در حمله جوان مسلح به یک مدرسه ابتدایی 19 کودک امریکایی و دو معلم آنها کشته شدند

قتل‌عام کودکان در تگزاس امریکا


بنفشه غلامی/ تنها 10 روز بعد از کشتار بوفالو که منجر به مرگ 23 نفر توسط یک جوان 18 ساله نژادپرست شد، دیروز جوان 18ساله دیگری در تگزاس 19 دانش‌آموز خردسال و 2 معلم مدرسه را کشت و خود نیز در تیراندازی مأموران کشته شد. افزایش قابل توجه خشونت‌ها با سلاح در امریکا که موجب شده، امریکایی‌ها از کاخ سفید سؤال کنند، زمان پایان کشتارها کی خواهد بود، دیگر بار بحث قوانین ناقص حمل سلاح در این کشور را داغ کرده است. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، در این حادثه که مرگبارترین تیراندازی در مدارس امریکایی در یک دهه اخیر محسوب می‌شود، «سالوادور راموس»، جوان 18 ساله، صبح روز سه‌شنبه به وقت امریکا (سه‌شنبه شب به وقت ایران) بعد از شلیک به مادربزرگ خود (که گفته می‌شود از این تیراندازی جان به در برده است)، با خودرو به خودروی دیگری کوبید و سپس وارد مدرسه‌ای که در نزدیک محل تصادف بود شد و بزرگترین کابوس والدین دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی راب در شهر «اووالده» در 80 کیلومتری غرب «سن آنتونیو» در ایالت تگزاس را رقم زد. «سی‌ان‌ان» نیز در گزارشی مدعی شد، «راموس» که جلیقه‌ای ضدگلوله پوشیده بود، پیش از اینکه بتواند وارد مدرسه شود، با نیروهای امنیتی مدرسه درگیر شد اما این نیروها نتوانستند مانع کار او شوند. اما بلافاصله بعد از تیراندازی، با توجه به اینکه شهر اووالده در نزدیکی مرز مکزیک است، مأموران حفاظت مرزی امریکا وارد عمل شده و او را از پشت سر هدف قرار دادند که یکی از گلوله‌ها به سر او اصابت کرد. در این تیراندازی‌ها یکی از مأموران نیز زخمی شد.
 به نوشته «رویترز»، کشتار در مدرسه ابتدایی راب در تگزاس سی‌امین تیراندازی در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های امریکا در سال 2022 است. در 29 تیراندازی نخست در مجموع 10 نفر کشته و 51 نفر زخمی شده بودند. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد، روزانه 12 کودک امریکایی در خشونت‌ها با سلاح کشته و 32 نفر آنها زخمی می‌شوند. این همچنین مرگبارترین تیراندازی در مدارس امریکا از زمان کشتار در مدرسه سندی هوک در ایالت کانکتیکات در سال 2012 است که در آن 20 کودک 6 تا 7 ساله کشته شده بودند. کودکان مدرسه راب تگزاس نیز در کلاس‌های دوم تا چهارم تحصیل می‌کنند و اغلب اسپانیایی‌تبار هستند. حدود 81 درصد از مردم این منطقه به لحاظ اقتصادی در فقر به سر می‌ برند.
عامل تیراندازی که بود
«سالوادور راموس» عامل تیراندازی مدرسه ابتدایی راب نیز خود یکی از همین مردم با توان اقتصادی ضعیف بود. به نوشته «اسکای نیوز» «راموس» در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته و همواره به‌خاطر لباس‌هایش از طرف همکلاسی‌هایش مورد تمسخر قرار می‌گرفت. به گفته «گرگ ابوت»، فرماندار شهر اووالده، «راموس» دو روز پیش در اینستاگرام خود، تصاویری از سلاح‌هایی را که به‌مناسبت تولد 18 سالگی‌اش خریده بوده منتشر کرده بود. یکی از همکلاسی‌هایش نیز گفته است که «سالوادور» چهار روز پیش برایم عکسی از اسلحه‌ای که تازه خریده بود و یک کوله‌پشتی که پر از فشنگ بود، فرستاد و وقتی از او پرسیدم اینها برای چیست،گفت: نگران نباش. الان دیگر خیلی متفاوت به نظر می‌رسم و تو دیگر مرا نمی‌شناسی. 
یکی دیگر از دوستانش هم که گفته با «سالوادور» بسیار صمیمی بوده، گفته است: «ما با هم ایکس‌باکس بازی می‌کردیم و او عاشق بازی‌های تیراندازی و رزمی بود.» با این حال هنوز انگیزه وی از چنین اقدامی مشخص نیست. همان‌طور که انگیزه بسیاری از عاملان کشتارها در امریکا هرگز مشخص نمی‌شود.
واکنش‌ها به کشتار راب
تیراندازی مدرسه راب، با واکنش‌های مردمی در سطح امریکا همراه شد. «ایبرام ایکس کندی»، نویسنده و استاد دانشگاه امریکایی در توئیتی نوشت: «چند کودک دیگر باید بمیرند تا قدرت تغییرات اساسی را داشته باشیم؟» «آنتیا باتلر»، دیگر استاد دانشگاه نیز نوشت: «ما ملتی شکسته و پرخشونت هستیم. چقدر ناراحت‌کننده است وقتی فکر می‌کنیم، بچه‌هایی که امروز صبح به مدرسه رفتند، دیگر باز نخواهند گشت.» «باراک اوباما»، رئیس جمهور پیشین امریکا هم دررشته توئیتی نوشت: «نزدیک به 10 سال بعد از سندی هوک و 10 روز بعد از بوفالو کشور ما فلج است، نه از ترس، که توسط یک لابی اسلحه و یک حزب سیاسی که هیچ تمایلی به اقدامی که مانع چنین فجایعی شود، نشان نداده است.»
ساعتی بعد از این کشتار «جو بایدن» که به‌تازگی از تور آسیایی خود بازگشته، در حالی که می‌لرزید، در سخنانی از امریکایی‌ها خواست مقابل لابی قدرتمند سیاسی این کشور که مانع تصویب قوانین سختگیرانه برای حمل سلاح می‌شود، بایستند. او سپس دستور داد، پرچم‌های این کشور در اماکن عمومی و ساختمان‌های دولتی به مدت 4 روز نیمه افراشته بمانند. دولت امریکا که 10 روز پیش نیز با کشتار بوفالو، مواجه بود و این‌دست کشتارها را «مایه شرمساری ملی» خوانده و آنها را محکوم کرده، قول داده، مقررات سختگیرانه‌تری برای حمل سلاح در امریکا وضع کند.
مخالفان تغییر قوانین حمل سلاح
اما کار «بایدن» و دولتش برای عمل کردن به این وعده دشوار است و همان‌طور که او نیز در سخنان خود اشاره کرده است، با مانع بزرگ «لابی اسلحه» مواجه است. این لابی قدرتمند که از حمایت جمهوری‌خواهان برخوردارند، با نفوذ در کنگره امریکا، مانع وضع قوانین سختگیرانه برای حمل سلاح می‌شود. به نوشته «سی‌ان‌ان» این در حالی است که دموکرات‌ها با توجه به مخالفت جمهوری‌خواهان با تغییر در قوانین مربوط به حمل سلاح در امریکا اعلام کرده‌اند، قوانین سنا برای رأی‌گیری درباره مسائل حساس باید تغییر کند. زیرا اختلاف‌نظر بین دو حزب بر سر بسیاری از مسائل مهم مانند حمل سلاح، حق رأی برای شمار بیشتری از ساکنان امریکا، تغییرات جوی، کاهش مالیات و... اختلاف نظرهای بنیادین دارند و همین اختلاف‌نظرها باعث می‌شود قوانین به همین شکلی که هستند، بمانند. این در حالی است که بسیاری از این قوانین قدیمی موجب آسیب‌هایی به شهروندان می‌شود، همان‌طور که به‌خاطر قوانین حمل سلاح هر روز شمار بیشتری از مردم امریکا جان خود را از دست می‌دهند.
از همین‌رو جمهوری‌خواهان که تنها شش ماه مانده به انتخابات میاندوره‌ای کنگره امریکا، تحت فشارهای مردمی قراردارند، دیروز به تکاپو افتادند تا چنین حملاتی را ریشه گرفته از اردوی دموکرات‌ها نشان داده و مدعی شوند که چنین وقایعی به آنها ارتباطی ندارد. 
به نوشته روزنامه «گاردین»، در همین ارتباط سناتور «تد کروز» در یک مصاحبه تلویزیونی گفت «وقتی جنایتی این‌چنینی رخ می‌دهد، بلافاصله آن را تبدیل به یک مسأله سیاسی می‌کنند و مدعی پیگیری حقوق شهروندان می‌شوند. اما چنین اقداماتی ناکارآمد است.» «کن پکستون» دادستان کل تگزاس هم در حمایت از حمل سلاح در امریکا گفت: «ترجیح می‌دهم شهروندان قانونمدار مسلح و آموزش دیده باشند تا در صورت وقوع چنین رخدادهایی توانایی پاسخگویی درست به آنها را داشته باشند. زیرا مشخص است که این تیراندازی آخرین تیراندازی نخواهد بود.» اما منتقدان می‌گویند، نیروهای امنیتی که مقابل مدرسه بودند، نتوانستند مانع ورود «راموس» به مدرسه شوند. 
اکنون چند دهه است، خشونت با سلاح تبدیل به بزرگترین معضل اجتماعی برای امریکا شده است. طوری که آمارها نشان می‌هد برای هر 100 امریکایی 120 اسلحه وجود دارد. این در حالی است که بنا بر آماری که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها درامریکا نشان می‌دهد، در سال 2020 تعداد قتل‌هایی که با سلاح در این کشور انجام شده است به 19 هزار و 350 قتل می‌رسد که در مقایسه با سال 2019 تقریباً 35 درصد افزایش داشته است. داده‌های اف بی‌آی نیز حاکی از رشد 52 درصدی تیراندازی‌ها در سال 2021 در امریکا است. آماری که سازمان غیر انتفاعی «آرشیو خشونت با سلاح» منتشر کرده نیز نشان می‌دهد، در 5 ماهی که از سال 2022 می‌گذرد، 212 کشتار رخ داده است. این در حالی است که این سازمان تیراندازی‌هایی را کشتار می‌نامد که در آن بیش از 4 نفر کشته شده باشند. بنابر این اگر این سازمان تنها آمار تیراندازی‌ها را منتشر می‌کرد، آمارها بسیار بیش از این بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/1/614409/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها