«سلام فرمانده» مضمون دعای عهد را دارد


سیده مریم سادات گوشه
خبرنگار
​​​​​​​نیمه شعبان بود که سرود «سلام فرمانده» با نوای ابوذر روحی در لنگرود اجرا شد. نماهنگ این سرود که در صحن و سرای جمکران ساخته شده بود به‌سرعت در فضای مجازی مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد. اگر چه مخاطب این سرود کودکان دهه نودی هستند، همان‌هایی که «سیدعلی» آنها را فراخوانده اما پدر و مادرها هم با فرزندان‌شان همراهی کردند و در اجتماعات بزرگی این سرود را باشکوه اجرا کردند. از تهران گرفته تا مشهد. هنوز هم مداحانی همچون حسین طاهری و سایر بزرگان در صفحات مجازی خود مردم را به مناسبت‌های مختلف دعوت می‌کنند تا بیایند و سلام فرمانده را در اجتماعات بزرگی بخوانند تا شاید به برکت دعای کودکان‌مان روزی مهدی موعود بیاید و پاسخ سلام‌مان را در حضورمان بدهد. بعد از استقبال این سرود، نشست مجازی «سرود مردم» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی شهر قم عصرروز سه‌شنبه سوم خرداد ماه با هدف بررسی علل اقبال اجتماعی به سرود «سلام فرمانده» با حضور کارشناسان برگزار شد. در این نشست متن سرود سلام فرمانده متنی با لحن و مضمون ساده و دلنشین تحلیل شد که به خاطر استفاده از نماد سلام نظامی مورد اقبال دهه نودی‌ها و مردم قرار گرفته است. دهه نودی‌هایی که همیشه مورد هجوم انیمیشن‌ها و آهنگ‌های  نامتعارف تفسیر می‌شدند، حالا خود را به گونه‌ای به دنیا نشان دادند که با اقتدار در کنار رهبر انقلاب ایستاده‌اند و به گونه‌ای می‌خواهند جزو سربازان امام زمان(عج) باشند.
حجت‌الاسلام حسین حجامی که خود مجری سرود سلام فرمانده است دراین نشست می‌گوید: «سرود سلام فرمانده مضمون دعای عهد را دارد. به همین خاطر مورد توجه قرار گرفته است. در این سرود با سلام به امام معصوم یعنی امام عصر (عج) آغاز می‌شود و قطعاً آقا جواب می‌دهند، اما گوش ما توان شنیدن جواب سلام آقا را ندارد. همان‌طور که در زیارت امام رضا(ع) هم به آقا سلام می‌دهیم و جواب می‌دهند اما ما قادر به شنیدن پاسخ امام نیستیم.» او درباره تأثیر‌گذاری این سرود بر جامعه می‌گوید: «در این سرود چون از احساس و حماسه توأمان استفاده شده، تأثیر‌گذاری بسیاری دارد. همین مسأله تلفیق حماسه و احساس باعث شده خیلی‌ها به این سرود رو بیاورند.»
نقش دستگاه نظام فرهنگی کشور در موفقیت سرود سلام فرمانده
سجاد صفارهرندی دیگر کارشناس این برنامه نقش نظام فرهنگی کشور را در موفقیت سرود سلام فرمانده مؤثر دانست و با بیان اینکه اگر چنین حمایتی نبود، این موج ایجاد نمی‌شد، گفت: اتفاقی که برای سرود سلام فرمانده افتاده برای برخی از کارها که با بودجه‌های کلان هم ساخته شده‌اند، نیفتاده است؛ بنابراین نمی‌توان گفت که اگر از هر سرود دیگری حمایت شود، آن سرود موفق خواهد بود.
او ادامه می دهد: ‌ رسانه بستر گسترش سرود سلام فرمانده بوده، اما باید درک کنیم که پتانسیل و نیرویی در درون این سرود وجود داشته است و این امکان را داده که چنین موجی پیرامون آن ایجاد شود که این موج را نمی‌شود با بازی و سرخط کردن قوا ایجاد کرد.
مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری با طرح این سؤال که چرا سرود سلام فرمانده مورد توجه و اقبال عمومی فراتر از انتظارها قرار گرفته است، به بررسی جنبه محتوایی این سرود پرداخت و اظهار داشت: بخشی از موفقیت «سلام فرمانده» این است که بر خلاف روندها و ترندهای موجود فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور عمل کرده است.
وی خاطرنشان کرد: «سلام فرمانده» بر خلاف توصیه‌های رایج حوزه فرهنگ عمل کرده و این‌گونه نبوده است که محاسبه‌گرانه برای خود دایره مخاطبانی را تعریف کند که فراتر از تیپ تعریف شده هستند و آنها را با گذاشتن نشانه‌شناسی خاصی جلب و جذب کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/16/614392/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها