپل در حالی ادامه دارد که خانواده افراد گرفتار شده هم به کمک آنها رفته‌اند. یکی از افرادی که دو نفر از بستگانش را از دست داده به «ایران» گفت: در زیرزمین و در حال آواربرداری برای پیدا کردن اجساد هستیم. حال و روزم به قدری بد است که توان صحبت ندارم. اینجا همه دارند کمک می‌‌کنند هر کسی که قوم و خویشش در متروپل زیر آوار مانده به اینجا آمده تا به امدادگران کمک کند. مردم با دست خالی سنگ و بتن جا‌به‌جا می‌‌کنند.
متأسفانه آزمایشگاهی پشت برج متروپل بوده که در این حادثه تخریب شده است. از آنجایی که در شهر‌های اطراف از جمله مینوشهر آزمایشگاه یا کم است یا نیست، مردم برای آزمایش به آبادان می‌‌آیند که در این حادثه چند نفری گرفتار آوار شدند و جان باختند.
جدال 6 ساعته یک دختر با مرگ
 فاطمه قاسمی، یکی از کارمندان شرکت متروپل است که به طرز معجزه‌آسایی از مرگ نجات یافته است، پدر این دختر جوان به خبرنگار «ایران» گفت: دخترم لیسانس حقوق دارد و یک سالی می‌‌شود که در هلدینگ عبدالباقی مشغول به کار شده بود. دفاتر هلدینگ طبقه ششم بود و تنها یکی از دفاترش در طبقه اول بود که دخترم در آنجا کار می‌‌کرد و پاسخگوی مشتری‌ها بود.
او ادامه داد: روز دوشنبه دوم خرداد ساعت از 12 گذشته بود که یکی از همکاران دخترم با من تماس گرفت و خبر ریزش متروپل را داد. فوراً خودم را به آنجا رساندم. خیابان بسته شده بود، به سختی راه باز کردم تا به برج‌ها رسیدم. با دیدن ساختمان، شوکه شدم. بتن روی بتن خوابیده بود. هیچ کلمه‌ای نمی‌تواند حس آن لحظه مرا توصیف کند. با خودم گفتم خدایا چطور دخترم را از زیر این آوار پیدا کنم و نجات دهم؟ با تلفن همراه دخترم تماس گرفتم اما جواب نمی‌داد.
مرد میانسال گفت: همکار دخترم با من تماس گرفت و گفت که فاطمه گفته در ضلع غربی متروپل داخل مغازه‌ای گیر افتاده است. با عجله به آنجا رفتم و با دست خالی شروع به کندن زمین کردم. هر لحظه امکان داشت بقیه ساختمان هم بریزد اما برایم مهم نجات دخترم بود، ستون‌ها کج شده بودند. بقیه مردم و امدادگران به کمکم آمدند یکدفعه دست دخترم را دیدم که از خاک بیرون مانده بود. با کمک چندین نفر بتن‌ها را کنار زدیم. پای دخترم زیر یک ستون گیر کرده بود و نمی‌توانست تکان بخورد. خدا به تمام کسانی که کمک کردند تا دخترم را نجات دهم خیر بدهد، آنها تیرآهن آوردند و موفق شدیم دخترم را بعد از 6 ساعت حبس از زیر خاک‌ها و بتن‌ها بیرون بیاوریم.
پدر فاطمه ادامه داد: مشکلی اصلی نبود تجهیزات توسط آتش‌نشانان و امدادگران بود. ما خودمان مجبور شدیم شیشه مغازه تجهیزات پزشکی را بشکنیم و از داخل آن تجهیزات برداریم و به مداوای دخترم بپردازیم.
مرد میانسال گفت: دخترم گفت در لحظه حادثه عبدالباقی، سالار کشفی که کارشناس مشاور عمرانی شرکت بود، منشی و چند کارمند دیگر در طبقه ششم بودند. دخترم بعد از ریزش آوار به داخل مغازه طبقه پایین سقوط کرده و زیر میزی افتاده که میز جان او را نجات داده و از ریزش آوار به سرش جلوگیری شده بود اما همکارش که پسری 19 ساله به نام علیرضا بود به طبقه منفی یک افتاده و جان باخته که جسدش را امروز صبح (جمعه) بیرون کشیدند. دخترم در بیمارستانی در اهواز بستری است و هنوز شوکه است حال روحی خوبی ندارد. می‌گوید چند ثانیه قبل از این حادثه متوجه شدند از ساختمان سنگ در حال ریزش به خیابان است در حالی که متعجب بودند ناگهان ساختمان شروع به لرزش کرده و ریخته است.
قطع عضو کارگر ساختمانی
عبدالله بحرانی، یکی از کارگرهای ساختمانی است که در زمان حادثه ریزش متروپل در طبقه دهم این ساختمان مشغول کار بود اما ناگهان زیر پایش خالی شد و زمین و زمان به هم ریخت. برادرش می‌‌گوید معجزه شد که او زنده ماند. دو برادرم در متروپل کارگر بودند یکی از برادرها برای انجام کاری از برج خارج شده بود که این اتفاق افتاد و بلافاصله به ما خبر داد و به کمک آنها رفتیم برادرم را همان موقع پیدا و به بیمارستان منتقلش کردیم اما مجبور شدند پای عبدالله را قطع کنند و هنوز در کماست.
این مرد به خبرنگار «ایران» گفت: برادرم و دو باجناقش به نام‌های ‌هاشم  که 27 سال داشت و مرتضی  24 ساله در این پروژه کارگر بودند. البته یکی از اقوام مان به نام امین  هم در این پروژه با برادرم کار می‌‌کرد. جسد‌ هاشم را پنجشنبه شب پیدا کردند و جسد مرتضی را یک روز قبل‌ترش، اما هنوز جنازه امین پیدا نشده است. زنده ماندن برادرم هم معجزه بود که موفق شدیم او را همان لحظات اولیه از زیر آوار بیرون بکشیم و به بیمارستان ببریم. اما هنوز به هوش نیامده و ما نگران او هستیم.
او ادامه داد: برادرم یک دختر دو ساله دارد و فرزند دیگرش قرار است یک ماه دیگر به دنیا بیاید. زمانی که متروپل سقوط کرد، من در محل کارم بودم. ساعت 12:20 متروپل سقوط کرد و  خودم را به آنجا رساندم و به کمک برادرم و دوستان و افرادی که آنجا بودند، برادرم را پیدا کرده و از زیر آوار بیرون کشیدیم. خدا را شکر می‌‌کنیم که این حادثه  غروب یا اول شب اتفاق نیفتاد وگرنه باور کنید صدها نفر جان خود را از دست می‌‌دادند. با ریزش مترو پل، مردمی که در آن نزدیکی بوده و جان سالم بدر برده بودند، به کمک مغازه‌داران کنار متروپل و  زیر آوار گرفتار شده‌ها آمدند و مردم را از زیر آوار نجات می‌‌دادند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7918/1/614679/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها