رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران:

همچنان از مخزن وسیع تحریم‌ها علیه ایران استفاده می‌کنیم


رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست استماع کمیته روابط خارجی سنای امریکا با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت که بهترین مسیر در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، بازگشت به برجام است.
نماینده ویژه امریکا در امور ایران در اظهارات خود به سنای امریکا گفت: تلاش‌ها برای احیای توافق ۲۰۱۵ به مشکل برخورد کرده است اما او معتقد است که پیشنهاد کاهش «محدود» تحریم‌ها به تهران همچنان می‌تواند این توافق را نجات دهد و زمینه را برای یک توافق گسترده‌تر فراهم کند. 
مخزن وسیع تحریم‌های باقی‌مانده
نماینده ویژه امریکا در امور ایران بدون اشاره به زیاده‌خواهی‌های کشورش در مذاکرات وین افزود: پس از گذشت بیش از یک سال از گفت‌وگوهای در وین که به نظر می‌‌رسد شتاب خود را از دست داده، زمان رو به اتمام است. ما توافقی با ایران نداریم و چشم‌انداز دستیابی به آن در بهترین حالت، ضعیف است.
رابرت مالی با تکرار ادعاهای واشنگتن ادامه داد: ما و همه شرکای اروپایی خود متقاعد شده‌ایم که می‌‌توانیم در ازای برداشتن گام‌های مهم ایران برای عقب‌نشینی و محدود کردن برنامه هسته‌ای خود، تخفیف محدودی از تحریم‌ها ارائه کنیم و همچنان از مخزن وسیع تحریم‌های باقی مانده و ابزارهای دیگری که در اختیار ما  قرار دارد، برای تحت فشار قرار دادن و هدف قرار دادن سایر فعالیت‌های خطرناک این کشور استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه خروج از برجام توانایی امریکا برای مقابله با ایران را محدود کرده است، تأکید کرد: حقیقت ساده این است که برجام به عنوان ابزار محدود کردن فعالیت هسته‌ای ایران، کار می‌‌کرد. این نتیجه ناخوشایند تصمیم دولت قبل برای خروج یکجانبه از برجام است. بدون اتخاذ آن تصمیم می‌توانستیم همه تمرکز و اهرم فشارمان را روی همکاری با متحدان و شریکان‌مان برای مهار ایران و مقابله با اقدامات این کشور متمرکز کنیم.
چه توافق باشد و چه نباشد، ایران تهدید است!
وی ادعا کرد: ما شکی نداریم که چه توافق هسته‌ای باشد یا نباشد، دولت ایران یک تهدید باقی می‌‌ماند. این مقام دولت بایدن در عین حال اذعان کرد که دولت جو بایدن حتی یکی از تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران را هم رفع نکرده است.
برای هرگونه امتیاز خارج از هسته‌ای نیاز به اقدام متقابل داریم
سناتور راند پال از مالی پرسید که آیا مسأله اصلی مورد اختلاف قرار داشتن سپاه در فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی است که مالی در پاسخ به وی گفت: فکر می‌کنم این مشکل (قرار داشتن سپاه در فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی) از برخی جهات حل شده است، به این معنا که ما به ایران به صراحت  گفته‌ایم که اگر آنها خواهان هرگونه امتیاز در مورد مسأله‌ای غیرمرتبط با برجام مانند فهرست سازمان‌های تروریستی هستند، ما به اقدامی متقابل از آنها نیاز داریم که نگرانی‌های ما را برطرف کند. من فکر می‌‌کنم ایران تصمیم  گرفته است که این اقدامات متقابل را انجام ندهد. آنها اکنون باید تصمیم بگیرند که می‌‌خواهند بدون درخواست‌های اضافی به توافق برسند یا خیر.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/5/614416/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها