روایتی از اولین دیدار حضوری  نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر انقلاب


در مدت دو سالی که از تشکیل دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی گذشت، توفیق دیدار حضوری نمایندگان با رهبر معظم انقلاب از آنان سلب شده بود. از این رو اینکه روز گذشته شرایط برگزاری دیدار حضوری با معظم‌له فراهم شد، فرصت مغتنمی برای نمایندگان مردم بود. این دیدار در درجه نخست موجبات خوشحالی و امیدواری نمایندگان و نیز زمینه تقویت معنوی و روحی اعضای خانه ملت را فراهم کرد. اما شاید مهم‌تر از این تقویت معنوی و روحی، رهنمودهای معظم‌له در این دیدار است که هم نقشه راه نمایندگان در فرصت باقی‌مانده از خدمت است و هم نقشه راهی برای سایر ارکان و بخش‌های کشور. رهبر معظم انقلاب در سخنان خود، از مجلس شورای اسلامی به عنوان مهم‌ترین دستگاه حاکمیتی یاد کردند. ایشان درعین حال نسبت به مجلس که به فرموده حضرت امام(ره) در رأس امور است، حمایت ویژه‌ای مبذول داشتند. از جمله حمایت‌های ایشان، تأکید بر این مسأله بود که ریل‌گذاری امور کشور از طریق این نهاد قانونگذاری انجام می‌‌شود. رهبر انقلاب با توجه به تجربیات خود از چند دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، توصیه‌هایی به نمایندگان و کلیت مجلس شورای اسلامی داشتند. این توصیه‌ها کاربردی و اخلاقی بوده و نه‌تنها می‌‌تواند و باید از سوی نمایندگان مورد استفاده قرار گیرد، بلکه بکار بستن آنها افزایش کیفیت تصمیمات و فعالیت‌های مجلس را نیز در پی خواهد داشت. درعین حال که این توصیه‌ها باید از سوی همه مدیران نظام رعایت شود و از این منظر فقط متوجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست. بخش مهم دیگر فرمایشات رهبری انقلاب، تبیین شاخص‌های انقلابی بودن بود. شاید برخی بیان این شاخص‌ها از سوی ایشان را صرفاً توصیه‌های اخلاقی قلمداد کنند، اما نمایندگان بر این باورند که بدون توجه کردن به این توصیه‌ها و شاخص‌ها، قطعاً رنگ موفقیت را نخواهند دید.
ایشان یکی از آفت‌های کشورداری را عدم پاسخگویی مسئولان برشمردند و در ادامه هم به مردمی بودن کارگزاران تأکید کرده و از همه مسئولان و دست‌اندرکاران کشور در همه بخش‌های نظام خواستند تا گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌ها و دغدغه‌های مردم داشته باشند. درعین حال اشاره  کردند که در کنار این شنوایی، مسئولان باید زبانی گویا برای روشنگری و تبیین عملکرد یا برنامه‌های خود برای مردم هم داشته باشند. این همان جهاد تبیینی است که معظم‌له از مدت‌ها پیش مطرح کرده و آن را یکی از الزامات آشنا کردن مردم با مسائل موجود برشمرده بودند. از این رو تکرار این مسأله در دیدار روز گذشته نمایندگان با ایشان، نشان‌دهنده اهمیت موضوع است که توجه و اقدامات نمایندگان و مجلس در این زمینه را ضروری می‌‌سازد. تلاش برای حل مسائل موجود از دیگر موضوعات مورد تأکید رهبر انقلاب در این دیدار بود. خواسته ایشان از نمایندگان این بود که مسائل فرعی و اصلی را از هم جدا ساخته و خود را مشغول فرعیات نسازند. یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های سخنان رهبری آنجایی بود که خصوصیات نماینده انقلابی را برشمردند. از نظر ایشان نماینده انقلابی نه تنها در بدو ورود به مجلس، بلکه در طول مسیر هم انقلابی می‌‌ماند.
ایشان در زمینه کارکرد مجلس هم نکاتی را مطرح کردند. از جمله اینکه با برشمردن کارهای بزرگی که در طول دو سال فعالیت مجلس یازدهم انجام شد، از نمایندگان خواستند از تصویب طرح‌ها و لوایحی که تنها منجر به تراکم قوانین می‌‌شود، پرهیز کنند. رهبری انقلاب از کسری بودجه هم به عنوان ام‌الخبائث یاد کرده و تأکید داشتند نمایندگان مجلس با کار کارشناسی مشکلات موجود در بودجه را از سر راه بردارند. باتوجه به این نکات بود که معتقدیم جلسه حضوری روز گذشته نمایندگان با رهبر انقلاب توفیقی برای ما بود. چرا که ما به عنوان بخشی از کارگزاران نظام، در مسیر فعالیت خود و نیز در اداره قوه مقننه رهنمودهایی داشتیم تا سبب کارآمدی ما شود. دیدار دیروز، کلاس درسی برای همه ما بود تا افق روشنی را در ادامه مسیر ترسیم کنیم. ما نمایندگان مجلس پس از پایان این جلسه، شاکر بودیم در کشوری زندگی می‌‌کنیم که رهبری آن بر اقدامات همه کارگزاران نظارت داشته و با درایت مسائل بسیار مؤثری را برای پیشبرد امور مطرح می‌‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/2/614402/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها