نمایندگان با 194 رأی، قالیباف را به عنوان رئیس خود برگزیدند

آغاز سومین سال از عمر مجلس یازدهم


گروه سیاسی/ در روزی که مرتضی آقاتهرانی، الیاس نادران و فریدون عباسی برای رسیدن به صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام کاندیداتوری کرده بودند، ۱۹۴ نماینده رأی به ابقای محمدباقر قالیباف دادند تا او برای سومین سال پیاپی به عنوان رئیس قوه مقننه انتخاب شود.
دیروز، آغاز سومین اجلاسیه مجلس یازدهم بود. جایی که اعضای هیأت رئیسه باید برای سال سوم از دوره چهارساله مجلس انتخاب می‌شدند و سپس به دیدار رهبری انقلاب می‌رفتند. کاندیداهای ریاست، همان‌هایی بودند که در طول چند روز گذشته اسامی‌شان در رسانه‌ها مطرح می‌شد. مرتضی آقا تهرانی و الیاس نادران دو نماینده تهران و فریدون عباسی نماینده کازرون، از کاندیداهای رقیب قالیباف بودند که به ترتیب، ۵۳، ۲۱ و ۳ رأی را از ۲۸۱ رأی مأخوذه از آن خود کردند. محمدباقر قالیباف در نهایت با ۱۹۴ رأی که نسبت به سال گذشته 36 رأی کمتر بود، به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. همچنین 10 رأی باطله نیز از سوی 10 نماینده به صندوق انداخته شده بود.
نیکزاد نایب رئیس اول، مصری نایب رئیس دوم
در بین گزینه‌های نواب رئیسی مجلس در اجلاسیه سوم هم، علی نیکزاد نماینده اردبیل، عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه، هاجر چنارانی نماینده نیشابور، ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه و مجتبی ذوالنوری نماینده قم به عنوان کاندیدا اعلام شدند که پس از رأی‌گیری کرسی نایب رئیسی بدون تغییر باقی ماند. در جریان این انتخابات عبدالرضا مصری و علی نیکزادثمرین هر کدام ۱۶۸ رأی به دست آوردند و دلیل یکسان بودن آرای‌شان، بر‌اساس آیین‌نامه داخلی مجلس برای انتخاب نواب اول و دوم قرعه‌کشی صورت گرفت که در نهایت علی نیکزاد و عبدالرضا مصری به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه مجلس در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم انتخاب شدند. همچنین سیدنظام موسوی با ۱۵۳ رأی، علیرضا سلیمی با ۱۴۶ رأی، محمدرضا دشتی اردکانی با ۱۳۹ رأی به عنوان ناظرین مجلس انتخاب شدند.
در انتخابات دبیران هیأت رئیسه نیز سیدمحسن دهنوی با ۱۶۵ رأی، حسینعلی حاجی دلیگانی با ۱۱۰ رأی، محمد رشیدی با ۱۰۱ رأی، علی کریمی فیروزجایی با ۱۰۱ رأی، احمد امیرآبادی فراهانی با ۹۸ رأی و احمد نادری با ۸۹ رأی به عنوان دبیران هیأت رئیسه مجلس برای اجلاسیه سوم انتخاب شدند. بنابراین مجتبی یوسفی و روح‌الله متفکر آزاد با رأی نمایندگان از ترکیب هیأت رئیسه حذف و احمد نادری و احمدامیرآبادی جایگزین آنان شدند.
پس از اتمام انتخابات هیأت رئیسه، اعضای هیأت رئیسه جدید مجلس شورای اسلامی با حضور در جایگاه سوگند یاد کردند که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف بکار گیرند و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب نمایند.
بررسی وضعیت پرداخت یک میلیارد یورو در مقابله با ویروس کرونا
نمایندگان مجلس در ادامه جلسه دیروز گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد آخرین وضعیت پرداخت مبلغ یک میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و نحوه توزیع منابع اختصاص یافته از این محل را بررسی کردند. محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن قرائت این گزارش، بیان کرد: «دولت وقت برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی جهت مقابله با پیامدهای این ویروس را از مقام معظم رهبری درخواست نمود. متعاقب موافقت معظم‌له با این درخواست برداشت از حساب صندوق توسعه ملی و واریز معادل ریالی آن به حساب دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط انجام شد.»
مجلس شورای اسلامی در دو هفته آینده جلسه علنی نخواهد داشت و نمایندگان جهت سرکشی به حوزه انتخابیه خواهند رفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/2/614405/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها