دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد

حذف کنکور در دستور کار نیست


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سؤال که آیا کنکور ظرف ۴ سال حذف خواهد شد، بیان کرد: فعلاً بحث حذف کنکور به هیچ وجه مطرح نبوده و در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سهم ۶۰ درصدی به آموزش و پرورش تعلق داشته و سهم ۴۰ درصدی به دروس تخصصی در کنکور اختصاص دارد.
به گزارش ایسنا، دکتر سعیدرضا عاملی در پایان جلسه ۸۶۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: این جلسه سه ساعت و نیم به طول انجامید و در این جلسه سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی‌های متعدد کارشناسی و تشکیل ۲۰ جلسه کارگروه تحول و همچنین بررسی در ۷ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب چهار فصل به تصویب نهایی اعضای شورای انقلاب فرهنگی رسید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ظرفیتی که سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، در درجه اول باعث انسجام بخشی به مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شده و در درجه دوم مناسباتی که بین شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد را به‌صورت مدون و روشنی تنظیم کرده و هدف‌گذاری‌های بنیادینی در مسیر دانش و فرهنگ تدبیر شده است.
استاد دانشگاه تهران افزود: در سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاهی ویژه به ظرفیت‌های حوزه فرهنگ شده است بویژه در فرهنگ جدیدی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، ملاحظاتی که در زمینه‌های فرهنگی وجود دارد، همچنین فهم عمیقی که باید راجع به شرایط فرهنگی ایران اسلامی عزیز وجود داشته باشد، همراه با شناخت دقیق وضعیت فرهنگی متأثر از فناوری های جدید، فرامحلی شدن فرهنگ و ارتباطات جهانی یک اصل مهم برای تحول فرهنگی به سمت فرهنگ و سبک زندگی اسلامی مورد دقت قرار گرفته است.
دکتر عاملی در ادامه اضافه کرد: همچنین در این سند و در هدف‌گذاری آن ابعاد مربوط به علم، فناوری و نوآوری و ابعاد جدید مطرح در این حوزه مانند کوانتوم، هوش مصنوعی و ظرفیت‌هایی که فناوری‌های رقومی ایجاد کرده و دامنه‌های جدیدی را برای حوزه علم پدید آورده‌اند، مورد توجه قرار گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه عرصه‌های مأموریتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۲ حوزه تدوین و تبیین شده عنوان کرد: در سند تحول، در مورد ساختار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تدابیری راجع به شکل‌گیری ستادهایی که بتواند کار راهبری، نظارت، ارزیابی، رصد و پیگیری اجرایی شدن مصوبات را تدبیر کند  و جایگاه ویژه برای راهبری امور مرتبط با زنان و خانواده در نظر گرفته شده است.
سیاست‌های سنجش و پذیرش دانشجو
دکتر عاملی در توضیح دستور دیگر این جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون کار کارشناسی گسترده‌ای در مورد کنکور صورت گرفته است اظهار کرد: در این جلسه مروری بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سیاست‌های سنجش و پذیرش و سیاست‌های مرتبط با آن انجام شد. در کمیسیون آموزش ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیش از ۲۵ جلسه پیرامون این موضوع بحث شده و در این جلسات، اطراف موضوع با حضور وزرای مربوط، رئیس سازمان سنجش و سایر دستگاه‌های مرتبط به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است و پژوهش‌های مؤثری در خصوص روش سنجش و پذیرش در جهان انجام شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: من خطاب به دانش‌آموزان عرض می‌کنم واقعیت این است که روشی که از طریق کنکور در ایران برای سنجش و پذیرش دانش‌آموزان اجرا می‌شود که شاید در دو یا سه کشور دنیا با این روش پذیرش صورت می‌گیرد و این روش هم آموزش و پرورش را از خاصیت و کارکرد می‌اندازد و هم آثار تلاش دانش‌آموزان با این روش کنکور عملاً نادیده گرفته می‌شود. همچنین دانشگاه که پذیرش کننده هست هم هیچ دخالتی در روند پذیرش ندارد. بنابراین با روشی که اکنون در سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه ارزیابی می‌شود، هم آموزش و پرورش از کارکرد مؤثر می‌افتد و هم دانشگاه نقشی در پذیرش داوطلبان ندارد.
 عاملی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به شکلی نخواهد بود که به یکباره اجرا شود تصریح کرد: این مصوبه در بازه زمانی ۴ ساله اجرا خواهد شد و امیدوارم شاهد رفع فشار و نگرانی از خانواده‌ها و دانش‌آموزانی باشیم که در حال حاضر ظرف ۴ ساعت آزمون کنکور، سرنوشت آینده‌شان تعیین شده و زحمت ۱۲ سال تحصیلاتشان نادیده گرفته می‌شود. البته این رقابت در مورد ۱۵ درصد صندلی‌های دانشگاه مرتبط با رشته‌های پرتقاضا است.
 عاملی خطاب به دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم توصیه کرد: کیفیت و معدل علمی در دوره تحصیل را جدی بگیرند و به این امر توجه کنند که   سه سال تحصیل دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش نقش تعیین کننده‌ای در آینده علمی دانش‌آموزان محترم دارد.********************

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/15/614386/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها